Kronikk om byutviklingen i Ski etter Follobanen: Ski: - Glemte bylogistikken Ski har en imponerende jernbanestasjon som deler stedets sentrum i to bydeler. Bylogistikken er glemt. Nå har kommunen søkt om å delta i et statlig bylogistikkprosjekt og ønsker gode råd med på veien.
Kronikk av Einar Spurkeland: Nærmere en logistikkplan for Groruddalen Folkevalgte og listekandidater fra Groruddalen fra alle politiske partier i Groruddalens bydelsutvalg, Oslo bystyre og Stortinget møttes 13. mai 2023 i regi av Groruddalens Politiske Samarbeidsforum for å diskutere byutvikling og samferdsel i Groruddalen i Oslo.
Kronikk av Einar Spurkeland: Groruddalen har ventet 50 år på eget tungtrafikknett Groruddalen og området rundt Alnabruterminalen er blant landets mest transportintensive områder. I denne kronikken tar Einar Spurkeland i Bullby – Nettverk for byutviklingens lange linjer for seg mangelen på et helhetlig tungtrafikknett.
Kommentar om beredskap av Einar Spurkeland: Har din bedrift en beredskapsplan? Uønskede situasjoner krever at bedrifter har beredskapsplaner.
Kommentar av Einar Spurkeland: Bærekraftsdirektivet strammer klimagrepet Det nye Bærekraftsdirektivet (CSRD) som trolig kommer fra 2024 vil kreve at selskaper må utarbeide klimaregnskap og rapportere direkte og indirekte utslipp.
Kommentar av Einar Spurkeland: Logistikkompetanse må moderniseres Logistikk er ferskvare. Løsninger for gårsdagens næringsliv er ikke godt nok for å møte fremtiden. Denne erkjennelsen har ført til en forståelse av at kompetansen i logistikk må opp noen hakk, og flere og bedre utdanningstilbud må utvikles.
Kronikk av Einar Spurkeland: Julegavefrakt til besvær I ukene frem mot jul «eksploderer» godsvolumene, og pakkeselskapene sender ut meldinger om eventyrlig vekst i pakkemarkedet både til private og bedrifter.
Einar Spurkeland, kronikk om Groruddalen og byutvikling: Hva skjedde med E6 Oslo Øst? I oppstartsmøte for E6 Oslo Øst den 26. september 2020 sa Plan- og bygningsetaten (PBE) i Oslo nei til forslaget fra Statens vegvesen om oppgradering av den viktige veiforbindelsen.
Kronikk om transportørstrategi av Einar Spurkeland: Har du en god transportørstrategi? De fleste transportbestillere vil svare ja. Vi vet hva vi holder på med. Men, har du virkelig en så god strategi som du tror?
BYUTVIKLING I GRORUDDALEN: Ta frem igjen gode gamle planforslag Det er flere gode planforslag i etatenes arkiver som det kan børstes støv av og tas frem for å løse mange av de ulemper Alnabruterminalen skaper for Groruddalen.
Innsikt: Einar Spurkeland Hvor mange by-terminaler trenger vi? Risikerer vi at sentrum blir overlesset med by-terminaler, utleveringssteder og mikro-huber og økt trafikk i bygatene?
Innsikt: Einar Spurkeland 0-utslipp soner i Oslo i 2023 - Krise for varetransport Byrådet i Oslo har hastverk med å innføre forbudssoner for fossilkjøretøyer.
Innsikt: Einar Spurkeland Den nye sjåførskolen Når utenlandske sjåfører uteblir og sjåførmangelen stopper vareforsyningene, må vi tenke nytt. Transportbedriftene bør ta et større ansvar for utdanning av sjåfører.
Klart budskap fra Einar Spurkeland: - Transportbedriftene må utdanne sjåførene selv - Transportbedriftene må gjøre jobben selv og ikke vente på resten av samfunnet. Yrkesfag i skoleverket gir for få sjåfører. Samtidig bør man se på regelverket som stadig blir verre og verre.