Tema: Konflikten i Midtøsten: Internasjonale fagforbund: - Ikke seil før det er trygt! Nå ber flere internasjonale fagforeninger shippingselskapene om å sørge for tryggere arbeidsvilkår for de som jobber i den globale shippingflåten.
Konflikten i Midtøsten: Tre sjømenn drept i rakettangrep 6. mars ble dessverre et definerende tidsskille for den pågående shippingkrisen i Rødehavet og Adenbukta. De første dødsfallene er registrert etter at Houthiene begynte å angripe kommersielle fraktskip.
Som ventet - rutetidene sprakk i januar Tall fra Sea-Intelligence viser at det var "så som så" med påliteligheten til containerskipene i januar. Tallene indikerer også i stor grad hvilke rederier som seilte via Rødehavet og Suezkanalen og hvem som omdirigerte skipene.
Tema: Konflikten i Midtøsten CMA CGM: - Trygt nok å seile via Rødehavet Angrepene mot skipstrafikken har ikke opphørt, men det franske rederiet CMA CGM anser nå situasjonen som trygg nok til at de har besluttet å gjenoppta seilingen via Rødehavet og Suezkanalen.
Tema: Konflikten i Midtøsten Slik påvirkes Coop Faghandel av shippingkrisen Konsekvensene er foreløpig minimale for Coop, men det må allokeres mer ressurser til oppfølging av vareleveranser fra Asia, samt planlegging og oppdatering av ordre. Frykten er at kampanjer og viktige sesongvarer skal bli pvirket av lengre ledetid som følge av omruting av skip rundt Kapp det gode håp.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Slik påvirkes XXL av shippingkrisen En begrenset eksponering mot asiatiske varer gjør at XXL i liten grad har blitt påvirket negativt av shippingkrisen i Rødehavet og Adenbukta.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Slik påvirkes IKEA av shippingkrisen IKEA Norge har til nå unngått leveringsutfordringer som følge av omdirigering av skip rundt Kapp det gode håp, men forteller at en langvarig stenging av Suezkanalen kan medføre forsinkelser og begrensninger i tilgjengeligheten for enkelte IKEA-produkter på sikt.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Slik påvirkes Jula av shippingkrisen Lengre ledetider og ubalanse i logistikkflyten er konsekvensene av uroen i Midtøsten, men logistikkdirektør Mikael Lennartsson Kellett hos Jula lar seg foreløpig ikke stresse av at varer fra Asia må rundt Kapp det gode håp istedenfor å ta den vanlige snarveien via Rødehavet og Suezkanalen.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Slik påvirkes POWER av shippingkrisen Med forsinkelser på cirka to uker, har POWER dratt fordel av et sentrallager med god varebeholdning.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Slik påvirkes Unil av shippingkrisen Fremskyding av vareforsendelser, kombinert med et robust sikkerhetslager, bidrar til å redusere konsekvensene av lengre og dyrere forsyningslinjer for Unil.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Slik påvirkes Hydro Aluminium av shippingkrisen Til Logistikk Inside forteller Gerd Aalborg Aas, logistikksjef i Hydro Aluminium Metal, at de for tiden opplever en forsinkelse på rundt 14 dager på noen råvarer, men at det ikke har noen merkbare konsekvenser.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Slik påvirkes Elkjøp av shippingkrisen Elkjøp har god varetilgang til tross for kladdeføre for forsyningslinjene i forbindelse med uroen i Midtøsten og lengre forsyningslinjer for sjøfrakten.
Tema: Konflikten i Midtøsten: Hevder rederier har inngått avtaler med Houthi-militsen om trygg passasje Det slo ned som noe av en bombe i shippingbransjen mandag da nettstedet ShippingWatch meldte om at flere rederier skal ha inngått avtaler direkte med Houthi-militsen for å seile trygt gjennom Rødehavet og Suezkanalen.
Transportkjøpers marked – men forvent at rederiene svarer Onsdag forrige uke arrangerte DSV sitt kvartalsvise markedswebinar, og tegnet et statusbilde av dagens fraktmarked og hva skandinaviske transportkjøpere kan vente seg i tiden fremover. Hovedessensen var at det er "transportkjøpers marked", men at man må forberede seg på at rederiene vil svare. Svaret kan vise seg å komme raskere enn man hadde forutsett...
Terrorbølgen rammer global vareforsyning og skaper sjokkbølger i internasjonal shipping Houthi-militsens eskalering av angrep mot internasjonale handelsskip har medført at de store containerrederiene nekter å seile via Suezkanalen. Konsekvensen blir lengre transporttid og økte transportkostnader.
- Dette er et alvorlig og uakseptabelt angrep Administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund er rystet etter at den norske produkttankeren MT Strinda ble angrepet av Houthi-rebeller mandag kveld.
Kronikk fra Harald Solberg, Norges Rederiforbund: Vi trenger amerikanerne på verdenshavene Et svakere USA er den største trusselen mot fred, velstand og en liberal verdensorden.