TØI-rapport om den trege grønne omstillingen: El-lastebiler: Grønn drøm eller dyr byrde? Innfasingen av el-lastebiler går trått i Norge, med høyere kostnader og mangel på infrastruktur som de største hindrene
60 årsjubilanten åpner nytt kontor 1. april åpner Transportøkonomisk Institutt et nytt avdelingskontor.
Tema: Grønn omstilling i veitransporten: Økte vektgrenser som et middel for å redusere klimagassutslipp? Norges Lastebileier-Forbund argumenterer for at man ved å øke tillatt vektgrenser for lastebiler og vogntog kan redusere både klimagassutlslippene og transportkostnadene. En TØI-rapport gir støtte til argumentene.
TØI-rapport: Store utfordringer for internasjonal godstransport under pandemien Redusert kapasitet, store forsinkelser og kostnadsøkninger for internasjonal godstransport, men liten endring i transportvolumer knyttet til norsk utenrikshandel.
Trafikksikkerhet: Stor nedgang i ulykkesrisiko Risikoen for personskadeulykker med tunge godsbiler involvert har blitt redusert med 73 prosent fra 2007 til 2020.
"DET GRØNNE SKIFTET" Nødvendig med sterke tiltak for å kutte utslipp KLIMA: For å få til store nok utslippskutt fra godstransport, er ikke elektrifisering nok på kort sikt. Det trengs flere bidrag, som biodrivstoff og smartere kjøring. Viktigst er det kanskje å redusere transportbehovet, mens godsoverføring i praksis har mindre betydning, ifølge TØI-forsker Daniel Pinchasik.
TØI-DIREKTØR KRITISK TIL NTP-PROSESSEN: - Dagens NTP er ute av klimakurs Under Arendalsuka kastet TØI-direktør Bjørne Grimsrud inn flere brannfakler i debatten rundt nasjonal transportplan.