Helthjem: - Bør åpne opp for konkurranse for hjemlevering i Distrikts-Norge - Jeg mener dagens innretning innen distribusjonsmarkedet er diskriminerende for de som bor i distriktene.
Arendalsuka 2023: NHO retter blikket mot samferdselsbehovet i 2040 Ole Andreas Hagen ledet arrangementet om Norges fremtidige mobilitetssamfunn under årets Arendalsuke for NHO Logistikk og Transport. Han overrakte rapporten "Mobilitet 2040" til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Arendalsuka 2023: Shippingnæringen får ekstrakostnader for miljøkvoter i 2024 Fra neste år får rederiene en ekstraregning som følge av innførsel av miljøkvoter for CO2 på skip over 5000 bruttotonn. I dagens marked ligger kvoteprisene på et stabilt nivå mellom 80 og 100 euro per tonn CO2 man slipper ut.
Arendalsuka 2023: Odfjell: - Kostnadsøkningen kan bidra til endrede kundevaner på sikt Øistein Jensen, Chief Sustainability Officer i tankrederiet Odfjell, har liten tro på at de nye miljøkvotene vil føre til store endringer på kort sikt, men er optimist på litt lengre sikt ettersom vareeiere vil incentiveres til å få lavere regninger så fort utslippene blir mer synlige og blir noe som er målbart og kan forbedres.
Arendalsuka 2023: Autostore: Vil kapre nye markeder - sikter mot bolig og butikkhandel Norske AutoStore har tatt internasjonal lagerautomasjon med storm. Nå utforsker selskapet nye og spnnende segmenter som kan sende selskapet fra Nedre Vats til nye høyder.
Arendalsuka 2023: - Så raskt kan vi elektrifisere tungtransporten i Norge! - Sommeren har brutalt minnet oss på alvoret i den klimakrisen vi står i. Vi trenger en kraftinnsats for å elektrifisere all transport. Det mest effektive vi nå kan gå løs på for å redusere utslippene, er tungtransporten.
Arendalsuka 2023: Rekruttering og kompetanse holder norske direktører "våkne om natten" HR Norge har intervjuet et bredt utvalg av norske HR-direktører for å avdekke hva de er mest bekymret for for morgendagen: Hvordan de skal skaffe riktig kompetanse på rett plass troner på topp.
Arendalsuka 2023: NHO LT: - Må ha forutsigbare og langsiktige incentivordninger Ole Andreas Hagen i NHO Logistikk og Transport ønsket Norsk elbilforenings rapport velkommen, og understreker at bransjen er godt kjent med utfordringene med å gjennomføre det grønne skiftet. Men oppskriften er klar, hovedingrediensene er forutsigbare rammebetingelser og langsiktige incentivordninger.
Arendalsuka 2023: - En ny og ambisiøs politikk må få plass for at vi skal klare å elektrifisere tungtransporten - Jeg syns det er veldig gøy at vi kan stå her på Arendalsuka og diskutere hvordan vi kan elektrifisere tungbil raskest mulig, da vi henter erfaring og lærer av den suksessfulle elektrifiseringen vi har gjort for personbil.
Arendalsuka 2023: NLF: - Merkostnadene for nullutslippsløsninger må ned - sorte regnskapstall er nødvendig for grønt skifte Jan-Terje Mentzoni, fungerende administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, heier på den grønne bølgen, men understreker at en rød bunnlinje hos transportørene umuliggjør et grønt skifte.