Jubileum for Tollkonsult:
I dag er det nøyaktig 20 år siden Grete Johanne Koht Astad etablerte eget tollrågivningsfirma.
Foto: Tollkonsult.
20 år med tollrådgivning for Grete Astad
– Behovet for rådgivning innen toll og vareførsel er større enn noen gang, smiler jubilant og bedriftseier Grete Johanne Koht Astad.
Vi kobler oss opp på en Teams-samtale for å gratulere med morgendagens jubileum.
12. mai
2003 etablerte Astad selskapet Tollkonsult, de første årene som
enkeltpersonforetak, før det ble omgjort til et aksjeselskap i 2005.
Tar
tak i tollprosessene
Gjennom
de siste 20 årene har hun gitt verdifulle råd om toll og oppbygging av interne
tollprosesser til hundrevis av norske vareeiere. Ofte har det også vært store summer å spare for bedriftene.
– Særlig innen klassifisering av næringsmidler kan det ligge muligheter som
bedriftene ikke har vært klar over, sier hun, og skynder seg å legge til at det
som regel slett ikke handler om å finne «smutthull i lovverket», snarere å
bruke det regelverket som ligger der, men som kan være vanskelig å få grep om
dersom man ikke er lidenskapelig opptatt av toll og vareførsel.
–
De som sier at toll er komplisert har helt rett. Det er mye å sette seg inn i
og det skjer stadig endringer. Noen få store vareeiere har tatt grep og ansatt
egne tolleksperter, og en del søker bistand i konsulentmarkedet og er kunder av
oss. Så har du det store flertallet som fortsatt tar toll og vareførsel litt
«på hælen», sier hun og smiler.
–
Store endringer når direktekjøringsordningen avvikles
–
Den norske speditørbransjen er generelt sett veldig dyktig og strekker seg svært
langt for å bistå kundene om det oppstår utfordringer ved grensepassering. Det
er jo positivt, men det har nok også gjort at mange vareeiere har hatt en
«sovepute» når det kommer til å sette seg ordentlig inn i tollprosesser. Når
det nye Digitoll-regimet rulles ut og blir obligatorisk fra mars 2025, er jeg
redd mange vil få seg en overraskelse om de ikke har snudd seg rundt og tatt grep.
Når direktekjøringsordningen opphører risikerer man jo at gods blir stående på
grensen til all dokumentasjon er på plass. Tidligere har man jo hatt litt
slingringsrom til å fikse ting i etterkant. Med obligatorisk Digitoll på plass
legges det ikke opp til at speditørene lenger skal fikse alt «på sparket». Bedriftene
har derfor mye å hente på å stramme opp egne tollprosesser, krav til
dokumentasjon og å ha generell «stålkontroll» på egne masterdata, sier hun. Hun aner allerede en helt annen bevissthet i markedet nå enn for bare noen få år
tilbake.
– Mulig hadde Brexit også en oppkvikkende effekt på en del, men jeg tror mesteparten
av grunnen til at flere vareeiere har økt bevisstheten rundt toll er på grunn
av at de har fått med seg at direktekjøringsordningen blir avviklet. Det vil
bety en helt ny tollhverdag, forklarer hun.
Begynte tollkarrieren i 1984
Tollkarrieren
til Astad strekker seg helt tilbake til 1984, da hun begynte som tollaspirant
ved Bergen tollsted. Veien inn til tollkarrieren var kanskje tilfeldig, men det
er liten tvil om at det ble et lykkelig valg for 59-åringen.
Hele
yrkeskarrieren hennes har hatt toll og vareførsel som en fellesnevner. Opp
gjennom en lang og allsidig yrkeskarriere har hun sittet på alle sider av
bordet. Etter å ha testet alle «hatter», har hun lært seg å se tollfaget fra flere
ulike sider. Hun har jobbet både som tollbetjent og tollinspektør i Tolletaten,
som importansvarlig i flyfraktavdelingen hos noen speditører, og også direkte
med tollfaglige spørsmål hos noen vareeiere før hun bestemte seg å gå «all in»
og etablere egen tollrådgivningstjeneste rett før hun fylte 40.
Selskapet
startet som et rent enkeltpersonforetak ut fra lokaler i Oslo. Med årenes løp
har virksomheten vokst, og selskapet tilbyr nå også rådgivningstjenester innen
tollspørsmål også fra Os utenfor Bergen og i Stavanger.
Rådgivning og omberegning,
ikke deklarasjoner
Astad forteller at
Tollkonsult i veldig liten grad konkurrerer med speditørene om tolloppdrag.
– Nei, vi utfyller hverandre
isteden. Mens speditørene først og fremst bistår kundene med den operative
fortollingsjobben fra transportoppdrag til transportoppdrag, er vår rolle i
hovedsak å bistå kunden med oppbyggingen av tollprosessene. Vi legger på mange
måter tollgrunnlaget som kunden og speditøren jobber ut ifra i det daglige,
forklarer hun.
– I
tillegg til bistand med tollprosesser har vi også mange oppdrag med elektronisk
omberegning av tolldeklarasjoner via TVINN. Feil i deklarerte opplysninger skal korrigeres så raskt som
mulig etter at feilen er oppdaget. Feil som ofte går igjen er feil
prosedyrekode, feil valuta, feil fakturagrunnlag, opprinnelsesdokumentasjon og
tollnedsettelser er ikke benyttet, feil klassifisering, feil beregning av
særavgifter, frakt ikke medtatt, etc., forklarer hun.