AKTØRER, TRANSPORTER, INTERESSER OG KONTROLL: Et vidvinkelblikk på internasjonal logistikk INNSIKT: I mange logistikkmodeller er det bare «plass» til vareselger, kjøper og logistikktilbyder. Men når varer krysser grenser kommer flere aktører på banen. De har sine egne interesser og kontrollmuligheter – og bruker dem.
Kronikk av Olav G. Hermansen: India – spennende marked med mange logistikkutfordringer Med økte spenninger internasjonalt, er interessen for å erstatte «farlige Kina» med India som handelspartner stigende. India er et interessant marked. Men det kan bli vel spennende for de som ikke har vært ute noen tropenetter før.
Jushjørnet: Leveringsbetingelser – Incoterms 2020 JUSHJØRNET: I dette innlegget gir Camilla Raastad, partner hos advokatfirmaet Bull, en innføring i de ulike betingelsene som ligger i Incoterms 2020.
Fire trender som vil forme logistikk- og transportbransjen i 2024 Lars Persson, nordisk salgssjef i Descartes, løfter frem fire trender som vil forme logistikk- og transportbransjen i 2024 og hva beslutningstakere må gjøre for å dra nytte av dem.
Arbeidsgivers ansvar for lønn ved ekstremvær Kraftig snøfall og vind gjør at flere virksomheter midlertidig må stenge dørene på Sørlandet. I slike tilfeller må arbeidsgiver likevel betale lønn til arbeidstakerne.
Jushjørnet: Er selskapet klart for nye medeiere? JUSHJØRNET: Her er ti punkter du bør tenke gjennom før selskapet slipper nye aktører inn på eiersiden.
Kronikk om nytt regelverk om utslippskvoter innen shipping: Sjøtransport inn i klimakvotesystemet JUSHJØRNET: Sjøtransport innlemmes i det europeiske klimakvotesystemet fra 1. januar 2024. Det gjør det nødvendig for skip som opererer innenfor EU-området å følge kvotesystemet.
TRANSPORTANSVARET VS. FORMIDLINGSANSVARET: Hvordan unngå transportansavar når man kun er formidler I denne utgaven av Jushjørnet tar juristene i advokatfirmaet Bull opp speditørenes transportansvar.
Kari Due-Andresen analyserer markedet for logistikkeiendom i Stor-Oslo: En grønn og digital bølge Normaliseringen av globale verdikjeder demper kostnadene for leietakerne i lager- og logistikkmarkedet. Samtidig vil trolig vareetterspørselen svekke seg på kort sikt. Imidlertid vil den digitale og grønne bølgen etter alt å dømme rulle videre med uforminsket styrke og bidra til at stadig nye aktører kommer med i konkurransen om sentrale logistikk- og handelslokaler.
NHO LTs tollekspert informerer: Krav om fullmakt for tollrepresentasjon Det skjer mye spennende innen toll om dagen. I dette innlegget forteller NHO LTs jurist Martin Berntzen Often om en viktig endring som inntreffer fra nyttår. Innlegget ble først publisert på NHO LTs hjemmesider.
Kronikk av Ingvild Storås: Vi trenger handling, ikke flere festtaler! Kundene, politikere og samfunn er alle opptatt av at vi i Norge skal øke andelen godstransport på bane. Ambisjonene er store, men det stopper med fine festtaler. Hvordan er hverdagen for godsoperatørene og deres kunder og hva skal til for å nå målene?
Einar Spurkeland, kronikk om Groruddalen og byutvikling: Hva skjedde med E6 Oslo Øst? I oppstartsmøte for E6 Oslo Øst den 26. september 2020 sa Plan- og bygningsetaten (PBE) i Oslo nei til forslaget fra Statens vegvesen om oppgradering av den viktige veiforbindelsen.
Kronikk om transportørstrategi av Einar Spurkeland: Har du en god transportørstrategi? De fleste transportbestillere vil svare ja. Vi vet hva vi holder på med. Men, har du virkelig en så god strategi som du tror?
BYUTVIKLING I GRORUDDALEN: Ta frem igjen gode gamle planforslag Det er flere gode planforslag i etatenes arkiver som det kan børstes støv av og tas frem for å løse mange av de ulemper Alnabruterminalen skaper for Groruddalen.
INNSIKT: KARI DUE-ANDRESEN: "Fra motvind til medvind for logistikkeiendom" Til tross for utfordringer på kort sikt som følge av høy kostnadsvekst, rask renteoppgang og svakere varekonsum, er utsiktene for logistikk svært gode lengre fram. Trolig vil lagerbehovet være permanent høyere enn før pandemien samtidig som ESG-hensyn og teknologiutvikling trekker opp investeringsbehovet for logistikkeiendom.
Innsikt: Einar Spurkeland Fremtidsbilde 2040 - «Nye» Groruddalen vil gi nye jobber Du som jobber i lager-, industri- og transportvirksomhet i Groruddalen må regne med at jobben din blir endret, lagt ned eller flyttet ut av dalen til industriområder utenfor Oslo.
Innsikt: Geir A. Mo Å spare seg til fant Tidlig på morgenen mandag den 15. august kollapset Tretten-bro i Gudbrandsdalen. Det var kun flaks som gjorde at ingen liv gikk tapt.
Innsikt: Jarle Dahle Hvis alle gjør det samme så skjer ingenting Tyskland rikeste person, Klaus Michael Kuehne, gjør noe med det – og flere av klodens største selskaper med han akkurat nå.
Innsikt: Einar Spurkeland Hvor mange by-terminaler trenger vi? Risikerer vi at sentrum blir overlesset med by-terminaler, utleveringssteder og mikro-huber og økt trafikk i bygatene?
Innsikt: Jan Ola Strandhagen Waschera?....hakke peiling...men spennende er det. Prisene stiger, leveringstidene øker, forsinkelsene florerer og avlinger er i fare. Og årsakene er triste; pandemi, krig og uår og et hav som stiger. Det er vanskelig å spå, spesielt om framtida. Men spennende er det, og lærerikt. Kan vi også forske fram ny kunnskap?
Innsikt: Ingvild Storås En del av løsningen Noen ganger kan vi mennesker føle oss handlingslammede og motløse. En endeløs strøm av klimarapporter og utredninger gir samme dystre spådom – jorden vi bor på tåler ikke at vi forsetter som i dag! Vi må alle endre vaner og handlinger for at vi skal ta vare på kloden vår.
Innsikt: Geir A. Mo Stortinget må ta ansvar Regjeringen har i lang tid vist en manglende handlekraft i møte med transportnæringens utfordringer som følge av krigen i Ukraina. Deler av norsk transportnæring er nå i en alvorlig likviditetskrise som følge av de galopperende dieselprisene. At regjeringen ikke har funnet rom for et eneste målrettet tiltak for næringen i denne situasjonen er rett og slett uhørt. Når de ikke lytter til næringslivet, må Stortinget ta ansvar.
Innsikt: Are Kjensli «Gratis frakt»? Det er villedende informasjon Bak hver pakke levert er det en person som skal tjene til livets opphold.
Innsikt: Einar Spurkeland 0-utslipp soner i Oslo i 2023 - Krise for varetransport Byrådet i Oslo har hastverk med å innføre forbudssoner for fossilkjøretøyer.
Innsikt: Arnt-Einar Litsheim Høyt tempo i Brussel De siste årene har vi sett et EU som har høye ambisjoner om å redusere klimagassutslippene, og bidra til en mer bærekraftig samfunnsutvikling.
Innsikt: Jarle Dahle Den kanskje minst sexy bransjen i verden tjener mest penger Hvordan lykkes i den mest lønnsomme industrien i verden? Formidlingsvirksomhet som i enkleste form består i å ekspedere og motta gods for andre - på norsk – spedisjon, er verdens mest lønnsomme bransje! 10 år på rad mellom 2009 og 2019.
Innsikt: Einar Spurkeland Den nye sjåførskolen Når utenlandske sjåfører uteblir og sjåførmangelen stopper vareforsyningene, må vi tenke nytt. Transportbedriftene bør ta et større ansvar for utdanning av sjåfører.
Innsikt: Yngvil Henanger Woxen Godstransport – en politisk fotnote? Logistikkforeningen er en frivillig, politisk nøytral organisasjon hvis formål er å bidra til å styrke medlemmenes konkurransekraft gjennom kunnskapsdeling, kompetanse- og nettverksbygging.
Innsikt: Are Kjensli Leverer vi for bra? Pandemien har satt den globale frakt- og logistikksektoren på en alvorlig prøve og bidratt til at inflasjonen i USA har steget til det høyeste nivå på 40 år. Slik er det ikke hos oss: I Norge er varetransporten like rimelig nå som da pandemien startet.
Innsikt: Jan Ola Strandhagen Smart logistikk Er det smart å digitalisere? Eller blir vi smarte av å digitalisere? Er det viktig for oss alle, både tilbydere, utøvere, kjøpere og forskere av logistikk. Er det viktig å være presis på ordbruken? Og henger alt sammen med alt også her?
Innsikt: Einar Spurkeland Nå er det «logistikkfaget sin tur» I valgkampen nylig fikk vi inntrykk av at nå var det «vanlige folks tur». Så våknet vi til ekstreme strøm- og drivstoffpriser. Dermed fikk også transport og logistikk høyere kostnader.
Innsikt: Jarle Dahle Verdien av en avtale – det er alltid de minste kundene som betaler mest, eller! Gjennom det siste året er det skrevet mye om forstyrrede verdi- og forsyningskjeder der alt fra mangel på transportkapasitet/alternativer til en brann i en fabrikk for databrikker får skylden.
Innsikt: Arnt-Einar Litsheim Klima har rykket opp i politikkens toppdivisjon Denne høsten står i klimaets tegn. I sommer kom EU-kommisjonen med sin pakke for hvordan unionen skal nå målsetningene i EUs klimalov. En klimalov som skal få ned utslippene med minst 55 prosent innen 2030 og gjøre Europa til et klimanøytralt kontinent innen 2050.
Innsikt: Geir A. Mo Valget er over - nå skal valgløftene innfris Da jeg sist gjestet denne spalten skrev jeg om NLFs planer for valgkampen. Disse planene er nå gjennomført: Samtidig som de politiske partiene startet sin intensive valgkamp, gikk startskuddet for vår landsomfattende transportturne.
Innsikt: Are Kjensli Transport inn i EUs kvotehandel EU-kommisjonen har i sommer foreslått å inkludere veitransport og maritim transport i EUs kvotehandel. Det vil gi helt nye forutsetninger for å kutte utslipp fra transport.
Innsikt: Jarle Dahle Et skip er som en melkeku – alle ønsker å tjene penger på det Kostnadene ved oversjøisk transport overgår nå i mange tilfeller verdien av varene i de fleste containere globalt, fordi etterspørselen etter transport er større enn tilbudet.
Hyller godssatsingen i nord Neste stopp Kina Denne gangen vil jeg være litt personlig i mine skriverier i denne spalten. 30. juni var jeg nemlig i Narvik, og det var ikke hvilken som helst dag i Narvik. Dette var dagen da mangeårig havnedirektør Rune Arnøy hadde sin siste arbeidsdag i Narvik Havn.
Innsikt: Geir A. Mo Veivalg 2021? Til høsten skal vi nok en gang gå til valgurnene og bestemme hvem som skal styre landet de neste fire år. Tradisjonen tro er politikere på frierferd tydelige på at akkurat årets valg er det viktigste valget i manns minne. Et viktig veivalg, der valgresultatet over tid kan bety forskjellen på himmel og helvete. NLF skal også drive valgkamp, men har litt lavere skuldre.
Innsikt – Arnt-Einar Litsheim Mens vi venter på «fit for 55» «Fit for 55» er ikke en plan for formkurven til forfatteren om fem år, men en plan for hvordan Europa skal nå målet om å ha redusert klimagassutslipp med 55 prosent innen 2030.
Innsikt: Are Kjensli Klarer vi å tilpasse oss fremtiden? Når ny Nasjonal transportplan (NTP) skal besluttes er faren stor for at vi satser for mye på fysisk infrastruktur og for lite på den digitale infrastrukturen, og dermed bommer på tiltakene som er nødvendige for å redusere transportkostnadene både for bedriftene og samfunnet.
Innsikt - Jarle Dahle Hvorfor være liten kunde når du kan bli en stor I mange bedrifter og i de fleste bransjer tenker man tradisjonelt om at store innkjøp lønner seg og at det er de største og mest lojale kundene som får innvilget de høyeste rabattene.