Inside-advokaten Formidler eller transportør? Små detaljer som kan ha store konsekvenser Spedisjon er langt mer enn bare transport. Speditørens tjenester til oppdragsgiver omfatte alt fra tradisjonelle transporttjenester, til formidlingstjenester, lagring, lasting, megling og bistand med for eksempel fortolling og forsikring.
Inside-advokaten Speditørens ansvar under termotransport Termotransport er den mer risikable varianten av næringsmiddeltransport, hvor skader kan oppstå på grunn av for høye, for lave, ustabile og sviktende temperaturer. Dette pålegger speditøren en særlig omsorgsplikt, og risikoen for å bli erstatningsansvarlig er tilsvarende høyere.
Inside-advokaten: Bilberging er også godsbefraktning Vintersesongen er her. Og med det er vogntog med frossen fisk stående snøfast i en grøft et dagligdags innslag, og for så vidt på natten.
Inside-advokaten Innenfor eller utenfor flyplassen? Speditørens varetektsansvar Inside-advokatene Runar Hansen og Karina Helgesen Aase skriver at speditøren er ansvarlig for at godset ikke blir skadet, reduseres eller blir forsinket så lenge det er i hans varetekt.
Inside-advokaten Claims etter veifrakt: Foreldelsesfrister i tillegg til reklamasjonsfrister Vi husker fra tidligere utgaver av Logistikk Inside (nr. 3 2022) at hvis det reklameres for sent på for eksempel skadet gods, kan kravet gå tapt. Da mister oppdragsgiver eller hovedtransportøren rett til å kreve erstatning for skaden som har oppstått. I tillegg til at kravet kan gå tapt på grunn av for sen reklamasjon, kan kravet også gå tapt hvis foreldelsesfristen utløper. Dette er to selvstendige spor som kan føre til tap av claims.
Inside-advokaten Har speditøren opptrådt uforsvarlig eller er han ansvarlig uansett? Et spørsmål om grunnlag for erstatningsansvar
Inside-advokaten Incoterms og tilbakehold av gods I over 100 år har Incoterms dannet de grunnleggende betingelsene for frakt mellom avsender og mottaker av varer. Om man fyller ut en purchase order, pakker gods eller utferdiger et certificate of origin, så kommer Incoterms inn. I tillegg, og av svært stor praktisk betydning, kan Incoterms være avgjørende for om speditøren kan holde tilbake gods hvis oppdragsgiver ikke betaler for seg.
Inside-advokaten Reklamasjon i tråd med NSAB 2015 I disse dager avholdes NHO Logistikk og Transport sin Speditørskolen 2022. En sentral del av pensum er lovene og reglene som bestemmer hvilke rettigheter og forpliktelser speditøren har. Av disse lovene og reglene, er reklamasjonsreglene veldig viktige.
Inside-advokaten Skade og manko ved lossing etter veifrakt del 2: Kontraherende transportørs ansvar I forrige spalte om spedisjons-jus i Logistikk Inside så vi at kontraherende transportør er ansvarlig overfor oppdragsgiver for feil gjort av utførende transportør som han har hyret inn. Dette er en konsekvens av det såkalte «husbondansvaret». Men kontraherende transportør sitter ikke nødvendigvis igjen med svarteper til slutt.
Inside-advokaten - Månedens bidrag fra Insides faste transportadvokat Skade og manko ved lossing etter veifrakt – del 1 av 2: Kontraherende fraktførers ansvar Som kontraherende fraktfører kan man trolig liste opp flere eksempler på krav fra oppdragsgiver etter at utførende fraktfører (undertransportør) har levert gods med skader eller i manko til mottaker.
Inside-advokaten Handelsfaktura eller kostpris – hvor stort er erstatningsansvaret? Spedisjonsbransjen er en bransje hvor de fleste kjenner hverandre og hvor man er opptatt av å ha gode relasjoner til både oppdragsgivere og andre speditører. Man er opptatt av å være konstruktive, finne løsninger og sørge for at godset kommer uskadd frem i tide. Og hvis uhellet først er ute, og godset ikke kommer uskadd frem, er det viktig at man tar ansvar uten at man risikerer å selv gå på rygg.
Inside-advokaten Speditørens NSAB-ansvar I månedens bidrag tar Insides faste transportadvokat for seg NHO LT-medlemmenes jevnlige henvendelser knyttet til forståelsen og bruken av NSAB. Det kan derfor være på sin plass å si noe om hvordan disse transportrettslige reglene fungerer i praksis.
Inside-advokaten - Månedens bidrag fra Insides faste transportadvokat. Bruk av hardship-klausuler i norsk rett I juridisk teori omtales hardship-klausuler gjerne som reforhandlingsklausuler, med det hovedsaklige formål å regulere situasjoner når kontraktsforholdet har blitt forrykket på grunn av utenforliggende omstendigheter. Med "hardship" tenkes det på situasjoner som oppstår som forårsaker tap eller som det kan være vanskelig å bli stående i.