Som andre logistikere vi møtte i Barcelona, er det den
konstante hastigheten og usikkerheten man står overfor om trekkes frem som et
særtrekk ved å håndtere fersk sjømat.
- Ettersom mesteparten av fisken vår selges i
spotmarkedet, er det presserende å få fisken ut til kundene så raskt som mulig.
Vi opererer med ferske produkter, og tiden fra fisken slaktes til den forlater
fabrikken på lastebil er minimal. Vi jobber med prognoser, men vet aldri
nøyaktig hva vi skal frakte før fisken er pakket i kasser. Dette betyr at selv
om vi har planlagt å sende lastebiler til kunder i for eksempel Spania og
Frankrike, kan en uventet endring kreve at vi raskt må omdirigere, forteller Refsland.
- Ofte har vi få timer på oss til å ta beslutninger.
Denne dynamikken krever en høy grad av løsningsorientering og fleksibilitet, legger
hun til.
- Det selvfølgelig veldig tilfredsstillende når vi klarer
å finne en løsning og få alle brikker til å «falle på plass», smiler hun, og
forteller at et godt samarbeid med transportørene er avgjørende i disse
situasjonene.
- Vår evne til å arbeide tett sammen sikrer at vi alltid
finner en måte å levere varene på, forklarer hun.
- Fersk sjømat er en «gren» innen
sjømatlogistikk. Er det også noe som skiller deres utfordringer fra andre innen
sjømatsektoren?
- For oss som jobber med ferske produkter, så er
leveringsgrad veldig viktig, i tillegg til pris. Vi jobber med prognoser, men
må alltid være forberedt på å endre planene våre i siste øyeblikk. De som
jobber med fryste produkter har bedre tid til å finne den rette løsningen,
forteller hun.
Til tross for en hverdag med høyt tidspress, trekker hun
frem nettopp det høye tempoet og de stadige utfordringene en fr kastet i sin
retning som noe av det som er mest givende å jobbe med fersk sjømat.
- Ingen dager er like, og jeg liker at det er litt puls,
sier hun og smiler.
Tett oppfølging
De største operative utfordringene i
hverdagen, fra et logistikkståsted, er usikkerhet, lang vei til markedet kombinert
med krav til kort ledetid.
- Vi jobber med prognoser. Det vil si at vi har en god plan,
men stort sett er ender ikke dette opp som «fasiten». Vi jobber med ferskvare
og vi har alltid dårlig tid. Hvis den slaktes på et anlegg i Nord-Norge og skal
ned til Italia eller Spania så må alt klaffe. Skjer det en ulykke underveis som
gjør at veien blir stengt, så er det stor sannsynlighet for at vi blir
forsinket til vår kunde. Vi er avhengig av at transportørene våre forstår
viktigheten av å levere i tide, og derfor har vi et tett samarbeid med dem. Vi
skal gjerne levere til kundens varelager timer før deres distribusjonsbiler
skal ut til butikker, forteller hun.
Passerte for første gang 30 milliarder kroner
i omsetning
Lerøy-konsernet har over 6000 ansatte globalt, hvorav
3600 i Norge. Og det er stor spredning. Konsernet har ansatte i 60 forskjellige
kommuner i Norge.
Lerøys sjømateventyr startet med fiskerbonden Ole Mikkel
Lerøen som på tampen av 1800-tallet solgte fersk fisk på fisketorget i Bergen.
Drøye 120 år senere har Lerøy utviklet seg til å bli et av verdens største
sjømatselskap. Konsernet håndterer mellom 350.000 og 400.000 tonn
sjømat gjennom sin helintegrerte verdikjede. Det betyr at de hver eneste dag,
året rundt, forsyner markedet med rundt 5 millioner måltider. Det er godt over
1,8 milliarder måltider det!
Konsernets hovedkontor ligger i Bergen, men selskapet har
havbruksaktivitet, fiske og produksjon langs hele norskekysten.
- I tillegg har vi produksjon (videreforedling) i
Sverige, Danmark, Finland, Frankrike, Nederland, Portugal, Spania, Tyrkia og
Italia, forteller Refsland.
Selskapet har en svært bred portefølje, og produserer
over tusen ulike produkter til butikker, restauranter, kantiner og hoteller i
over 80 land.
- Vårt hovedfokus er på laks, ørret og hvitfisk. Vi
omsetter også et bredt utvalg av andre sjømatprodukter som blant annet
skalldyr, panerte produkter og sushi, forteller Refsland.
Selskapet bruker mye ressurser på innovasjon og
produktutvikling. Tidligere i år lanserte de sin egen fiskegrateng. Og selskapets
Smoked Salmon Candy ble også valgt som en av finalistene i Best
Retail-kategorien for «2024 Seafood Excellence Global Awards» på
messen i Barcelona.
Med et bredt utvalg av produkter og et enormt volum, har
Lerøy-konsernet også en verdikjede som er innrettet på spesialiserte
logistikkfunksjoner, definert ut fra oppgavene som skal løses.
- Vi er delt mellom fersk, frys, flyfrakt, sjø- og
containerfrakt og dagligvare. Hver av disse segmentene har forskjellige krav
til logistikkløsninger, forklarer Refsland.
Digitalisering og bærekraft
- Fra et logistikkperspektiv, hva har vært de
viktigste trendene de siste 5-10 årene?
- Vi ser en økende grad av digitalisering. Og vi jobber
kontinuerlig med å forbedre teknologien, sporingen og bærekraft i samarbeid med
våre transportører, forteller hun.
Hun tror at disse trendene også bare vil vokse seg sterkere
de neste 5-10 årene.
- Teknologi og bedre systemer leder an i dag, og jeg tror
dette vil fortsette å være viktige trender i årene som kommer.
- Og om jeg møter deg på messen i Barcelona
igjen om ti år, hvordan tror du utviklingen har vært?
- Da håper jeg det har blitt mer intermodale løsninger
for sjømat, og nye former for miljøvennlig drivstoff på lastebiler og skip,
sier hun.
Utstillingsvindu og kontaktarena
Dagene i Barcelona benytter Lerøy til å vise frem
produktene.
- Seafood Expo Global er verdens største salgsmesse for
sjømatnæringen, og vårt hovedformål er å drive salg av sjømat. Så her møter vi
kunder fra hele verden som kommer for å se produktene våre, og det er en viktig
arena for å etablere og vedlikeholde relasjoner med sjømatselgerne, forteller
hun.
- Er det noe spesielt du som
logistikkansvarlig kommer til å fokusere på under messen?
- Under messen vil jeg fokusere på å bistå våre selgere
med logistikkrelaterte henvendelser og å bygge nettverk med transportører som
er til stede på messen eller har egne stander, forteller hun.