Etter å ha holdt i trådene som redaktør i Logistikk Inside og forløperen Transport Inside i mer enn 20 år, overlater Wolden stafettpinnen og redaktøransvaret til Lund.
Gir full gass som logistikkjournalist
- I logistikkbransjen handler det om å planlegge for å sørge for en god og trygg drift. Jeg blir ikke noe yngre, og har passert de 70 med god margin, så redaktørskiftet har ligget i kortene en god stund. Det er i så måte en planlagt affære som i stor grad har foregått på mine egne premisser, sier Wolden.
- I Glenn har Inside fått en meget kompetent redaktør som jeg har jobbet sammen med redaksjonelt i nærmere ti år. Inside er i trygge hender, samtidig som jeg vil fortsette ufortrødent videre med det jeg elsker å gjøre: Å følge logistikkbransjen på pulsen hver eneste dag som skrivende journalist, smiler han.
- Som å «hoppe etter Wirkola»
Glenn Lund har lang fartstid i Bjørgu, Insides moderforlag, og bekledde stillinger som logistikkjournalist og redaktør i tidsskriftet Moderne Transport i perioden 2007-2016. Han ble hentet tilbake til logistikkredaksjonen i april, der han har fungert som journalist i påvente av det planlagte redaktørskiftet i sommer.
- Det forslitte uttrykket «å hoppe etter Wirkola» er passende. Med en halv mannsalder i bransjen har Per Dagfinn opparbeidet seg en unik posisjon som redaktørstemme, med et kildenettverk som ingen annen. Det er gull verdt for Inside, så jeg er veldig glad for at Per Dagfinn fortsetter å være min kollega i logistikkredaksjonen en lang stund fremover, der han vil jobbe for fullt med journalistikken og å finne de gode sakene og vinklingene, sier Lund.
Vil sette sitt eget preg
- Logistikk Inside har alltid vært en bauta i bransjen når det gjelder å levere nyheter som er viktige for logistikk- og transportbransjen. Skal en lykkes i næringslivet må en holde seg oppdatert på det som rører seg, enten det er å være oppmerksom på nye regler og lovverk eller konkurrenter, eller å skaffe seg kunnskap om innovasjoner og muligheter som åpner seg i markedet. Her skal vi fortsette å være «påskrudd», helt etter Per Dagfinns ånd. Særlig imponert har jeg vært over hvordan han tok Inside over fra papirformat og inn i døgnkontinuerlig nyhetsdekning på nett. Den som kjenner Per Dagfinn vet at det å formidle bransjenyheter fra logistikkens verden er langt mer enn en jobb for han, det er en livsstil og et kall. Det bidrar til at vi leverer nyhetsdekning fra bransjen nærmest på 24/7-basis med en liten, men dedikert logistikkredaksjon. Det sporet skal vi naturligvis fortsette i, men enhver redaktør har sine egne ideer og et ønske om å sette sitt eget preg på produktet som leveres til leserne. Så noen justeringer her og der blir det fremover, forteller Lund.
- Kan du si noe mer om retningen du ser for deg?
- Vi styrer i samme retning som før og legger ikke opp til noen stor kursendring. Det er det ingen grunn til. «Don’t fix what’s not broken». Da jeg kom inn i våres var det med tanke på at vi med en større redaksjon kan sørge for å ha en litt tettere oppfølging av de økonomiske aspektene i bransjen. Så dette blir et viktig satsingsområde fremover og det er mye godt stoff å ta tak i, men den kursendringen tok vi allerede på Per Dagfinns vakt, sier Lund.
- For egen del er jeg også vel så opptatt av hva andre mener som av rene nyheter. Det handler om å se sammenhenger og å danne seg et helhetsbilde som gjør at en kan ta kunnskapen sin til «neste nivå». Per Dagfinn har gjennom årene bygd opp en kruttsterkt portefølje med faste spaltister som på jevn basis bidrar med innsiktsfulle kommentarer. Så i tillegg til at vi ønsker å beholde de vi har, vil jeg også se om vi kan få inn noen nye stemmer i debatten. Jeg vil også ty til kommentator-spaltene selv i ny og ne. Som journalist etterstreber man å rapportere nyhetene på en objektiv måte uten å farge tekstene med alt for mye av sitt eget tankegods. Men når hverdagen i praksis består av å ta inn nyheter og informasjon fra bransjen «døgnet rundt», er det naturlig å komme med noen betraktninger fra bransjen, sett fra mitt ståsted, sier Lund.