TINE er et av Norges største næringsmiddelkonsern, og hadde i 2023 konsoliderte driftsinntekter på cirka 26,5 milliarder kroner. Konsernet bokførte et driftsresultat på drøyt 1,4 milliarder kroner og et årsresultat etter skatt på drøyt 1,2 milliarder kroner.
I tillegg til den velkjente TINE-merkevaren, sorterer også datterselskapene Diplom-Is og Fjordland under TINE-paraplyen.
TINE er et samvirkeselskap som er eid av over 8000 melkebønder over hele landet (8034 melkebønder per årsslutt 2023).
Det er de 160 produsentlagene som er «grunnstammen» i TINEs eierorganisasjon. De 160 produsentlagene er sammensatt av TINEs eiere og utgjør TINEs lokale organisasjonsenheter. Deres hovedformål er å engasjere og involvere alle eierne, og være bindeleddet mellom eierne og TINEs øvrige organer. Produsentlagene velger totalt 125 årsmøteutsendinger som sammen med styret og rådet utgjør årsmøtet, som er TINEs øverste myndighet.
Anbudskonkurransen
har handlet om transport fra Østlandet, Trøndelag og Ålesund til og fra
Nord-Norge, samt noen lange strekninger internt i Nord-Norge, hovedsakelig
transport mellom TINEs anlegg. Kontrakten ble delt mellom tre transportører.
Nor-log AS, Transferd AS og Intercargo Scandinavia AS. I tillegg har TINE flere
andre transportavtaler i Nord-Norge.
Flyttet store volum over på tog i 2016
I 2016 laget
vi i Mtlogistikk.no
en artikkel der det ble gjort et poeng av at TINE flyttet store godsmengder
over fra vei til jernbane i godskorridoren mellom Sør-Norge og Nord-Norge. Av
flere kilder har redaksjonen fått signaler om at den storstilte satsingen på
jernbanetransport mellom Sør-Norge og Nord-Norge vil trappes ned. Intercargo
Scandinavia bekrefter også overfor Logistikk Inside at de i all hovedsak vil
benytte biltransport for «sin del» av TINE-kontrakten.
Vi har dermed forhørt oss med TINE for å høre om det
medfører riktighet at togsatsingen skal nedskaleres i forhold til tidligere.
Anette Ivsett, kommunikasjonsrådgiver i TINE.Foto: TINE
- TINE har fortsatt et fokus på å ha størst mulig
godsmengde på bane. I implementeringen av ny avtale vil dette være et tydelig
fokus, understreker kommunikasjonsrådgiver Anette Ivsett i TINE.
- Om TINE kommer til å ha vesentlig
mindre togtransport enn tidligere, er det da satt krav om «grønn lastebiltransport»,
i form av el-lastebiler, biogass eller HVO 100?
- Vårt mål er at vi ikke skal ha
mindre togtransport enn det vi har i dag. TINE skal innen utgangen av 2030 kun
bruke fornybar energi og drivstoff i vår transport, forklarer hun.
- I TINEs års- og bærekraftrapport
skriver dere at TINEs målsetting er å benytte mest mulig fornybar energi i egen
produksjon og transport innen 2030. Hvordan rimer i så fall den nye
distribusjonsavtalen med konsernets strategiske målsetning?
- Målet står seg. Vi skal
fortsatt bruke togtransport og vi jobber kontinuerlig med å skifte ut bilparken
vår, påpeker hun.
- Bærekraft og miljø inngår også som
et tildelingskriterium for anbudet. Kan dere si noe om hvor høyt dette
perspektivet er vektet?
- Bærekraft
og miljø har vært et evalueringskriterium i konkurransen, og vi har vurdert
bruk av tog og andre mulige bærekraftige løsninger i kontraktsperioden. Hvordan
vi har vektlagt de ulike kriteriene ønsker vi ikke å gå inn på av konkurranse
hensyn, svarer hun.
Nor-log AS vil være kjent for de fleste Inside-lesere som et
av landets største privateide transportselskaper. Også Transferd AS er et
heleid norsk selskap, med Firda Billag på eiersiden.
Den siste transportøren, Intercargo Scandinavia AS, er et dansk
selskap, der sjåførene som kjører for selskapet hovedsakelig er ansatt i et av
morselskapets datterselskaper, som er hjemmehørende i henholdsvis Romania og Polen.
Intercargo Scandinavia har i mer enn 25 år kjørt
grenseoverskridende godstransport, i alle år også med Norge som et viktig marked.
Intercargos biler har vært et velkjent syn på norske veier, ikke minst i
tilknytning til fisketransport, der selskapets biler gjerne har med seg
næringsmidler fra kontinentet inn til Norge, og frakter norsk fisk ut av
landet. I
tillegg til dette skal Intercargo Scandinavia ha innenriks avtaler i dag.
En rendyrket
form for grenseoverskridende godstransport er selve livsnerven innen den
veibaserte godstransporten i Europa som sikrer en effektiv utveksling av varer
over landegrensene. I forbindelse med grenseoverskridende transporter åpner det
seg imidlertid også et mulighetsrom for transportørene som de ofte vil benytte
seg av, det man kaller for «kabotasjekjøring». Det er tungtveiende grunner til
at slik transport både er lovlig og ulovlig – og at adgangen til
å utføre slik transport dermed er strengt regulert innad i EØS.
Når Intercargo Scandinavia har påtatt seg innenriksoppdrag i
Norge, forholder de seg til en fellesskapstillatelse i EØS som riktignok gir de
rett til å kunne påta seg transportoppdrag i et annet land enn der lastebilene
hører hjemme, men som også begrenser hvor mange transportoppdrag de kan ta på
seg uten å inneha et godstransportløyve i dette landet.
Mens norske transportselskapet må inneha et norsk godstransportløyve
for å kunne ta på seg kommersielle transportoppdrag i Norge, har Intercargo
Scandinavia AS, eller direkte tilknyttede selskaper, i skrivende stund ingen
godstransportløyver i Norge, men kjører under et europeiske fellesskapsløyve.
Et brudd på kabotasjereglene?
Spørsmålet som reiser seg, er om disse fellesskapsløyvene
for EØS vil være tilstrekkelig når selskapet nå tar på seg en fast kontrakt for
å transportere betydelige innenriksvolumer for TINE.
Statens
vegvesen og Regjeringen
presiserer i sin kommunikasjon rundt kabotasje at «Kabotasje
er kun tillatt i en begrenset periode, og det kan ikke være en permanent eller
løpende aktivitet».
- For TINE skal Intercargo levere
innenriks transport i et fast distribusjonsopplegg, med andre ord er det ikke
snakk om tilfeldig midlertidig transport, men som en permanent løpende
aktivitet gjennom hele avtaleperioden. Hvilke grep har TINE gjort for å sikre
seg at avtalen ikke bryter med regelverket for ulovlig kabotasje?
- Kontrakten er tydelig på at
alle gjeldende lover og regler for transport i Norge skal gjelde. Dette
inkluderer kabotasjeregler, lønnsvilkår og de rette tillatelsene. Dette blir
fulgt opp gjennom regelmessig møter og revisjoner, forklarer Anette Ivsett i
TINE.
- Intercargo
følger EU/EØS-standard gjeldende kjøre- og hviletid og kabotasjeregelverk. Alle
sjåfører som skal kjøre i Norge får minstelønn etter norsk lov, svarer hun.