Tema: Konflikten i Midtøsten: Fikk "fritt leide" av Houthiene - ble bombet rett etterpå I en blodig konflikt er ikke en "genteleman's agreement" mye verdt...
Egypt: Vurderer ny utvidelse av Suezkanalen - Egypt vurderer ytterligere utvidelser av Suezkanalen for å forlenge og fullføre en andre kanal av vannveien.
Tema: Konflikten i Midtøsten Markant nedgang i skipspasseringer gjennom Suezkanalen Egypt, som tjener gode penger på transittavgifter for skip som passerer Suezkanalen, taper store summer nå som skipene uteblir.
Tema: Konflikten i Midtøsten CMA CGM: - Trygt nok å seile via Rødehavet Angrepene mot skipstrafikken har ikke opphørt, men det franske rederiet CMA CGM anser nå situasjonen som trygg nok til at de har besluttet å gjenoppta seilingen via Rødehavet og Suezkanalen.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Slik påvirkes XXL av shippingkrisen En begrenset eksponering mot asiatiske varer gjør at XXL i liten grad har blitt påvirket negativt av shippingkrisen i Rødehavet og Adenbukta.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Slik påvirkes IKEA av shippingkrisen IKEA Norge har til nå unngått leveringsutfordringer som følge av omdirigering av skip rundt Kapp det gode håp, men forteller at en langvarig stenging av Suezkanalen kan medføre forsinkelser og begrensninger i tilgjengeligheten for enkelte IKEA-produkter på sikt.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Slik påvirkes Jula av shippingkrisen Lengre ledetider og ubalanse i logistikkflyten er konsekvensene av uroen i Midtøsten, men logistikkdirektør Mikael Lennartsson Kellett hos Jula lar seg foreløpig ikke stresse av at varer fra Asia må rundt Kapp det gode håp istedenfor å ta den vanlige snarveien via Rødehavet og Suezkanalen.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Slik påvirkes POWER av shippingkrisen Med forsinkelser på cirka to uker, har POWER dratt fordel av et sentrallager med god varebeholdning.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Slik påvirkes Unil av shippingkrisen Fremskyding av vareforsendelser, kombinert med et robust sikkerhetslager, bidrar til å redusere konsekvensene av lengre og dyrere forsyningslinjer for Unil.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Slik påvirkes Hydro Aluminium av shippingkrisen Til Logistikk Inside forteller Gerd Aalborg Aas, logistikksjef i Hydro Aluminium Metal, at de for tiden opplever en forsinkelse på rundt 14 dager på noen råvarer, men at det ikke har noen merkbare konsekvenser.
Transportkjøpers marked – men forvent at rederiene svarer Onsdag forrige uke arrangerte DSV sitt kvartalsvise markedswebinar, og tegnet et statusbilde av dagens fraktmarked og hva skandinaviske transportkjøpere kan vente seg i tiden fremover. Hovedessensen var at det er "transportkjøpers marked", men at man må forberede seg på at rederiene vil svare. Svaret kan vise seg å komme raskere enn man hadde forutsett...
Terrorbølgen rammer global vareforsyning og skaper sjokkbølger i internasjonal shipping Houthi-militsens eskalering av angrep mot internasjonale handelsskip har medført at de store containerrederiene nekter å seile via Suezkanalen. Konsekvensen blir lengre transporttid og økte transportkostnader.
- Dette er et alvorlig og uakseptabelt angrep Administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund er rystet etter at den norske produkttankeren MT Strinda ble angrepet av Houthi-rebeller mandag kveld.
Suezkanalen med kraftig avgiftshopp fra nyttår Containerskipslinjer står overfor en betydelig kostnadsøkning neste år etter at Suezkanalmyndigheten (SCA) kunngjorde en økning på 15 prosent på avgifter for nordgående transitter. Dette vil tre i kraft fra 15. januar.
Maersk-sjefen i Norge: - Et forstyrret marked med ubotelige skader - Både skipskaoset i Suezkanalen og Covid-19 har satt sine spor innen transport og logistikk. Vi står overfor et «forstyrret» marked på flere måter. Jeg har aldri sett noe lignende.