Tilsvar fra Ingelin Noresjø, GLP:

Ingelin Noresjø, Grønt Landstransportprogram.

Grønne kjøretøy vil vinne

Den grønne omstillingen er i gang, men må gå raskere og også være lønnsom underveis, skriver Ingelin Noresjø, daglig leder i Grønt Landtransportprogram i denne kronikken, som er et tilsvar og en oppfølger til kronikken fra Guttorm Tysnes i NLF 9. januar.

Publisert Sist oppdatert

I et innlegg 9. januar skriver Guttorm Tysnes, regionsjef i NLF avd. Innlandet at klimamålene ikke nås med dagens løsninger.

Her er vi i Grønt Landtransportprogram og NLF helt enige. Vi trenger flere og gode løsninger. Vi er også enige i at den grønne omstillingen må være lønnsom for transportørene.

Tysnes ønsker å øke bruken av biodrivstoff. Det er riktig at det vil kunne gi reduserte utslipp i dag, men det er samtidig en kortsiktig løsning som også kan bidra til å forsinke omstillingen av tunge kjøretøy.

Vi trenger flere løsninger

Enova gjennomførte i oktober 2024 en undersøkelse blant lastebileiere. På spørsmål om hva slags drivstoff kjøretøyene som skal anskaffes de kommende to årene skal ha, oppgir lastebileierne at 16 prosent vil være el og 14 prosent biogass.

For å støtte de som nå investerer og leder an, er det viktig å tenke helhetlig og at vi fremsnakker alle gode løsninger. Vi mener Tysnes fremstår i overkant pessimistisk når han snakker om fremtiden for grønne kjøretøy, og hans innlegg trenger derfor en nyansering.

Fra Enovas undersøkelse blandt NLFs medlemmer

Elektrifiseringen kommer

Det stemmer at elektriske lastebiler foreløpig er forbeholdt de aller største aktørene som har lykkes med å bygge en god ladeinfrastruktur for egne kjøretøy. Eksempler på dette er ASKO, Posten Bring og REMA 1000. Samtidig utvikler teknologien seg raskt, og det gjør også ladenettverket for tyngre kjøretøy. Enova har til nå støttet 31 prosjekter for underveislading, og 348 prosjekter for depotlading. Sistnevnte utgjør hele 1815 ladepunkt, som vil bli etablert ute hos bedrifter senest i 2026. Det legger også grunnlag for helt andre salgstall for elektriske lastebiler enn det vi ser i dag.

Akkurat som elektriske personbiler knapt var å se på norske veger for 20 år siden, er 88 prosent av nybilsalget av personbiler i dag elektriske, ifølge Statens vegvesens registreringsdata for 2024.

Vi er overbevist om at vi vil se en lignende utvikling for tunge kjøretøy.

Lønnsomhet

Det er riktig, som Tysnes sier, at prisen på en elektrisk lastebil er ca. 2-3 ganger dyrere enn de fossile alternativene. Nettopp derfor får man i dag dekket 60 prosent av denne merkostnaden av Enova.

Ved økt produksjon og etterspørsel etter el-lastebiler, vil trolig prisen per kjøretøy reduseres vesentlig i fremtiden. Dette risikerer vi å utsette ved økt bruk av HVO.

Lønnsomhet må også sees i sammenheng med hele bilens levetid. Grønt landtransportprogram sine beregninger for "total cost of ownership" viser at lønnsomheten for el-lastebiler blir bedre jo flere kilometer den ruller.

Ved at lastebileiere selv etablerer ladere for sine kjøretøy, tar de også en større kontroll over eget energiforbruk. De kan i større grad optimalisere lading til når på døgnet prisen er lav, og ved hjelp av gode løsninger med batterier/boostere, kan man redusere energikostnadene vesentlig. Allerede i dag er det flere selskaper som jobber med teknologi som kan effektivisere driften i morgen. Har bedriften egen lader, kan salg av energi også bli en merinntekt.

Vi er enig med Tysnes i at annenhåndsmarkedet for el-lastebiler er usikkert. Dette tror vi vil endre seg i takt med omstillingen.

Mer energieffektivt

En elektrisk motor er langt mer energieffektiv enn forbrenningsmotoren. I en fossil drivlinje, har man et vesentlig energitap i form av varme og friksjon. Ser vi på energiforbruket fra tank til hjul vs fra batteri til hjul, er elmotoren overlegen.

Ved rulling i nedoverbakker kan man også gi batteriene påfyll med regenerering. På et vogntog er denne effekten vesentlig, og en lastebilsjåfør kan derfor i langt større grad påvirke lønnsomheten med en økonomisk kjørestil.

Bedre arbeidshverdag

Til slutt mener vi det er verdt å nevne at elektrifisering av tunge kjøretøy vil gi sjåførene en bedre arbeidshverdag. Elektriske kjøretøy bråker og rister mindre. Det er ikke tilfeldig at 9/10 sjåfører ikke ønsker å gå tilbake til diesel etter å ha prøvd el. I tillegg tror vi behov for lading vil føre til en oppgradering av både nye og eksisterende energistasjoner og døgnhvileplasser.

Det er vinn-vinn for både bileiere og sjåfører.

Har du noe på hjertet?

  • Logistikk Inside er opptatt av meningsmangfold og bransjestemmer som kan bidra til å gi våre lesere nye perspektiver. 
  • Vi inviterer deg til å sende inn kronikker, faginnlegg eller debattinnlegg! Enten du har innsikt i logistikkens fremtid, ønsker å diskutere bransjeutfordringer, eller har tanker om innovasjoner som vil påvirke vår sektor, vil vi gjerne høre fra deg!
  • Vennligst merk at vi ikke publiserer innlegg som fungerer som "salgsinnlegg" eller som aktivt promoterer enkeltprodukter eller enkeltbedrifter. Slike innlegg vil ikke bli vurdert for publisering. 

  • Send inn ditt bidrag og bli en del av diskusjonen som former fremtidens logistikk! 

  • Send til: tips@logistikkinside.no

Powered by Labrador CMS