Enkelt forklart:
Magellanstredet gjennom Chile.
Illustrasjon: Google Earth
6. Magellanstredet
Før Panamakanalen sto klar i 1914 måtte skipstrafikken mellom Atlanterhavet og Stillehavet ta veien om Sør-Amerika. På den sjøruten er det to alternativer: Via Kapp Horn, og inn i det ugjestmilde farvannet som omtales som Drakestredet, eller via det litt smulere farvannet som omtales som Magellanstredet.
Kort oppsummert: Den beskyttede sjøveien rundt Sør-Amerika.
Ko
Magellan-stredet ligger i det sørlige Chile, mellom det sørligste punktet på fastlandet i Sør-Amerika og øyene nedenfor, det som er kjent som Ildlandet (La Grand Isla Tierra del Fuego).
Stredet er oppkalt etter den portugisiske oppdagelsesfareren Ferdinand Magellan, som sto for den første omtalte ekspedisjonen gjennom stredet i 1520.
Redusert betydning etter 1914
Stredets betydning for internasjonal skipsfart har minsket betydelig etter at Panamakanalen ble åpnet i 1914, men før man fikk etablert snarveien gjennom Latin-Amerika var Magellanstredet den mest brukte ruten for skip som seilte mellom Atlanterhavet og Stillehavet. Dette til tross for at ruten er noe lengre enn den sydligere ruten som går rundt Kapp Horn.
Årsaken var at farvannet er mindre stormfullt og turbulent enn den røffe sjøen syd for Kapp Horn, via det som omtales som Drakestredet.
På den tiden var også skipene så små at de stedvis trange farvannene via Magellanstredet ikke utgjorde noen stor utfordring.
I moderne tid har de største skipene blitt så store at de aller største skipene er nødt til å seile rundt Kapp Horn. Dette er skip som gjerne omtales som Capesize-skip.
Enkelt forklart
- Under vignetten "Enkelt forklart" har vi artikler som gir en faglig kontekst til mye av det vi skriver om til daglig i Logistikk Inside, men som ikke er rene bransjenyheter.
- I en hektisk hverdag tar en det ofte for gitt at alle er godt kjent med de begrepene man slenger rundt seg med den største selvfølgelighet. Slik er det sjelden. Mange av våre lesere er eksperter innen sinet fagfelt, men abonnerer på Logistikk Inside nettopp for å kunne få en større forståelse av helheten i de globale forsyningskjedene og de ulike delene som inngår i denne helheten.
- Derfor håper vi at våre artikler under vignetten "Enkelt forklart" kan bidra til at du får en økt forståelse og interesse for fagfeltet.
- Vi gjør oppmerksom på at artiklene vi publiserer ikke alltid blir vedlikeholdt og oppdatert for ettertiden. For artikler som er flere år gamle kan det være forhold som gjør at noe av innholdet er utdatert.