LOGISTIKK 2023: Dette prioriterer vareeierne Pålitelighet og pris er viktigst for vareeierne når de velger transportør. Teknologien som følger med transporten er det ikke så nøye med.
VAREEIEREN: VOSS PRODUCTION Sender eksklusivt drikkevann verden over på skinner og sjøveien For Lorna Stangeland, fersk General Manager i Voss Production AS, gjelder det å ha full logistikk-kontroll når flere millioner liter vann hver måned forsvinner ut fra fabrikken og ut i den store verden på skinner og sjøveien.
Vareeieren Sender eksklusivt drikkevann verden over på skinner og sjøveien For Lorna Stangeland, fersk General Manager i Voss Production AS, gjelder det å ha full logistikk-kontroll når flere millioner liter vann hver måned forsvinner ut fra fabrikken og ut i den store verden på skinner og sjøveien.
Vareeieren: Fred Voldset På barrikadene for bransjen - Det blir litt mye hakk i plata å bare skylde på styresmaktene i år etter år. Dagens situasjon er et resultat av prioriteringer fra myndighetene, eller mangelen på det, men også valg fra næringslivets side.
Vareeieren: Espen A. Sæther - Vi må være vårt ansvar bevisst - Gitt situasjonen i verden nå så er de viktigste elementene knyttet til transport, leveringssikkerhet og transparens i verdikjeden.
Vareeieren: Robert Steen Varene klar til høysesong og 17. maifeiring 17. mai-flagg, vannlekene til russen og de andre varene som forbindes med nasjonaldagsfeiringen er på plass. Robert Steen, logistikkdirektør i Nille, kan puste lettet ut – for nå.
Vareeieren: Truls Ramsli – Sjøveien er nok ennå ikke et fullverdig alternativ - Det er nok lastebilen som i hovedsak dekker transportbehovet for oss vareeiere. Det er også et generelt inntrykk at ledetiden på sjøveien er altfor lang. Her må det definitivt gjøres mer for å sette større søkelys på denne transportformen som et fullverdig alternativ.
Vareeieren: Jan Robert Lyngvær Med egen havn for miljøvennlige containerskip - En global aktør som Ekornes med egen privat havn har et stort ønske om å utnytte denne bærekraftige ressursen til det ytterste. All oversjø last går naturlig nok sjøveien, men ønsket er å flytte mer og mer av det som skal til Europa også sjøveien.
Vareeieren: Odd Hannestad - Vi har ikke tid til å vente - Ja det koster – men vi som vareeiere har ikke tid til å sitte å vente på at transportørene «frivillig» skal tilby transporttjenester med redusert utslipp. Det er vi som vareeiere som i mye større grad må etterspørre en mer bærekraftig transportløsning.
Vareeieren: Steinar Abrahamsen Med fokus på ledetid, frekvens og forutsigbarhet Etter snart 30 år i bransjen har han erfart at landeveien er den foretrukne løsningen på fremføring av gods til kunden med tanke på ledetid, frekvens og forutsigbarhet. Men nå er fokuset å flytte godsstrømmene fra vei til sjø og bane.
Vareeieren: Pål Christian Andersen – Løsningene treffer ikke viktige kundetilpassede parametere - Vi har ved gjentatte anledninger forsøkt å flytte deler av vårt innenlands-volum over til bane, uten å lykkes. Rett og slett fordi løsningene ikke treffer på viktige kundetilpassede parametere. Og da er ikke dette ensbetydende med pris. Frekvens, hastighet, servicegrad er sentrale elementer som vurderes i en slik sammenheng.
Vareeieren: Terje Larssen – Sjø er ikke noe for oss Han har behov for et sammensatt transporttilbud med bil, tog og fly. Ti prosent av volumet går på fly ut fra Oslo. Han organiserer rundt 4000 vogntog årlig fra Norge og ut i Europa.
Vareeieren: Ingvild Nygård – Har ikke muskler til å realisere godsmålene - Myndighetene har feilslåtte strategier på å flytte godsvolum fra vei til sjø og bane. Dette krever langsiktige og store investeringer.
Vareeieren: Ingar Bystrøm - Jernbane og sjø har tapt mot mer effektive alternativer - Jernbane- og sjøtransport må bli mer konkurransedyktig på både transporttid og presisjon.
Vareeieren: Eirik Flo Med kostnads- og miljøfokus på topp - Bærekraftig godstransport er multimodale løsninger hvor trailerne blir transportert med hurtigskip eller elektriske lokomotiv på den delen av strekningen hvor dette er mulig, gjerne også lastet og levert i hver ende med elektriske semitrailere.
Logistikksjefen i Schibsted: – Går for elektriske løsninger Logistikksjef Jason Crane i Schibsted Distribusjon er ikke i tvil om svaret når vi spør han om hva som er den mest bærekraftige godstransportløsningen: - Uten tvil elektrisk transport.
Vareeieren: Lars Martin Ophus Han har en sentral rolle på logistikk-laget - Informasjonsflyt og en strømlinjet bærekraftig godstransport er og skal være mulig, om man tenker langsiktig og spiller hverandre gode.
Vareeieren: Hege Nymoen Med ”Stayer-evne” og kaoskontroll Ansvar for logistikken i Norges største legemiddel-grossist krever egenskaper som både ”Stayer-evne” og kaos-kontroll.
Vareeiernes mann En optimistisk Transport & Logistikk-general Han er inne i sitt 17 år som konferansegeneral, noe han imidlertid gjør med stor glede og iver hvert år.
Vareeieren Jørgen L. Norheim - Ikke alt kan gå via sjø og tog - Nullutslipp må være et fremtidig mål. Men det må også ses i sammenheng med flere ting i en verdikjede som henger sammen.
Vareeieren: John Strand – Vi trenger myndighetenes tydelige rammebetingelser - Vi avhengige av at myndighetene setter tydelige og forutsigbare rammebetingelser for transportørene. Da vil terskelen for å investere i ny teknologi og nye transportløsninger holdes på et så lavt nivå som mulig.
Vareeier: Sigmund Aandstad - Vi har alle et ansvar for fremtidens transportløsninger og en bærekraftig verden
Vareeieren: Paal Thomsen Logistikk-utfordreren som tar grep om egen vareflyt - Vareeierne har jo ofte en ting de rene logistikkaktørene ikke har - og det er sluttkunden.
Vareeieren: Sture Flor Reiss Forsvarets gods- og vareeier-profil Med bakgrunn i egen erfaring kan han vanskelig se for seg andre virksomheter med større mangfold og kompleksitet enn Forsvaret.
Vareeieren: Per-Kenneth Øye Kjøper transport for en milliard årlig Det sies at det er vareeier som vet best hvor skoen trykker når det gjelder logistikkutfordringer. Det være seg i forhold til store volumer av enhetslast i trailer, i container eller på palle. Store transport- og logistikkunder i Norge trenger god vareflyt og lavere kostnader ved bruk av multimodal transport i fast rute.
Vareeier • Bjørn Andersen - Vi er med på nyvinninger og går i front Det sies at det er vareeier som vet best hvor skoen trykker når det gjelder logistikkutfordringer. Det være seg i forhold til store volumer av enhetslast i trailer, i container eller på palle. Store transport- og logistikkunder i Norge trenger god vareflyt og lavere kostnader ved bruk av multimodal transport i fast rute.
Vareeier • Gunnar Pedersen Lian Vareeieren er avhengig av transportører «som vil være med» Det sies at det er vareeier som vet best hvor skoen trykker når det gjelder logistikkutfordringer. Det være seg i forhold til store volumer av enhetslast i trailer, i container eller på palle. Store transport- og logistikkunder i Norge trenger god vareflyt og lavere kostnader ved bruk av multimodal transport i fast rute.