Enkelt forklart:
Drakestredet, syd om Kapp Horn.
Illustrasjon: Google Earth.
7. Drakestredet
Etter at Panamakanalen åpnet i 1914 kunne mange skip seile via Latin-Amerika. men for skip som er for store for slusesystemet i Panama, er fortsatt rundturen om Kapp Horn i Sør-Amerika ofte den eneste farbare seilasen mellom Atlanterhavet og Stillehavet.
Kort fortalt: Den turbulente sjøveien om Sør-Amerika - for de som "må".
Drakestredet er passasjen som forbinder Atlanterhavet og Stillehavet og som går mellom Antarktis og Sør-Amerikas sydligste punkt, Kapp Horn.
Stredet er oppkalt etter den engelsk oppdagelsesfareren Sir Francis Drake. Kuriøst nok seilte han aldri via stredet som ble oppkalt etter ham. Da han gjennomførte sin jordomseiling på 1500-tallet (som var årsaken til at han senere fikk stredet oppkalt etter seg) seilte han via den roligere, men lengre ruten om Magellanstredet.
I moderne tid benyttes Draketredet som regel som passasje for skip som er for store til å passere via Panamakanalen, det man ofte omtaler som Capesize-skip.
Enkelte skip som klassifiseres som Capesize kan som regel også passere via Magellanstredet. Dette er riktignok en noe lengre rute, men til gjengjeld langt mer beskyttet enn farvannet utenfor kysten av Kapp Horn. At de likevel seiler rundt henger derfor ofte sammen med at farvannet via Magellanstredet kan være trangt å navigere i for store skip. Og for de aller største skipene er det ingen annen sjøvei enn via Drakestredet og Kapp Horn, som er notorisk kjent i sjøfartskretser som et av de mest ugjestmilde farvannene i verden.
Enkelt forklart
- Under vignetten "Enkelt forklart" har vi artikler som gir en faglig kontekst til mye av det vi skriver om til daglig i Logistikk Inside, men som ikke er rene bransjenyheter.
- I en hektisk hverdag tar en det ofte for gitt at alle er godt kjent med de begrepene man slenger rundt seg med den største selvfølgelighet. Slik er det sjelden. Mange av våre lesere er eksperter innen sinet fagfelt, men abonnerer på Logistikk Inside nettopp for å kunne få en større forståelse av helheten i de globale forsyningskjedene og de ulike delene som inngår i denne helheten.
- Derfor håper vi at våre artikler under vignetten "Enkelt forklart" kan bidra til at du får en økt forståelse og interesse for fagfeltet.
- Vi gjør oppmerksom på at artiklene vi publiserer ikke alltid blir vedlikeholdt og oppdatert for ettertiden. For artikler som er flere år gamle kan det være forhold som gjør at noe av innholdet er utdatert.