Kronikk om viktigheten av opprusting av Ofotbanen:

- Ofotbanen er vårt viktigste samferdselsprosjekt

Det er med jernbanen som med statsbudsjettet. Begge deler har sin start om høsten.

Publisert

Har du noe på hjertet?

  • Logistikk Inside er opptatt av meningsmangfold og bransjestemmer som kan bidra til å gi våre lesere nye perspektiver. 
  • Vi inviterer deg til å sende inn kronikker, faginnlegg eller debattinnlegg! Enten du har innsikt i logistikkens fremtid, ønsker å diskutere bransjeutfordringer, eller har tanker om innovasjoner som vil påvirke vår sektor, vil vi gjerne høre fra deg!
  • Vennligst merk at vi ikke publiserer innlegg som fungerer som "salgsinnlegg" eller som aktivt promoterer enkeltprodukter eller enkeltbedrifter. Slike innlegg vil ikke bli vurdert for publisering. 

  • Send inn ditt bidrag og bli en del av diskusjonen som former fremtidens logistikk! 

  • Send til: tips@logistikkinside.no

Det er med jernbanen som med statsbudsjettet. Begge deler har sin start om høsten. Ofotbanen åpnet 15. november 1902. Forslaget til statsbudsjett ble presentert 7. oktober. Med andre ord, det er tid for de Store ting. Nå gjelder det mer enn før. Å prioritere for effekt og gjennomføring vil prege debatten om de store ting fremover.

Å bygge dobbeltspor fra Fagernesterminalen i Narvik havn og til Nya malmhamnen i Luleå i Sverige, er det morgendagens Norge, Sverige og Finland trenger.

Ofotbanen / Malmbanan er jernbanen fra Narvik i Norge og til Luleå i Sverige. Denne jernbanen er Norges og Sveriges tyngst trafikkerte bane og har en unik plassering på kartet.

- Malmtrafikken til nesten hele Europa går her. I tillegg er det funnet store forekomster av flere andre sjeldne mineraler i Kiruna.

- Største delen av all oppdrettsfisk sørover og matvarer nordover går som godstog her.

- Det er en viktig jernbane for transport av passasjerer til og fra Nord-Norge og til Oslo og Stockholm.

Denne jernbanen har også en unik funksjon som verktøy for forsvaret i en eventuell krisesituasjon med naturkatastrofer, eller krig med evakuering som kan inntreffe i en verden med stadig større geopolitiske spenninger.

Ofotbanen / Malmbanan dekker transportaksen både sør-nord, Oslo-Stockholm-Narvik. Samtidig dekker Ofotbanen/Malmbanan aksen vest-øst, Narvik-Luleå og knytter Norge, Sverige og Finland sammen.

Med ny havn i Luleå og ny jernbane både mot Stockholm og mot Tornio, Kemi og videre i Finland, så er dette en effektiv, miljøvennlig og økonomisk gjennomførbar utbygging som løfter og bygger for framtida.

Sverige jobber med å starte utbedring av Malmbanan på svensk side i 2026. Det vil være klokt å få til en samordnet utbygging av hele strekningen Narvik-Luleå i samarbeid mellom Norge og Sverige. Det vil gi en raskest, mest koordinert og mest kostnadseffektiv gjennomføring for utbygging av hele strekningen, som kan løse flere behov samtidig.

Dette bør kanskje være Nord-Norges viktigste utbyggingsprosjekt fremover.

Budsjetter og prioriteringer, vil med andre ord, være viktigere enn på lenge.

Nord-Norgebanen, eller en kortere utbygging, Tromsbanen, vil være langt mer tidkrevende og ressurskrevende å gjennomføre enn dobbeltspor på Ofotbanen. Og nytten? Vel, som Norges og Sveriges tyngst trafikkerte bane, og med flere ulike funksjoner å fylle, så stiller Ofotbanen/Malmbaban i en helt egen klasse.

Får vi en utbygging med dobbeltspor mellom Narvik og Luleå og forbedret bane mot Stockholm og Tornio og Kemi, så har vi en Nord-Norgebane, som bygger fremtidens Norge, Sverige og Finland.

Nord-Norgebanen Fauske-Narvik-Tromsø, med sidearm til Harstad, og kortere, Tromsbanen kan vi heller vurdere etter at dobbeltspor Narvik-Luleå er på plass. Det er ingen motsetninger i det.

Follobanen med Blixtunnelen kostet 37,5 milliarder. En relativt kort strekning, med mange utfordringer. Med tanke på naturgitte utfordringer med fjord og fjell i nord, fra Fauske-Tromsø, med sidearm til Harstad, så bør vi i kanskje starte med det viktigste og enkleste først. Det viktigste er det som raskest gir mest mulig effekt, nå og fremover.

Dobbeltspor mellom Narvik og Luleå er kanskje det viktigste byggeprosjektet i hele Nordland, Troms og i Finnmark, som kan løse flere store behov for samfunnet fremover. Rekkefølge, som gir best effekt i et større tidsperspektiv, er viktig.

Vi har allerede jernbane til Nord-Norge via Sverige og Malmbanan / Ofotbanen. Å bygge fergefri E6 og få bedre vei til Harstad og nordover retning Tromsø, sammen med dobbeltspor Narvik-Luleå, er en vinn, vinn situasjon for Norge, Sverige, Finland, Nord-Norge, LKAB, fiskeriene, forsvaret og naturen.

I en ny verden så er det tre store tiltak som virkelig kan styrke og utvikle våre tre nordligste fylker.

1. Dobbeltspor mellom Narvik og Luleå.

2. Utbygging av sykehuskapasitet.

3. Tilrettelegge arealer for mottak av millitært utstyr og personell i tilfelle kriser og krig.

Andre gode tiltak kan gjennomføres, etter at de tre første er på plass. Nord-Norgebanen kan være et bra tiltak, senere.

All utvikling starter med et budsjettvedtak. Det viktigste er å få på plass dobbeltspor mellom Narvik og Luleå, foran alle andre prosjekter i Nordland, Troms og i Finnmark.

Powered by Labrador CMS