Sjåføroppgjøret vedtatt med stort flertall Lastebilsjåførene har vedtatt lønnsoppgjøret med overveldende flertall.
Girteka-sjefen ut på veien i to uker Sammen med en sjåfør skal Girteka-sjefen kjøre lastebil i Europa i et par uker for å bedre forstå sjåførenes hverdag. Han skal også kjøre i Norge.
Vil gi elever førerkort på lastebil på videregående Syv tunge norske organisasjoner mener elever og lærlinger i yrkessjåførfaget skal tilbys førerkortopplæring på buss og lastebil gjennom skolen.
Click to add kicker Sjåførkrisen: Fra vondt til verre i 2023 Fjorårets IRU-rapport var skremmende nok. Nå kan den internasjonale veitransportunionen avdekke at mangelen på lastebilsjåfører økte globalt i 2023.
Click to add kicker Vil gjøre det enklere for ukrainske lastebilsjåfører å jobbe i Norge – Bransjen trenger flere sjåfører, og det er det bra for både de ukrainske flyktningene og det norske samfunnet at kompetente yrkessjåfører får utøve yrket sitt, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Tema: Sjåførmangelen: I mål med landsomfattende Norges-turné LILLESTRØM: På Transport & Logistikk parkerte den landsomfattende rekrutteringskampanjen «Følg drømmen – ikke strømmen», som har rullet og gått i regi av SOTIN, Norges Lastebileier Forbund og NHO Transport i fire uker.
Tema: Sjåførmangelen: – Vi trenger 3000 nye sjåfører hvert år i fem år LILLESTRØM: Are Kjensli delte Kirsten Steenbergs situasjonsbeskrivelse om at det er innen sjåføryrket bemanningssituasjonen er mest prekær i øyeblikket.
Tema: Sjåførmangel Schenker-toppen på sjåførjakt LILLESTRØM: Norge-sjef Kirsten Steenberg i DB Schenker var invitert til Transport & Logistikk for å sette ord på hva slags kompetanse logistikk- og transportbransjen har mest behov for i tiden fremover.
Click to add kicker Girteka henter inn tusenvis av asiater for Europa-kjøring Det er stor global sjåførmangel. Europa alene mangler flere hundretusen sjåfører. Girteka Group utvider sine aktiviteter utenfor EU for å takle sjåførmangelen.
Slik vil de løse sjåførkrisen RØROS: Transportbransjen skriker etter sjåfører. Møt tre bransjefolk som har hver sin løsning på problemet.
NLF: - Trenger tusen flere nye sjåfører per år enn det som kommer Mangelen på sjåfører kan hemme norsk næringsliv i årene som kommer. Norges Lastebileier-Forbund ber om flere skoleplasser og at det i større grad tilrettelegges for yrket.
Kronikk om sjåførmangelen av Glenn Lund: En varslet sjåførkrise - et felles løft trengs Den veibaserte transportbransjen i Europa går en svært spennende tid i møte. Ikke bare er den på full fart inn i et grønt skifte, den kommer etter alle solemerker til å slite med å levere den lastekapasiteten næringslivet trenger om noen år.
RAMMEVILKÅR FOR VEITRANSPORTEN: Enorm sjåførmangel i Europa Mangelfull rekruttering til sjåføryrket blant unge og kvinner, kombinert med en aldrende sjåførstand er en potensielt dødelig kombo for europeisk veitransport.
Kraftig hopp i godsvolumet Forsyningskjeden trues Utfordringen med sjåførmangel topper seg og godsvolumet gjør et kraftig hopp etter ferien. Mangelen på tungbilsjåfører vedvarer og vil bare øke i tiden som kommer.