I denne anonyme teststasjonen hos Wärtsilä i Moss skjer forskning og utvikling som kan revolusjonere internasjonal skipsfart.
Foto: Wärtsilä.
Mossebedrift kan fjerne 70 prosent av karbonet skipene slipper ut
Det finske Wärtsilä-konsernet har en teststasjon i Moss som fanger interessen til rederier over hele verden. Det knyttes stor interesse til selskapets løsning for karbonfangst til sjøs.
Produksjon av scrubbere (eksosgass-renseanlegg) for nybygg og deretter som retrofit på gamle skip, var en stor internasjonal suksess for bedriften i Moss da IMO introduserte krav om rensing av svovelinnhold i eksosen fra skipene for noen år tilbake.
Nå øyner selskapet nye muligheter, i takt med strengere klimatiltak til sjøs.
Det er lokalavisen Moss Avis som skriver at Wärtsiläs avdelingskontor i Østfoldbyen satser sterkt på å erobre verdensmarkedet med sine løsninger for CO₂-fangst på skip. Der bedriftsledelsen har en sterk tro på at markedet for CO₂-fangst på skip vil vokse betydelig fra 2025 til 2030. Til avisen forteller selskapet at de har opplevd stor interesse fra rederier over hele verden, med hyppige besøk til deres teststasjon i Moss, beliggende ved gamle Moss Verft på Jeløy.
I løpet av neste år planlegger de å installere et testsystem for karbonfangst på skip for det norske rederiet Solvang. Teknologien skal kunne fanger opp cirka 70 prosent av CO₂-utslippene fra skip. Der karbon fanges og omdannes til væske, for deretter å kunne bli transportert bort til egnede karbonlagre.
– Men skal vi lykkes fullt og helt, er vi også avhengig av at myndighetene verden over bruker enda mer pisk. Det bør koste mer å forurense. Først da vil flere rederier satse mer på karbonfangst, sier Sigurd Some Jensen til Moss Avis.
Det pekes videre på at Wärtsiläs karbonfangst i dag har en kostnad på mellom 500 og 700 kroner per tonn for rederiene, noe som er klart lavere enn kvotepriser og CO₂-avgifter, og derfor mer lønnsomt.