Den grønne omstillingen er i gang, men må gå raskere og også være lønnsom underveis, skriver Ingelin Noresjø, daglig leder i Grønt Landtransportprogram i denne kronikken, som er et tilsvar og en oppfølger til kronikken fra Guttorm Tysnes i NLF 9. januar.
Her er vi i Grønt Landtransportprogram og NLF helt enige. Vi
trenger flere og gode løsninger. Vi er også enige i at den grønne omstillingen
må være lønnsom for transportørene.
Tysnes ønsker å øke bruken av biodrivstoff. Det er riktig at
det vil kunne gi reduserte utslipp i dag, men det er samtidig en kortsiktig
løsning som også kan bidra til å forsinke omstillingen av tunge kjøretøy.
Vi trenger flere løsninger
Enova gjennomførte i oktober 2024 en undersøkelse
blant lastebileiere. På spørsmål om hva slags drivstoff kjøretøyene som skal
anskaffes de kommende to årene skal ha, oppgir lastebileierne at 16 prosent vil
være el og 14 prosent biogass.
For å støtte de som nå investerer og leder an, er det viktig
å tenke helhetlig og at vi fremsnakker alle gode løsninger. Vi mener Tysnes
fremstår i overkant pessimistisk når han snakker om fremtiden for grønne
kjøretøy, og hans innlegg trenger derfor en nyansering.
Elektrifiseringen kommer
Det stemmer at elektriske lastebiler foreløpig er forbeholdt
de aller største aktørene som har lykkes med å bygge en god ladeinfrastruktur
for egne kjøretøy. Eksempler på dette er ASKO, Posten Bring og REMA 1000.
Samtidig utvikler teknologien seg raskt, og det gjør også ladenettverket for
tyngre kjøretøy. Enova har til nå støttet 31 prosjekter for underveislading, og
348 prosjekter for depotlading. Sistnevnte utgjør hele 1815 ladepunkt, som vil
bli etablert ute hos bedrifter senest i 2026. Det legger også grunnlag for helt
andre salgstall for elektriske lastebiler enn det vi ser i dag.
Akkurat som elektriske personbiler knapt var å se på norske
veger for 20 år siden, er 88 prosent av nybilsalget av personbiler i dag
elektriske, ifølge Statens vegvesens registreringsdata for 2024.
Vi er overbevist om at vi vil se en lignende utvikling for
tunge kjøretøy.
Lønnsomhet
Det er riktig, som Tysnes sier, at prisen på en elektrisk
lastebil er ca. 2-3 ganger dyrere enn de fossile alternativene. Nettopp derfor
får man i dag dekket 60 prosent av denne merkostnaden av Enova.
Ved økt produksjon og etterspørsel etter el-lastebiler, vil
trolig prisen per kjøretøy reduseres vesentlig i fremtiden. Dette risikerer vi
å utsette ved økt bruk av HVO.
Lønnsomhet må også sees i sammenheng med hele bilens
levetid. Grønt landtransportprogram sine beregninger for "total cost of
ownership" viser at lønnsomheten for el-lastebiler blir bedre jo flere
kilometer den ruller.
Ved at lastebileiere selv etablerer ladere for sine
kjøretøy, tar de også en større kontroll over eget energiforbruk. De kan i
større grad optimalisere lading til når på døgnet prisen er lav, og ved hjelp
av gode løsninger med batterier/boostere, kan man redusere energikostnadene
vesentlig. Allerede i dag er det flere selskaper som jobber med teknologi som
kan effektivisere driften i morgen. Har bedriften egen lader, kan salg av
energi også bli en merinntekt.
Vi er enig med Tysnes i at annenhåndsmarkedet for
el-lastebiler er usikkert. Dette tror vi vil endre seg i takt med omstillingen.
Mer energieffektivt
En elektrisk motor er langt mer energieffektiv enn
forbrenningsmotoren. I en fossil drivlinje, har man et vesentlig energitap i
form av varme og friksjon. Ser vi på energiforbruket fra tank til hjul vs fra
batteri til hjul, er elmotoren overlegen.
Ved rulling i nedoverbakker kan man også gi batteriene
påfyll med regenerering. På et vogntog er denne effekten vesentlig, og en
lastebilsjåfør kan derfor i langt større grad påvirke lønnsomheten med en
økonomisk kjørestil.
Bedre arbeidshverdag
Til slutt mener vi det er verdt å nevne at elektrifisering
av tunge kjøretøy vil gi sjåførene en bedre arbeidshverdag. Elektriske kjøretøy
bråker og rister mindre. Det er ikke tilfeldig at 9/10
sjåfører ikke ønsker å gå tilbake til diesel etter å ha prøvd el. I tillegg
tror vi behov for lading vil føre til en oppgradering av både nye og
eksisterende energistasjoner og døgnhvileplasser.
Det er vinn-vinn for både bileiere og sjåfører.
Har du noe på hjertet?
Logistikk Inside er opptatt av meningsmangfold og bransjestemmer som kan bidra til å gi våre lesere nye perspektiver.
Vi inviterer deg til å sende inn kronikker, faginnlegg eller debattinnlegg! Enten du har innsikt i logistikkens fremtid, ønsker å diskutere bransjeutfordringer, eller har tanker om innovasjoner som vil påvirke vår sektor, vil vi gjerne høre fra deg!
Vennligst merk at vi ikke publiserer innlegg som fungerer som "salgsinnlegg" eller som aktivt promoterer enkeltprodukter eller enkeltbedrifter. Slike innlegg vil ikke bli vurdert for publisering.
Send inn ditt bidrag og bli en del av diskusjonen som former fremtidens logistikk!