Start-ups på Transport & Logistikk 2024:

Arbeidende styreformann i Mobility Solutions Magnus Berggren (til venstre) og daglig leder Andreas Hætta sammen med kjøretøyet de mener kan revolusjonere bylogistikk.

Skal løse urban logistikk

FLEET: Med fleksible elektriske sykler med god lastekapasitet, skal Fleet by Mobility Solutions gjøre varebiler overflødige i bysentra.

Publisert Sist oppdatert

Transport & Logistikk 2024

  • Transport & Logistikk er Norges største årlige samlingsplass for logistikknæringen. 
  • Årets konferanse arrangeres på The Qube på Gardermoen 21. og 22. oktober.
  • På årets konferanse kan du stifte bekjentskap med en rekke norske startup-bedrifter. Vi presenterer disse i spalten "Start-ups på Transport & Logistikk 2024".

– Vi fokuserer på å forbedre urbane transportløsninger gjennom et helhetlig økosystem rundt våre 4-hjuls elektriske lastesykler. Dette systemet støtter hele verdikjeden til våre kunder og bidrar til å redusere trafikk og forurensning samtidig som det forbedrer tilgjengeligheten for både bedrifter og publikum, forteller daglig leder Andreas Hætta.

De nevnte 4-hjulingene er norskutviklede CityQ som er en unik sykkelløsning med elektronisk kraftoverføring fra pedaler til drivhjul – ergo ingen mekaniske deler som trenger mye service.

– Jeg kaller det ikke en sykkel, jeg kaller det et kjøretøy med sykkelegenskaper. Det er litt som å sykle, men det er litt som å kjøre en liten bil også, forteller styreleder Magnus Berggren.

Sammen med blant andre Posten Bring, Wolt og Oslo kommune har Fleet i høst etablert Norges første mobilitetshotell på Filipstad. Her finnes tilbud om service og vedlikehold av kjøretøy, modifikasjoner av kjøretøy, hvileplass for sjåfører og bud, lager og ladefasiliteter.

Alt for å gjøre det lettere å benytte lastesykkel fremfor bil i Oslo sentrum.

– Vi vet at verden er i endring. Hjemleveringer øker betydelig. Samtidig ønsker kommunene ønsker å redusere transporten inne i byene. Så dette er noe som krasjer. Selvfølgelig vil du også kutte klimautslipp. Og da kreves det en ny type kjøretøy for å kunne levere, som er både miljøvennlig, men også kommersielt levedyktig og samtidig kan håndtere nok volum, sier Berggren.

Wolt er blant selskapene som allerede benytter seg av sykkelen.

– Dette dekker to fundamentale mål for oss. Det ene er bærekraft, å få mer grønn transport hos oss. Nummer to er å få mulighet til å gjøre større leveranser midt i sentrum av Oslo, hvor det er ganske vanskelig å komme seg til med større kjøretøy, sier daglig leder for Wolt i Norge, Elisabeth Stenersen.

Powered by Labrador CMS