Click to add kicker Sanksjoner utfordrer transport- og logistikkselskaper Internasjonale sanksjoner kan skape store utfordringer for selskaper innen transport og logistikk, ettersom de ofte mangler de nødvendige systemene og dataene for å håndtere hyppige endringer i sanksjonslister og eierstrukturer. Dette kan føre til utilsiktede brudd på internasjonale handelsregler.
Kronikk av Martin Berntzen Often om toll: Nye sanksjonspakker innføres i Norge Som flere medier allerede har informert om, har Norge nå gått med på å innføre EUs sanksjonspakke 12 og 13. Innføringsdato vil tilsynelatende bli førstkommende tirsdag, altså den 26 mars 2024.
Mer fra Martin Berntzen Often om sanksjonspakke 11: En oppdatering om sanksjoner på import av russisk innsatsstål Den 30. september trådte nye regler om forbud mot import av varer med russisk innsatsstål i kraft, noe som har ført til en rekke krevende utfordringer for bransjen. Vi har jobbet aktivt opp imot myndighetene for å få klarhet både i reglenes omfang, og i hva som kan anses å være tilstrekkelig dokumentasjon for at en vare ikke inneholder russisk innsatsstål.
Kronikk av Martin Berntzen Often: Sanksjonspakke 11 og importrestriksjoner på russisk stål Martin Berntzen Often er advokatfullmektig i NHO Logistikk og Transport. I denne kronikken forteller han om fallgrubene rundt stålprodukter med opprinnelse i Russland, en utfordring flere bedrifter har slitt med i grensekontrollen de siste dagene.
Eksportrestriksjoner og sanksjonspakke 10 EU har innført en ny sanksjonspakke, den tiende i rekken, etter Russlands invasjon av Ukraina. I denne kronikken forklarer Martin Berntzen Often, advokatfullmektig i NHO Logistikk og Transport, hvorfor det er viktig å sette seg inn i det nye regelverket.