Styremedlem Knut Thomas Kusslid, Trondheim havn IKS.
Styremedlem Knut Mostad, Kristiansund og Nordmøre havn IKS.
Enova offentliggjorde tirsdag 5. november tildelingen av
støtte til hydrogenproduksjon til maritim transport 2027. Av totalt 11
søknader, får fem prosjekter til sammen 777 millioner kroner fra Enova. Om
prosjektene lykkes, mener Enova at 40 norske skip skal kunne seile
utslippsfritt på hydrogen i 2027. Ett av prosjektene som får støtte er Green H
sitt hydrogenanlegg i Kristiansund. Det er bra, og prosjektet på 10MW vil kunne
levere hydrogen til supplyfartøyer som Stortinget krever må bli utslippsfrie
fra 2029.
Det maritime hydrogenfylket
Hele fem av til sammen 11 hydrogensøknader til Enova kom fra
Midt-Norge. Likevel er det bare Kristiansund-prosjektet som tildeles støtte. Til
Trøndelag, som fram til nå har vært det maritime hydrogenfylket, kommer det ikke
en eneste hydrogenkrone fra Enovas støtteordning.
De midtnorske havneselskapene (Kristiansund og Nordmøre,
Trondheim og Nord-Trøndelag) har gjennom Kysthavnalliansen samarbeidet og tilrettelagt
for lading, produksjon og bunkring av nullutslippsdrivstoff for sjøtransporten.
Det har sammenheng med at næringslivet villig har brukt av sin avkastning på risikofylte
satsinger som sannsynligvis ikke kunne blitt realisert andre steder.
Et eksempel er det Pilot E-finansierte prosjektet med Moen
Verft i spissen, som har satt sammen en hel verdikjede for å realisere verdens
første hydrogendrevne havbruksfartøy. Landets første pilotanlegg er godkjent for
produksjon og bunkring av grønt hydrogen på Kråkøya kysthavn i Nærøysund. Når
pilotfartøyet står ferdig og tar bunkringsanlegget i bruk, vil det være en
milepæl i arbeidet for å ta ned klimafotavtrykket i norsk havbruksnæring.
Vil innføre krav om nullutslipp
Hver dag opererer det hundrevis av fossildrevne fartøyer på Namdalskysten
og rundt Øyrekka (Hitra/Frøya), to av landets største havbruksregioner. Mange av
båtene har driftsprofiler som egner seg for hydrogen eller helelektrisk drift.
Regjeringen har varslet at det skal innføres krav om
nullutslipp for de minste havbruksfartøyene under 15 meter fra 1. januar 2025. Det
er da også fartøy med kortest aksjonsradius som kan omstilles fra fossilt til
nullutslipp raskest. Antallet «omstillingsklare» fartøyer er størst i
havbruksintensive områder som Namdalskysten og Øyrekka. Det forutsetter at
fartøyene må kunne bunkre og lade lokalt.
Etter Enovas støttetildeling vil nærmeste hydrogenfyllestasjoner
bli Kristiansund og Bodø, foruten pilotanlegget i Nærøysund.
Krever det umulige
De trønderske havbruksregionene mangler i dag kraft. Selv om
myndighetene stiller med støtteprogrammer til både batteri, hydrogen og
ammoniakk i fartøy, har de ikke nettkapasitet som trengs til å lade helelektriske
fartøyer eller produsere alternative, nullutslipps drivstoff. De står i
Statnetts kapasitetskø.
Vi kjenner maritim næring godt. De både kan og vil bygge
fartøyene som lav- og nullutslippssamfunnet trenger. Havnene legger allerede
til rette for lading, produksjon og bunkring av nullutslippsdrivstoff.
Staten er nå det største hinderet for det grønne skiftet
langs store deler av kysten. Når staten innfører sine varslede nullutslippskrav,
vil mange båtavhengige kystsamfunn fortsatt vente på nettilknytning i den
statlige kapasitetskøen.
Regjeringens varslede krav om at havbruksfartøyer under 15
meter må bygges med nullutslipp fra 2025, er med skam å melde ren utopi. Det bygges
ikke båter for millioner uten at det er mulig å bruke dem.
Har du noe på hjertet?
Logistikk Inside er opptatt av meningsmangfold og bransjestemmer som kan bidra til å gi våre lesere nye perspektiver.
Vi inviterer deg til å sende inn kronikker, faginnlegg eller debattinnlegg! Enten du har innsikt i logistikkens fremtid, ønsker å diskutere bransjeutfordringer, eller har tanker om innovasjoner som vil påvirke vår sektor, vil vi gjerne høre fra deg!
Vennligst merk at vi ikke publiserer innlegg som fungerer som "salgsinnlegg" eller som aktivt promoterer enkeltprodukter eller enkeltbedrifter. Slike innlegg vil ikke bli vurdert for publisering.
Send inn ditt bidrag og bli en del av diskusjonen som former fremtidens logistikk!