Kronikk av Kysthavnalliansen:

Kysten trenger kraft, og det nå!

Kristiansund tar et viktig steg mot grønnere skipsfart. Trøndelag tar et steg tilbake.

Artikkelforfattere

Kronikken er signert Kysthavnalliansen ved:

  • Styreleder Asle Andersen, Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS.
  • Styremedlem Knut Thomas Kusslid, Trondheim havn IKS.
  • Styremedlem Knut Mostad, Kristiansund og Nordmøre havn IKS.

Enova offentliggjorde tirsdag 5. november tildelingen av støtte til hydrogenproduksjon til maritim transport 2027. Av totalt 11 søknader, får fem prosjekter til sammen 777 millioner kroner fra Enova. Om prosjektene lykkes, mener Enova at 40 norske skip skal kunne seile utslippsfritt på hydrogen i 2027. Ett av prosjektene som får støtte er Green H sitt hydrogenanlegg i Kristiansund. Det er bra, og prosjektet på 10MW vil kunne levere hydrogen til supplyfartøyer som Stortinget krever må bli utslippsfrie fra 2029.

Det maritime hydrogenfylket

Styret i Kysthavnalliansen, fra venstre Knut Mostad, Asle Andersen og Knut Thomas Kusslid.

Hele fem av til sammen 11 hydrogensøknader til Enova kom fra Midt-Norge. Likevel er det bare Kristiansund-prosjektet som tildeles støtte. Til Trøndelag, som fram til nå har vært det maritime hydrogenfylket, kommer det ikke en eneste hydrogenkrone fra Enovas støtteordning.

De midtnorske havneselskapene (Kristiansund og Nordmøre, Trondheim og Nord-Trøndelag) har gjennom Kysthavnalliansen samarbeidet og tilrettelagt for lading, produksjon og bunkring av nullutslippsdrivstoff for sjøtransporten. Det har sammenheng med at næringslivet villig har brukt av sin avkastning på risikofylte satsinger som sannsynligvis ikke kunne blitt realisert andre steder.

Et eksempel er det Pilot E-finansierte prosjektet med Moen Verft i spissen, som har satt sammen en hel verdikjede for å realisere verdens første hydrogendrevne havbruksfartøy. Landets første pilotanlegg er godkjent for produksjon og bunkring av grønt hydrogen på Kråkøya kysthavn i Nærøysund. Når pilotfartøyet står ferdig og tar bunkringsanlegget i bruk, vil det være en milepæl i arbeidet for å ta ned klimafotavtrykket i norsk havbruksnæring.

Vil innføre krav om nullutslipp

Hver dag opererer det hundrevis av fossildrevne fartøyer på Namdalskysten og rundt Øyrekka (Hitra/Frøya), to av landets største havbruksregioner. Mange av båtene har driftsprofiler som egner seg for hydrogen eller helelektrisk drift.

Regjeringen har varslet at det skal innføres krav om nullutslipp for de minste havbruksfartøyene under 15 meter fra 1. januar 2025. Det er da også fartøy med kortest aksjonsradius som kan omstilles fra fossilt til nullutslipp raskest. Antallet «omstillingsklare» fartøyer er størst i havbruksintensive områder som Namdalskysten og Øyrekka. Det forutsetter at fartøyene må kunne bunkre og lade lokalt.

Etter Enovas støttetildeling vil nærmeste hydrogenfyllestasjoner bli Kristiansund og Bodø, foruten pilotanlegget i Nærøysund.

Krever det umulige

De trønderske havbruksregionene mangler i dag kraft. Selv om myndighetene stiller med støtteprogrammer til både batteri, hydrogen og ammoniakk i fartøy, har de ikke nettkapasitet som trengs til å lade helelektriske fartøyer eller produsere alternative, nullutslipps drivstoff. De står i Statnetts kapasitetskø.

Vi kjenner maritim næring godt. De både kan og vil bygge fartøyene som lav- og nullutslippssamfunnet trenger. Havnene legger allerede til rette for lading, produksjon og bunkring av nullutslippsdrivstoff.

Staten er nå det største hinderet for det grønne skiftet langs store deler av kysten. Når staten innfører sine varslede nullutslippskrav, vil mange båtavhengige kystsamfunn fortsatt vente på nettilknytning i den statlige kapasitetskøen.

Regjeringens varslede krav om at havbruksfartøyer under 15 meter må bygges med nullutslipp fra 2025, er med skam å melde ren utopi. Det bygges ikke båter for millioner uten at det er mulig å bruke dem.

Har du noe på hjertet?

  • Logistikk Inside er opptatt av meningsmangfold og bransjestemmer som kan bidra til å gi våre lesere nye perspektiver. 
  • Vi inviterer deg til å sende inn kronikker, faginnlegg eller debattinnlegg! Enten du har innsikt i logistikkens fremtid, ønsker å diskutere bransjeutfordringer, eller har tanker om innovasjoner som vil påvirke vår sektor, vil vi gjerne høre fra deg!
  • Vennligst merk at vi ikke publiserer innlegg som fungerer som "salgsinnlegg" eller som aktivt promoterer enkeltprodukter eller enkeltbedrifter. Slike innlegg vil ikke bli vurdert for publisering. 

  • Send inn ditt bidrag og bli en del av diskusjonen som former fremtidens logistikk! 

  • Send til: tips@logistikkinside.no

Powered by Labrador CMS