Mark Blyth, økonomiprofessor ved Brown University, var hovedtaler under konferanseprogrammet under sjømatmessen i Barcelona, og tok for seg de store linjene i verdenshandelen.Foto: Glenn Lund
- Tollkrigen har knapt begynt!
BARCELONA: Hva har et amerikansk valg, europeisk stagnasjon og asiatisk demografi å si for deg? Alt!
Denne artikkelen ble først publisert 2. mai 2024 og baserer seg på et innlegg key note speaker Mark Blyth holdt under verdens største sjømatmesse i Barcelona. Artikkelen ble holdt lenge før presidentvalget, men vi tenker artikkelen kan være av interesse for Insides lesere i lys av den siste tidens skriverier om handelskrig.
Over 2000 utstillere fra nesten 90 ulike land og besøkende
fra langt flere land, vitner om at sjømatnæringen er en av de mest globale handelssegmentene
som finnes. Men hva om denne handelen står i fare for å bli rystet i
grunnvollene både på kort, mellomlang og lang sikt?
Den USA-bosatte skotske økonomiprofessoren Mark Blyth var
invitert inn som hovedtaler (key note speaker) under sjømatmessen i Barcelona,
for å holde innlegget «The Outlook for 2025 and Beyond: American Tariffs, European
Stagnation, and Asian Resilience».
Blyth var invitert for å snakke om fremtidsutsiktene for
sjømatnæringen i global skala, men de makrotrendene han snakket om er i stor
grad overførbare også til annen handel.
Det er for eksempel konkrete holdepunkter for at the
Inflation Reduction Act, en av «hovedskurkene» i fortellingen hans allerede har
kostet flere tusen norske arbeidsplasser. Det kommer vi tilbake til.
Dette er Mark Blyth
Stilling: Økonomiprofessor ved Brown University, USA.
Nasjonalitet: Skotsk.
Spesialfelt: Politisk økonomi, geopolitikk, økonomiske makrotrender.
Kjente arbeider: Forfatter av flere bøker om global politisk økonomi, inkludert "Austerity: The History of a Dangerous Idea", «Angrynomics» og «Great Transformations».
Hyppig bidragsyter til akademiske og offentlige diskusjoner om økonomiske politikkspørsmål.
Akademisk bakgrunn: Har en doktorgrad i statsvitenskap fra Columbia University, USA.
Karriere: Underviser i politisk økonomi, fokuserer på hvordan økonomisk teori påvirker politiske avgjørelser og samfunnsmessige utfall.
Offentlige opptredener: Ofte invitert som hovedtaler på internasjonale konferanser og seminarer. Hyppig sitert i media for sin ekspertise på global økonomisk politikk.
Den karismatiske skotten er vant til å skape overskrifter,
og snakket på inn- og utpust i godt og vel en time. Han trakk linjene fra
fremveksten av globaliseringen og vestens outsourcing av egen produksjon til
Asia, via frihandelens gullalder og til de siste årene der frihandel i større
grad har blitt uglesett i Vesten og brukt som politisk ammunisjon i
nasjonalstatene i Vesten. Med sin tunge akademiske bakgrunn innen geopolitikk
og økonomi, dristet han seg også til å gi noen spådommer om fremtiden.
I denne artikkelen er det dessverre kun anledning til å ta
en ganske overfladisk gjennomgang av de hovedpunktene han brukte god tid til å
presentere.
- USA vil innføre høye tollmurer, uansett om Biden blir gjenvalgt ellerTrump kommer tilbake for runde nummer to. Innretningen og motivasjonen kan variere, men reelt sett går det ut på det samme, sa Blyth i sin key note.Foto: Glenn Lnud
So here goes:
I 2018 innførte Donald Trump høye tollmurer på kinesiske
varer, noe som ble startskuddet på det man siden har omtalt som «the Trade
Wars» mellom USA og Kina.
Mange hadde spådd at Biden skulle kjempe for
frihandelsavtaler og fjerne tollbarrierer da han tok over i Det hvite hus. Det
har ikke skjedd. Siden han ble tatt i ed som landets 46. president i 2021, er
det kun skjedd én betydelig reduksjon, for solcellepaneler.
- Og grunnen er såre
enkel, ingen lager disse billigere enn Kina, det er praktisk talt ingen
amerikanske arbeidsplasser å beskytte, sa Blyth.
Mange av overskriftene om presidentvalget i USA i Norge
handler om hvordan USA vil stille seg til NATO-samarbeidet om Donald Trump
gjenvinner makten. Det er naturlig, da den internasjonale
sikkerhetssituasjonen er mer spent enn på mange tiår og det er en pågående krig på europeisk jord.
Men det globale stormaktspillet utspiller seg på flere arenaer, ikke minst i
den globale økonomien. Og her skyter amerikanerne med skarp ammunisjon,
billedlig talt. Land som Russland, Iran og Kina er alle i en eller annen form
utsatt for «økonomisk krigføring» i form av sanksjoner eller høye tollmurer.
Amerikansk pengepolitikk påvirker norsk styringsrente
USA har i mange tiår vært klodens største finansielle
stormakt. Stikkord er landets rolle i det globale kapitalmarkedet. Dollaren har
lenge holdt stand som verdens dominerende valuta (som mye av verdens varer
betales i), og landet har stor innflytelse på verdensøkonomien både direkte via myndighetene og
indirekte via store selskaper. Det har vi fått bevis på det siste døgnet, der den amerikanske sentralbankens avgjørelse om å holde renten uendret ikke bare var en amerikansk, men også en global nyhet. Avgjørelsen, kombinert med sentralbanksjef Jerome Powells redegjørelse i etterkant for utsiktene i amerikansk økonomi var som å helle kaldt vann i årene på alle oss i Norge som går med forhåpninger om lavere styringsrente i Norge senere i år.
Blyths hovedpoeng var at USA vil forsterke tollmurene mot
utlandet, og det helt uavhengig av om Donald Trump eller Joe Biden vinner
presidentvalget.
- Innretningen og motivasjonen bak tolltariffer kommer til å
variere, men effekten vil i stor grad bli den samme, påpekte han.
- Trump vil øke tolltariffene "fordi han kan", ikke minst mot
Kina, der han foreslår en tollsats på 60 prosent. Dette er som musikk i ørene
til republikanske velgere. At Kina vil gjengjelde og svare med øke sine tollsatser andre veien, tar de
ikke så tungt. Eksport er langt viktigere for Kina enn USA. Det er et asymmetrisk
forhold, der USA er en stor importør mens Kina er en stor eksportør. I tillegg
er det i hovedsak innen «green tech» Kina er store. Så Trump ser ikke på det
som noe stort tap å møte høye tollmurer innen dette feltet. For i den grad han i det hele tatt mener det er skadelig med kinesiske
tollmurer på amerikanske varer, så er han samtidig glad for at dette i hovedsak vil
ramme «demokratenes næringer», sa Blyth.
"Karbon-krigen" i USA
- Grovt sett ser en at de delstatene der republikanerne dominerer er typiske delstater der hydrokarboner er viktig, enten det er snakk om olje, kjøttproduksjon eller landbruk. Delstater der demokratene står sterkest er innen helt andre næringer, enten det er snakk om finans, forsikring, eiendom, software, tech, offentlige tjenester eller underholdning (tv, film, gaming, musikk). USA har gradvis fått to vekstmodeller som konkurrerer mot hverandre: en som er basert på hydrokarboner og en som er basert på "alt annet". Høstens valg kan dermed i stor grad sies å være en "karbonkrig", mellom demokratene som ønsker å trekke landet i en grønn retning og republikanere som kjemper for sine eiendeler og industrier der karboner i en eller annen form er en viktig drivkraft i delstatens økonomi, sier Mark Blyth.
- USA har blitt et ekstremt polarisert land. Og det handler
om hydrokarboner og politikken som ligger i dette. Og i et land der et
presidentvalg fort ender opp som nærmest et dødt løp mellom kandidatene, blir
hydrokarboner et viktig tema. Og for Biden og demokratene er det ingen politisk
reform som er viktigere å få gjennomslag for enn the Inflation Reduction Act
(IRA), poengterte Blyth om lovgivningen Biden fikk gjennomslag for i 2022.
- IRA har ingen ting med inflasjon å gjøre, og alt med
dekarbonisering å gjøre. Det er i praksis et finansielt lokomotiv, basert på
enorme skattekutt for å gi incentiver til privat sektor for å komme inn i
grønne sektorer, sa han.
- Merk dere IRA, the Inflation Redcution Act, først som sist. Om Biden blir gjenvalgt vil han "double down" innen denne satsingen. Denne har veldig lite med inflasjon å gjøre, påpekte Blyth.Foto: Glenn Lund
Også vi i Norge kjenner denne historien, bare spør
politikerne og næringslivet i Mo i Rana, som så tusenvis av lovede
arbeidsplasser forsvinne da toppledelsen i Freyr lot seg lokke til å legge sin
batterifabrikkproduksjon til USA i fjor. Årsaken var enorme skattemessige
incentiver. Og hvor skulle fabrikken ligge? I delstaten Georgia.
Ifølge Blyth er det langt ifra tilfeldig at Georgia er en av
delstatene som får store subsidier for å satse på «green tech».
- Man ser at Biden-administrasjonen målrettet velger å satse
mye mer i de røde (republikanske) statene enn i de områdene der demokratene
allerede har flertall. Når man ser på hvor støtten er størst så er det helt
opplagt at tiltakene er ekstremt målrettet. Faktisk går 70 prosent av alle
utgifter inn i det som er «republikanske distrikter». Og viktigere, 70 prosent
av den delen igjen, er målrettet helt ned på zip code-nivå på områder som
stemte republikansk eller demokratisk med 1 prosent eller mindre i 2020. Vi
snakker rett ut om å «kjøpe» seg stemmer for å vinne karbonkrigen, sa han. Og
minte om at det ikke er nødvendig å vinne alle slag for å vinne krigen.
- Sikrer Biden og demokratene seg noen nøkkelstater er det
nok, da bryter de opp «karbonkoalisjonen». Dette er høyt politisk spill med
enorme verdier på spill, sa han.
Men hvorfor har man innført the Inflation Reduction Act?
- Det handler om å skape en ny politisk tilpasning. Det kan drepe
evnen til republikanerne å skaffe seg et demokratisk flertall på lenge. Dette
er også en viktig grunn til at valget i USA er så sint og uforsonlig. Dette er på
mange måter siste skanse for republikanerne å vinne og stanse "den grønne vinden" i den amerikanske økonomien, sa han.
- Fordi hvis de ikke greier å holde stand, står de i fare for
at karbon-eiendelene deres går til null, sa han, og viste til at ingen vil
ønske å lide samme skjebne som Detroit.
Den amerikanske byen var selve hjertet i den gamle stolte
amerikanske bilindustrien, men ble rett og slett utkonkurrert av utenlandske
aktører som kunne gjøre produksjonen langt rimeligere. Fra en befolkning på 1,8
millioner i 1950 hadde tallet sunket til 700.000 da bystyret i 2013 så seg nødt
til å gå til det drastiske skritt å erklære byen konkurs (såkalt chapter 9
proceedings).
Summa summarum:
Biden kommer til å innføre høye tolltariffer fordi det er
innen det grønne skiftet mye av utviklingen i verden skjer om dagen. Skal de få
solgt elektriske biler i USA som er laget i USA må det høye tolltariffer
til, rett og slett fordi kineserne lager mye billigere biler. Tollbarrierne er
høye for å beskytte amerikanske arbeidsplasser.
Trump kommer til å innføre høye tolltariffer "fordi han
kan", og fordi kjernevelgerne hans ønsker dette velkommen. Gjerne helt opp i 60
prosent. Han er heller ikke spesielt redd for at Kina skal gjengjelde med å
innføre høye tolltariffer tilbake, både fordi Kina eksporterer mer enn det USA
gjør, og ikke minst fordi høye tollbarrierer fra Kina i hovedsak vil ramme det
han anser som «demokratenes interesser».
Hva har dette å si for oss i Norge og i Europa?
- Kinserne vil fortsette å pumpe produkter ut på det globale
markedet. Om USA setter opp høye tollmurer vil mange av varene finne veien til
Europa og gi et sterkt prispress. Man har allerede sett at Kina er blitt
beskyldt for å dumpe produkter til Europa. Blant annet elektriske biler, og det
gir en stresstest på europeiske produsenter som ikke er i nærheten av å kunne
matche prisene, sa Blyth.
Som kjent pågår det en politisk drakamp også i Europa om
hvordan man skal håndtere Kina, der anklager om statssubsidierte el-biler
trekker det europeiske markedet ned.
For sjømatnæringen ser Blyth for seg at premium-markedet vil
bestå. Der er kjøpekraften sterk nok til å absorbere mye av presset. Verre
stilt er det med massekonsum-markedet. Her kan sjømatprisene bli presset
nedover.
En utfordring med tollmurer er at de ofte blir gjengjeldt,
noe som kan føre til en spiral med høyere tolltariffer. I en verden som er
veldig sammenflettet er dette også noe som kan bidra til høyere inflasjon.
Enten ved at varene fra utlandet blir høyere, eller at man kjøper produkter fra
nasjonale leverandører som gjerne har høyere priser enn de utenlandske
konkurrentene.
Asiatisk vekst og motstandskraft
Blyth er en av mange som roper et varsku for Europa. Den
demografiske sammensetningen av befolkningen i de europeiske landene er ikke
god. Snittalderen er over 44 år. Det er mange eldre, noe som på aggregert nivå
gir seg utslag i at de forbruker mindre og sparer mer av inntekten enn de som
befinner seg i de yngre kohortene.
- Se på et land som Italia, der de lave fødselstallene gjør
at det blir færre og færre italienere år for år og snittalderen øker og øker.
Det er åpenbart at det er et problem, også når man vet at immigrasjon er
et betent tema. De færreste ønsker å øke befolkningen ved hjelp av innvandrere,
man ønsker primært høyere fødselstall blant landets egne innbyggere, påpekte
Blyth.
- Så kan man sammenligne Italia og andre europeiske land med
land i Asia der snittalderen er lav og fødselsraten høyere (men ikke Kina!). En ung
befolkning gir grunnlag for høy produktivitet i næringslivet og høyt varekonsum
hos innbyggerne, sa han.
- Så kortversjonen er at høye tollmurer vil svi for
asiatiske land, først og fremst Kina, på kort sikt. Men på litt lenger sikt så
avtar effekten av vestlige tollbarrierer ettersom stadig mer av varene som
produseres i Asia kommer til å bli solgt til Asia, der det ofte ikke er
tollbarrierer i handelen når de handler med hverandre, påpekte han.
Usikker på utviklingen i Afrika
I sitt innlegg hadde ikke Blyth noe om Afrikas utsikter. Ser
man på fødselsratene i verden er det det afrikanske kontinentet som skiller seg
klart mest ut, med en ung befolkning og kraftig befolkningsvekst.
- Rent demografisk har Afrika et kjempestort potensial for
økonomisk vekst. Men det er vanskelig å spå hvordan Afrikas fremtid kommer til
å se ut når man snakker om global handel, for kontinentet kjennetegnes ved at
veldig mye av handelen er intern der afrikanske land gjør handel med hverandre.
Foruten noen ganske få produkter, først og fremst naturressurser, er Afrika
lite integrert i den globale økonomien. Og langt mindre enn Asia, og da spesielt
Sørøst-Asia, svarte han på spørsmål fra salen.
Europeisk stagnasjon
Men uansett. USA har en sterk global posisjon rent
økonomisk. Asia har jevnt over gode fremtidsutsikter. Kanskje også Afrika. Men hva med
Europa?
- Det som kjennetegner Europa er stagnasjon. Den økonomiske
veksten er nærmest flat. Og justert for inflasjon er det reelt sett snakk om en
tilbakegang i mange europeiske land de siste årene. Man har latt USA ta en
dominerende posisjon i det globale finansmarkedet mens de asiatiske landene, og
da først og fremst Kina, har fått en dominerende posisjon i de globale
produksjonsnettverkene, sa han.
Kort fortalt har Europa kommet i et
avhengighetsforhold i forhold til amerikansk kapital og våpenkraft og til asiatisk
produksjon.
- Det er på høy tid for Europa å redefinere sin egen rolle i
morgendagens globale samfunn. Det store spørsmålet er hvordan man skal klare
det, med svake institusjoner og store interessemotsetninger på tvers i Europa.
Bildet er ganske dystert for Europas del, konstaterte Blyth.
- Økonomisk vekst får man ved å tilføre økt arbeidskraft
eller økte investeringer. Men faktum er jo at man ikke klarer å øke arbeidskraften.
Befolkningen som er i yrkesaktiv alder synker, de som jobber vil ikke jobbe
flere timer enn de gjør i dag, og man ønsker heller ikke økt innvandring. Legger man
til at det heller ikke er mye risikovillig kapital som pumpes inn i økonomien,
står man igjen med europeisk stagnasjon, konstaterte han.
Oppdrettsnæringen går en spennende tid i møte
Så er løpet kjørt for oss i Europa? Ikke nødvendigvis, ifølge Blyth. Og da var sjømat en av
næringene som kan redde oss.
- Det blir stadig flere mennesker på jorden, og alle skal ha
mat. I en verden som går i en stadig grønnere retning, seiler sjømat opp
som et stadig bedre alternativ for å fylle klodens behov for næringsrikt
protein. Det har en veldig mye bedre miljøprofil enn rødt kjøtt. Industriell
sjømatproduksjon i stor skala, kan ha en lys fremtid. Så de som knekker koden
for å lage best mulig oppdrettsfisk på en så kostnadseffektiv måte som mulig
sitter med gode kort på hånden, sa Blyth, og avrundet med å vise til at
teknologisk utvikling, blant annet innen AI, kan bli en gamechanger innen
oppdrettsnæringen.