Start-ups på Transport & Logistikk 2024:
Arbeidende styreformann i Mobility Solutions Magnus Berggren (til venstre) og daglig leder Andreas Hætta sammen med kjøretøyet de mener kan revolusjonere bylogistikk.
Skal løse urban logistikk
FLEET: Med fleksible elektriske sykler med god lastekapasitet, skal Fleet by Mobility Solutions gjøre varebiler overflødige i bysentra.
Transport & Logistikk 2024
- Transport & Logistikk er Norges største årlige samlingsplass for logistikknæringen.
- Årets konferanse arrangeres på The Qube på Gardermoen 21. og 22. oktober.
- På årets konferanse kan du stifte bekjentskap med en rekke norske startup-bedrifter. Vi presenterer disse i spalten "Start-ups på Transport & Logistikk 2024".
– Vi fokuserer på å forbedre urbane transportløsninger
gjennom et helhetlig økosystem rundt våre 4-hjuls elektriske lastesykler. Dette
systemet støtter hele verdikjeden til våre kunder og bidrar til å redusere
trafikk og forurensning samtidig som det forbedrer tilgjengeligheten for både
bedrifter og publikum, forteller daglig leder Andreas Hætta.
De nevnte 4-hjulingene er norskutviklede CityQ som er en unik
sykkelløsning med elektronisk kraftoverføring fra pedaler til drivhjul – ergo ingen
mekaniske deler som trenger mye service.
– Jeg kaller det ikke en sykkel, jeg kaller det et kjøretøy
med sykkelegenskaper. Det er litt som å sykle, men det er litt som å kjøre en
liten bil også, forteller styreleder Magnus Berggren.
Sammen med blant andre Posten Bring, Wolt og Oslo kommune
har Fleet i høst etablert Norges første mobilitetshotell på Filipstad. Her finnes
tilbud om service og vedlikehold av kjøretøy, modifikasjoner av kjøretøy,
hvileplass for sjåfører og bud, lager og ladefasiliteter.
Alt for å gjøre det lettere å benytte lastesykkel fremfor
bil i Oslo sentrum.
– Vi vet at verden er i endring. Hjemleveringer øker
betydelig. Samtidig ønsker kommunene ønsker å redusere transporten inne i
byene. Så dette er noe som krasjer. Selvfølgelig vil du også kutte
klimautslipp. Og da kreves det en ny type kjøretøy for å kunne levere, som er
både miljøvennlig, men også kommersielt levedyktig og samtidig kan håndtere nok
volum, sier Berggren.
Wolt er blant selskapene som allerede benytter seg av
sykkelen.
– Dette dekker to fundamentale mål for oss. Det ene er
bærekraft, å få mer grønn transport hos oss. Nummer to er å få mulighet til å
gjøre større leveranser midt i sentrum av Oslo, hvor det er ganske vanskelig å
komme seg til med større kjøretøy, sier daglig leder for Wolt i Norge,
Elisabeth Stenersen.