Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Renate Brynhildsen, Logistikkforeningen - Jeg tror 2023 vil fortsette som 2022. Utfordringene kommer med energipriser, renter, økt materialkost osv. Dette kan resultere i mindre handel, som vil føre til reduserte volum for transportørene.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Jørn Askvik, Shortsea Promotion Centre - Stikkordene er bærekraft, teknologi og muligheter. Og digitalisering og autonomi åpner for smart planlegging av logistikkoperasjoner.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Lars Arne Brøttem, Nor-log Gruppen - De siste årene har vist at verdikjedene blir mer forbrukerstyrt enn tidligere og tilpasses dine og mine behov, særlig når det kommer til distribusjon. Denne utviklingen vil nok fortsette, selv om risikostyringen og sårbarhetsvurderingene vil påvirkes av erfaringer fra pandemihåndtering og den sikkerhetspolitiske situasjonen som råder i dag.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023: Ingvild Storås, CargoNet - Under pandemien ser vi at forbrukerne har handlet mer varer på nett. Vi forventer at dette er en vedvarende trend. For CargoNet er det viktig at vi følger med på disse trendene og tilbyr våre kunder gode transportløsninger i takt med utviklingen.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023: Ingvar M. Mathisen, Oslo Havn/Norske Havner - Den geopolitiske situasjonen mht. krigen i Ukraina og forholdet særlig mellom USA og Kina vil påvirke de fremtidige handelsmønstre.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023: Geir A. Mo, NLF - Det viktigste blir at vi ikke automatiserer oss vekk fra sunn fornuft. Sjåførene er og blir den viktigste faktoren i transportnæringen. Den kompetansen og erfaringen de har er helt uvurderlig, uavhengig av hvilke nye teknologiske duppeditter som dukker opp.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023: Anders Lunde Angen, Helthjem - Vi tror veksten innen netthandel vil fortsette og at behovet for enkel levering hjem på døren vil bli stadig viktigere i fremtiden. De store endringene i vår bransje vil nok i aller størst grad påvirke hvordan vi leverer pakkene.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Ingar Bystrøm, Brødrene Dahl – Ansatte vil bli overflødige, ja, med automasjon og robotisering. Men dette skal kunne håndteres på en måte som i størst mulig grad oppleves ryddig og forutsigbar.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Are Kjensli, NHO Logistikk og Transport - Fortsatt krig i Europa, fortsatt høy kostnadsvekst og generell prisstigning. Vi forventer lavere volumer. Næringen må samtidig investere for fremtiden. Det blir et krevende logistikk-år.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Odd Hannestad, Ahlsell - En forutsetning for å kunne ta klokere valg er økt digitalisering i alle ledd i verdikjeden. Optimering av ulike delprosesser og det å kunne benytte grunndata på tvers av de ulike elementene i verdikjeden vil gi et felles bedre resultat.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Hege Nymoen, Alliance Healthcare/Alliance Apotekdrift - Det legger et enormt press på oss som kjøper transporttjenester. For oss som ser logistikk som verdiskapende faktor er det mer viktig enn noensinne å ha riktig kompetanse i eget hus.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Pål-Christian Andersen, Europris - Trenden vi så før 2020 vil nok fortsette. Vi handler mer og oftere på nett, selv om den akselererte unormalt mye gjennom pandemien. Det vil nok være en styrke for aktører som blir gode på begge deler, med andre ord både fysisk handel og nettbaserte løsninger. Dermed vil løsninger knyttet til en slik fremdrift fortsette å utvikle seg. Løsningene blir bedre, mer transparente, mer pålitelige og ikke minst, mer kundetilpasset.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Terje Aarbog, DHL Express AS Når Logistikk Inside spør Terje Aarbog, adm. direktør i DHL Express, om hvilke utfordringer transport og logistikkbransjen står overfor i 2023, svarer han blant annet: - Hele bransjen lider under mangel på sjåfører. Størst er behovet innen lastebil-/langtransport hvor det mangler 300.000-400.000 sjåfører i Europa, men også i varebilsegmentet som vi er i, er det mangel på sjåfører.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Tone Wille, Posten/Bring Posten/Brings konsernsjef Tone Wille har store ambisjoner om å kutte og minimere CO2-utslippene også i 2023.