Kronikk av Einar Spurkeland: Nærmere en logistikkplan for Groruddalen Folkevalgte og listekandidater fra Groruddalen fra alle politiske partier i Groruddalens bydelsutvalg, Oslo bystyre og Stortinget møttes 13. mai 2023 i regi av Groruddalens Politiske Samarbeidsforum for å diskutere byutvikling og samferdsel i Groruddalen i Oslo.
Kronikk av Einar Spurkeland: Groruddalen har ventet 50 år på eget tungtrafikknett Groruddalen og området rundt Alnabruterminalen er blant landets mest transportintensive områder. I denne kronikken tar Einar Spurkeland i Bullby – Nettverk for byutviklingens lange linjer for seg mangelen på et helhetlig tungtrafikknett.
Onrail i gang med neste kapittel ALNABRU: Onsdag 1. februar kl. 13.23 rullet Onrail-toget ut fra Alnabru med retning Bergen. Det markerte et punktum for Green Cargo i Norge og starten på et nytt kapittel i Onrail-historien.
Jobber for å realisere godsterminal i Vestby En bredt sammensatt gruppe med næringslivsaktører ønsker å få realisert en godsterminal kloss inntil E6 rett syd for Asko, til en brøkdel av prisen som gjorde at Vestby-terminal ble skrotet i KVU i 2019.
Einar Spurkeland, kronikk om Groruddalen og byutvikling: Hva skjedde med E6 Oslo Øst? I oppstartsmøte for E6 Oslo Øst den 26. september 2020 sa Plan- og bygningsetaten (PBE) i Oslo nei til forslaget fra Statens vegvesen om oppgradering av den viktige veiforbindelsen.
BYUTVIKLING I GRORUDDALEN: Ta frem igjen gode gamle planforslag Det er flere gode planforslag i etatenes arkiver som det kan børstes støv av og tas frem for å løse mange av de ulemper Alnabruterminalen skaper for Groruddalen.
En kraftfull transformasjon – Næringslivet endres og jobber forsvinner – Omstillingen i Groruddalen og Norges viktigste logistikk-knutepunkt, Alnabruterminalen, innebærer en stor endring for næringslivet og jobber vil forsvinne eller flyttes.
Godskundene lider under Alnabru-ombygging Kapasiteten redusert 35 prosent Godsaktørene er sterkt berørt under ombyggingsperioden på Alnabru. Virksomhetene på landets viktigste godsknutepunkt har måttet ty til en rekke tiltak for å holde hjulene i gang.
Bransjepraten: Ingvild Storås, adm. direktør CargoNet Hun skal hindre avsporing og sikre at alt går på skinner - For at gods på bane skal kunne vokse, er det nødvendig at næringstransportene får høyere prioritet på en knapp jernbaneinfrastruktur.
Fersk KS1-rapport Konkluderer med Alnabru som godsterminal Alnabru bør beholdes som sentral jernbaneterminal i Oslofjordområdet.
Venstre • Legg ned Alnabruterminalen – Urealistisk å legge ned grunnlaget for all godstransport på bane Dette sier NHO LTs adm. direktør, Are Kjensli, til at Venstre og Ola Elvestuen vil flytte ut og legge ned Alnabruterminalen.