Dali-eieren vil få vareeierne til å dele regningen Det blir en svært kostbar redningsaksjon for å redde godset på containerskipet MV Dali som forårsaket ulykken i Baltimore. Skipseieren ønsker å legge til grunn en praksis i sjøretten som sørger for at vareeierne må bidra økonomisk til redningsoperasjonen.
Containerskipene vokser - er nå nesten 5000 TEU i snitt Siden 2006 har gjennomsnittlig størrelse på containerskip doblet seg til 4 580 TEU, og skip med kapasitet på mer enn 12.000 TEU har stått for 51 prosent av flåtens kapasitetsutvidelse.
Moss Havn: Rekordår for containertrafikken Bygging av ny stasjon og jernbanetrasé gjennom Moss, gjorde for noen år siden at Moss Havn mistet betydelig volum. Nå settes igjen volumrekorder.
Graver for å få fullastede skip til Göteborg Göteborgs havn er den eneste havnen i Sverige som kan ta imot verdens største skip. Men foreløpig kan de ikke anløpe Sverige fullastet. Derfor må farleden utdypes og kaiene forsterkes – noe som vil gagne også norske vareeiere.
Internasjonal "sjørettspagetti" Container over bord! Årsaker og følger Riktig nok er andelen containere som faller over bord svært liten i forhold til de mange millioner «bokser» som fraktes over verdenshavene. Like fullt er antallet containere som havner i sjøen økende. Det gir grunn til bekymring, ikke minst for vareselgere og kjøpere.
Skubbet Mærsk av tronen MSC på global-toppen Mediterranean Shipping Company (MSC) har overtatt førsteplassen som verdens største container-rederi.
Selger til kinesere for 8,5 milliarder Mærsk dropper containerproduksjonen Etter 30 års drift selger Mærsk unna gullgruven, kjølecontainervirksomheten MCI, til kinesere for 8,5 milliarder kroner.