Enkelt forklart: Nasjonal transportplan I denne artikkelen bryter vi enkelt ned hva nasjonal transportplan er for noe.
Click to add kicker Kø koster næringslivet milliarder Kø på E18 Vestkorridoren kostet næringslivet minst 1,1 milliard kroner i 2023.
Click to add kicker Kø koster næringslivet milliarder Kø på E18 Vestkorridoren kostet næringslivet minst 1,1 milliard kroner i 2023.
Click to add kicker Høyre spør og regjeringen svarer om NTP En måned er gått siden samferdselsminister Jon-Ivar Nygård la frem Nasjonal Transportplan for perioden 2025–2036. Høyre har bedt om noen avklaringer.
NTP: GLP: - "Blanda drops" i NTP Nasjonal Transportplan for perioden 2025-2036 blir møtt med en blanding av ros og kritikk fra Ingelin Noresjø i Grønt Landstransportprogram.
Vegdirektøren fornøyd, men… VEDLIKEHOLD: Ingrid Dahl Hovland mener at vedlikehold av veinettet er fornuftig prioritering.
MEF applauderer: - Men vi følger nøye med! NTP: Mer penger til drift og vedlikehold av veinettet, klinger bra i ørene på MEFs Julie Brodtkorb. Men champagne-korken sprettes ikke.
NTP: NATO-utvidelsen setter nye krav til transportinfrastrukturen Den nye sikkerhetspolitiske situasjonen har aktualisert behovet for å sikre transportsystemets rolle i totalforsvaret, spesielt med tanke på Finlands og Sveriges innlemmelse i NATO, understreker regjeringen i NTP.
NTP: NLF om NTP: - Ventet på dette i årevis GENERELT BRA: - At det gjøres noe med døgnhvileplassene er på høy tid, og endelig settes det av midler til det.
NTP: NHOLT: - Flott med forskningssatsing Etter å ha gjort sitt beste for å "snakke ned" ambisjonsnivået innen samferdselssektoren, oppfatter NHO Logistikk og Transport dagens stortingsmelding som en videreføring av dagens samferdselspolitikk.
- Historisk visjonsløst! – Regjeringens forslag til ny nasjonal transportplan vil stå igjen som det endelige beviset på en feilslått transportpolitikk, sier direktør Kjell-Olav Magne Gammelsæter i Norske Havner.
NTP: Etablerer forskningsmiljø for å klare omstillingen til lavutslippssamfunnet Regjeringen planlegger å etablere ett eller flere nye forskningssentre for Transport 2050 for å styrke beslutningsgrunnlaget i arbeidet med å omstille transportsektoren til et lavutslippssamfunn. Dette initiativet tar sikte på å adressere sektorspesifikke behov og sårbarheter knyttet til elektrifiseringen av transportsektoren.
Click to add kicker – Mange viktige tiltak for gods på bane Cargonets Ingvild Storås er positiv til jernbanesatsingen i Nasjonal Transportplan.
NTP: Toner ned behovet for å overføre gods fra vei til bane og sjø Gjennom årene har det vært mye snakk om viktigheten av å overføre gods fra vei til bane eller sjø. I dagens NTP-dokument skriver regjeringen at en storstilt satsing på godsoverføring er lite hensiktsmessig.
Kronikk om NTP: Nok en transportplan som legges i skuffen? Når ny Nasjonal transportplan (NTP) kommer, forventer vi at den er langt mer realistisk enn tidligere. Det haster også med å gjøre transportpolitikken bærekraftig, slik at vi kan nå klimamålene. Det krever blant annet en sterkere satsing på mer klimavennlig sjøtransport.
Her er NTP-lekkasjene Nasjonal transportplan 2025–2036 blir lagt fram fredag 22. mars 2024, men mange av godbitene er allerede lekket ut.
Kronikk av Kjell-Olav Gammelsæther, Norske Havner: Klarer regjeringen å bestå NTP-eksamen? Når regjeringen førstkommende fredag legger fram sitt forslag til ny Nasjonal transportplan (NTP), skal de svare ut svært mange forventninger og ambisjoner. Det kan bli en krevende eksamen, for regjeringen har lovet mye.
Enkelt forklart: Nasjonal transportplan Denne uken legger regjeringen frem nasjonal transportplan for perioden 2025-2036. I denne artikkelen bryter vi enkelt ned hva nasjonal transportplan er for noe.
Finans Norge: - Vi må investere mer i flom- og skredsikring Et røffere klima utsetter infrastrukturen i Norge for stadig større påkjenninger.
Industrieventyr og NATO-medlemskap åpner pengesekken på svensk side Den svenske regjeringen dytter Malmbanan oppover på prioriteringslisten etter NATO-innpass.
NTP kommer 22. mars – Noen blir skuffa, men det er trolig flere som blir glade, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Click to add kicker Lover faglig basert og realistisk NTP OSLO: På Mobilitet 2024 ga statssekretær Cecilie Knibe Kroglund et siste innblikk i hva vi kan forvente når Nasjonal Transportplan blir lagt frem før påske.
- Vestlandet må prioriteres i NTP Gerdt Meyer, styreleder i NHO Logistikk og Transport Region Vestlandet, appellerer til beslutningstakerne om å prioritere Vestlandet i den kommende nasjonale transportplanen for å styrke regionens eksport og infrastruktur.
Click to add kicker Stempler NTP som et ubrukelig styringsverktøy OSLO: Nasjonal Transportplan må radikalt omstruktureres dersom den skal være et nyttig styringsverktøy for både samferdsels- og klimapolitikk, mener både TØI-sjef Bjørne Grimsrud, Zeros Sigrun Gjerløw Aasland og Anna von Streng Velken i Miljødirektoratet.
- Havnene sitter på mye av løsningene næringslivet og miljøet trenger LILLESTRØM: Varsel om hardere kamp om samferdselsmidler samt regjeringens ønske om en ny industriell oppgangstid legger politiske føringer som må komme havnene og sjøtransporten til gode, mener Kjell-Olav Gammelsæter.
NHO med ferske innspill til NTP NHO har denne uken overlevert sine viktigste innspill til arbeidet med nasjonal transportplan.
Regjeringens innspillskonferanse til kommende NTP: NHO LT: - Nord-Norgebanen og fergefri E39 må legges på is I sitt innlegg på Innspillskonferansen tok Ole A. Hagen i NHO Logistikk og Transport til orde for å tørre å gjøre de prioriteringene som er nødvendige, og at kostbare prestisjeprosjekter som fergefri E39 og Nord-Norgebanen må legges på is konkurransen mot mer samfunnsnyttige samferdselsinvesteringer.
Regjeringens innspillskonferanse til kommende NTP: NLF: - Det handler om politisk vilje, ikke ressurser Geir A. Mo understreket i sitt innlegg viktigheten av å legge til rette for næringslivets transporter på veien, til å fokusere på vedlikehold og at yrkessjåførene har krav på en høyere HMS-standard enn det som er tilfellet i dag.
Godsalliansen: - Vi må endre grunnlaget for prioriteringer av samferdselsprosjekter - Regjeringens nye NTP må bli den første «i en ny tid» der hensyn til klima, natur og bærekraft legges til grunn i de vurderingene og investeringene som skal gjøres. De to viktigste tingene som må på plass er et tak for utslipp av klimagasser, og et krav om arealnøytralitet.
Samferdselsministeren kom så – og dro Det var en svært så kortfattet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård som entret scenen i The Qube på Transport & Logistikk 2022 på Gardermoen mandag.
TØI-DIREKTØR KRITISK TIL NTP-PROSESSEN: - Dagens NTP er ute av klimakurs Under Arendalsuka kastet TØI-direktør Bjørne Grimsrud inn flere brannfakler i debatten rundt nasjonal transportplan.
NHO LT-oppfordring til Stortinget Sats på flyfrakten Adm. direktør Are Kjensli i NHO LT understreket flyfraktens viktige rolle, da han presenterte speditørenes høringssvar i Stortinget mandag denne uken.
Innsikt: Sverre Myrli Bygge landet og kutte utslipp For en samferdselspolitiker er dagen da Nasjonal transportplan (NTP) legges fram nesten som julekvelden og 17. mai på én gang. Hvert fjerde år legger regjeringen fram stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan for behandling i Stortinget.
Honnør til Hareide Ivaretar transport og logistikk – Her beviser regjeringen at samferdsel er et viktig satsingsområde.
NLF-sjefen: - Historisk høyt pengebruk – En NTP-ramme på 1200 milliarder kroner til samferdsel fram mot 2033 er et historisk høyt pengebruk, sier NLF-direktør Geir A. Mo i en NTP-kommentar.
Nasjonal transportplan 2022-2033 God sjøtransportplan God start for sjøtransporten. Men er planen bra for klima? Spør Kjell-Olav Gammelsæter, direktør i Norske Havner.
Veifrakt Frustrasjon krever vei-opprustning Næringslivet og politikere er frustrert over standarden på de norske fylkesveiene og krever historisk vei-løft.