Verdens største sjømatmesse i Barcelona:

Lena Refsland, Team Manager Logistics Operations i Lerøy Seafood.

Slik løser Lerøy sine logistikkutfordringer

BARCELONA: Lena Refsland, Team Manager Logistics Operations i Lerøy, leder et team på 19 personer som jobber med logistikk av fersk laks, ørret og hvitfiskprodukter til Europa.

Publisert Sist oppdatert

Som andre logistikere vi møtte i Barcelona, er det den konstante hastigheten og usikkerheten man står overfor om trekkes frem som et særtrekk ved å håndtere fersk sjømat.

- Ettersom mesteparten av fisken vår selges i spotmarkedet, er det presserende å få fisken ut til kundene så raskt som mulig. Vi opererer med ferske produkter, og tiden fra fisken slaktes til den forlater fabrikken på lastebil er minimal. Vi jobber med prognoser, men vet aldri nøyaktig hva vi skal frakte før fisken er pakket i kasser. Dette betyr at selv om vi har planlagt å sende lastebiler til kunder i for eksempel Spania og Frankrike, kan en uventet endring kreve at vi raskt må omdirigere, forteller Refsland.

- Ofte har vi få timer på oss til å ta beslutninger. Denne dynamikken krever en høy grad av løsningsorientering og fleksibilitet, legger hun til.

- Det selvfølgelig veldig tilfredsstillende når vi klarer å finne en løsning og få alle brikker til å «falle på plass», smiler hun, og forteller at et godt samarbeid med transportørene er avgjørende i disse situasjonene.

- Vår evne til å arbeide tett sammen sikrer at vi alltid finner en måte å levere varene på, forklarer hun.

- Fersk sjømat er en «gren» innen sjømatlogistikk. Er det også noe som skiller deres utfordringer fra andre innen sjømatsektoren?

- For oss som jobber med ferske produkter, så er leveringsgrad veldig viktig, i tillegg til pris. Vi jobber med prognoser, men må alltid være forberedt på å endre planene våre i siste øyeblikk. De som jobber med fryste produkter har bedre tid til å finne den rette løsningen, forteller hun.

Til tross for en hverdag med høyt tidspress, trekker hun frem nettopp det høye tempoet og de stadige utfordringene en fr kastet i sin retning som noe av det som er mest givende å jobbe med fersk sjømat.

- Ingen dager er like, og jeg liker at det er litt puls, sier hun og smiler.

Tett oppfølging

De største operative utfordringene i hverdagen, fra et logistikkståsted, er usikkerhet, lang vei til markedet kombinert med krav til kort ledetid.

- Vi jobber med prognoser. Det vil si at vi har en god plan, men stort sett er ender ikke dette opp som «fasiten». Vi jobber med ferskvare og vi har alltid dårlig tid. Hvis den slaktes på et anlegg i Nord-Norge og skal ned til Italia eller Spania så må alt klaffe. Skjer det en ulykke underveis som gjør at veien blir stengt, så er det stor sannsynlighet for at vi blir forsinket til vår kunde. Vi er avhengig av at transportørene våre forstår viktigheten av å levere i tide, og derfor har vi et tett samarbeid med dem. Vi skal gjerne levere til kundens varelager timer før deres distribusjonsbiler skal ut til butikker, forteller hun.

Passerte for første gang 30 milliarder kroner i omsetning

Lerøy-konsernet har over 6000 ansatte globalt, hvorav 3600 i Norge. Og det er stor spredning. Konsernet har ansatte i 60 forskjellige kommuner i Norge.

Lerøys sjømateventyr startet med fiskerbonden Ole Mikkel Lerøen som på tampen av 1800-tallet solgte fersk fisk på fisketorget i Bergen. Drøye 120 år senere har Lerøy utviklet seg til å bli et av verdens største sjømatselskap. Konsernet håndterer mellom 350.000 og 400.000 tonn sjømat gjennom sin helintegrerte verdikjede. Det betyr at de hver eneste dag, året rundt, forsyner markedet med rundt 5 millioner måltider. Det er godt over 1,8 milliarder måltider det!

Konsernets hovedkontor ligger i Bergen, men selskapet har havbruksaktivitet, fiske og produksjon langs hele norskekysten.

- I tillegg har vi produksjon (videreforedling) i Sverige, Danmark, Finland, Frankrike, Nederland, Portugal, Spania, Tyrkia og Italia, forteller Refsland.

Selskapet har en svært bred portefølje, og produserer over tusen ulike produkter til butikker, restauranter, kantiner og hoteller i over 80 land.

- Vårt hovedfokus er på laks, ørret og hvitfisk. Vi omsetter også et bredt utvalg av andre sjømatprodukter som blant annet skalldyr, panerte produkter og sushi, forteller Refsland.

Selskapet bruker mye ressurser på innovasjon og produktutvikling. Tidligere i år lanserte de sin egen fiskegrateng. Og selskapets Smoked Salmon Candy ble også valgt som en av finalistene i Best Retail-kategorien for «2024 Seafood Excellence Global Awards» på messen i Barcelona.

Med et bredt utvalg av produkter og et enormt volum, har Lerøy-konsernet også en verdikjede som er innrettet på spesialiserte logistikkfunksjoner, definert ut fra oppgavene som skal løses.

- Vi er delt mellom fersk, frys, flyfrakt, sjø- og containerfrakt og dagligvare. Hver av disse segmentene har forskjellige krav til logistikkløsninger, forklarer Refsland.

Digitalisering og bærekraft

- Fra et logistikkperspektiv, hva har vært de viktigste trendene de siste 5-10 årene?

- Vi ser en økende grad av digitalisering. Og vi jobber kontinuerlig med å forbedre teknologien, sporingen og bærekraft i samarbeid med våre transportører, forteller hun.

Hun tror at disse trendene også bare vil vokse seg sterkere de neste 5-10 årene.

- Teknologi og bedre systemer leder an i dag, og jeg tror dette vil fortsette å være viktige trender i årene som kommer.

- Og om jeg møter deg på messen i Barcelona igjen om ti år, hvordan tror du utviklingen har vært?

- Da håper jeg det har blitt mer intermodale løsninger for sjømat, og nye former for miljøvennlig drivstoff på lastebiler og skip, sier hun.

Utstillingsvindu og kontaktarena

Dagene i Barcelona benytter Lerøy til å vise frem produktene.

- Seafood Expo Global er verdens største salgsmesse for sjømatnæringen, og vårt hovedformål er å drive salg av sjømat. Så her møter vi kunder fra hele verden som kommer for å se produktene våre, og det er en viktig arena for å etablere og vedlikeholde relasjoner med sjømatselgerne, forteller hun.

- Er det noe spesielt du som logistikkansvarlig kommer til å fokusere på under messen?

- Under messen vil jeg fokusere på å bistå våre selgere med logistikkrelaterte henvendelser og å bygge nettverk med transportører som er til stede på messen eller har egne stander, forteller hun.



Powered by Labrador CMS