Statistikk kan vise så mangt, det er nesten alltid mulig å vise det man ønsker. Det er nemlig bare å endre litt på hva du inkluderer i tallgrunnlaget, så vipps har du ett helt annet resultat.
Torbjørn Eriksen jobber som biljournalist i forlagshuset Bjørgu, som inkluderer publikasjonene Anlegg & Transport, Moderne Transport og Logistikk Inside.
Han har dekket varebilsegmentet tett gjennom over 20 år.
Han sitter som norsk representant i den internasjonale fagjuryen som kårer "Van of the Year" (Årets internasjonale Varebil).
Kontaktinfo: torbjorn@bjorgu.no.
.
«Bransjens egne tall viser at i andre halvår 2022 var prisene på elvarebiler i snitt lavere enn snittpris for fossile varebiler, og i tillegg er de billigere i drift. Dette viser at det ikke lenger er behov for støtte fra Enova.»
Utdrag fra meldingen til Enova
Dette er i beste fall tull med tall fra Enova.
Helt ut av det blå fjernet Enova støtten til elektriske
varebiler med virkning fra 31. mai. Bransjen fikk en måned på å omstille seg.
Nå skal det sies at for mange elektriske varebileiere er kanskje ikke støtten
den viktigste årsaken til at man velger elektrisk, men alle monner drar og det
er langt igjen til målsetningen om at alle lette varebiler skal være
nullutslipp i 2025.
Det er nemlig kun 19 måneder igjen til kalenderen viser
2025. Med en el-varebilandel på 40 prosent er de «enkleste fruktene plukket» og det langt
igjen for å oppnå visjonen til regjeringen. For å oppnå de ønskede resultatene
må derfor alle dra i samme retning, og det er neppe det Enova nå bidrar med.
Når de setter en strek over støtten til kjøp av el-varebiler antar vi at det
også skjer med støtte til ladeinfrastruktur for elektriske varebiler, denne
forutsetter i dag nemlig at man har fått støtte til kjøp av el-varebil.
Målet er nådd
I Enovas begrunnelse for å kutte støtten heter det at man nå
har nådd 40 prosent elektriske varebiler. Samtidig er el-varebiler i snitt rimeligere
enn fossile varebiler hevder de.
For å ta det siste først: Her sammenligner man
ikke på likt grunnlag. Det sier seg selv at snittet når det gjelder fossile
varebiler er dyrere enn el-varebiler, og det er mange grunner til dette.
For
ordens skyld, alle registrerings-tallene vi refererer til her, er hentet fra
OFV-statistikken og vi har utelukkende benyttet tall for de tre
varebilkategoriene små-, mellom- og store varebiler.
Store varebiler koster mer enn små varebiler. Her er også
utvalget av elektriske modeller minst. Mange av aktørene har svært begrenset
rekkevidde, noe som gjør at el-andelen også er lavere i dette segmentet. Dette
trekker opp gjennomsnittsprisen på modeller med forbrenningsmotor. I 2022 var
det 23 prosent elektrisk i dette segmentet og i skrivende stund er andelen hittil i
2023 på 25 prosent.
Mange varianter av varebiler er ikke tilgjengelige i
elektriske versjoner, dette gjelder blant annet kostbare 4x4-modeller som står
for en betydelig andel av varebilene som selges i Norge. For øyeblikket finnes
det ingen varebiler med 4x4 og elektrisk drivlinje. Hittil i 2023 er 32 prosent av alle varebilregistreringer
med forbrenningsmotor og 18 prosent av alle varebiler uavhengig av drivlinje med
firehjulsdrift. Ser vi på de samme tallene for 2022 er 4x4 andelen 49 prosent blant varebiler
med forbrenningsmotor og 35 prosent av alle varebiler som ble registrert. Her har vi benyttet
de samme tallene, men sammenlignet på ulike grunnlag og dermed helt ulike
resultater. Uansett, gjennomsnittsprisen på varebiler med forbrenningsmotorer
trekkes opp.
Hovedsakelig leveres elektriske varebiler med ett
motoralternativ. De samme bilene med forbrenningsmotor har gjerne mange
alternative motorer. Blant annet er det grunn til å tro at de som trekker tunge
hengere, velger modeller med kraftige forbrenningsmotorer. De velger i hvert
fall ikke elektriske modeller, for ingen av disse kan trekke over 1500 kilos
hengere. Dette er med på å trekke opp gjennomsnittsprisen for varebiler med
forbrenningsmotor.
Er de rimeligere?
Vi har sammenlignet flere modeller som finnes både med
forbrenningsmotor og med elektrisk motor. Vårt funn viser at dersom vi
sammenligner på så like vilkår som vi klarer når det gjelder motoreffekt og
utstyrsnivå, er el-varebiler betydelig dyrere enn tilsvarende med forbrenningsmotor. Peugeot Expert L2 i mesterutførelse koster 633.025,- med elektrisk drivlinje og
585.800,- med 145 hk dieselmotor og automat, altså 8 prosent dyrere med elektrisk
drift. Den rimeligste dieselversjonen koster til sammenligning 514.200,-, med
dette valget vil det være 23 prosent dyrere med rimeligste elektriskeversjon. Dersom vi
velger en tilsvarende bil med 4x4 koster denne 671.500,- og en elektrisk er 6 prosent rimeligere. Altså ved å endre på forutsetningene får vi helt ulike resultater,
men vi må sammenligne på helt ulikt grunnlag for at dieselversjonen skal være
dyrere enn den elektriske.
Ser vi på den rimeligste Ford Transit versjonen koster den
606.100,- og den rimeligste med elektrisk drift koster 725.300,- eller 19 prosent dyrere med elektrisk drivlinje enn med dieselmotor. Her finnes det også ett
utall ulike varianter av Transit, så vi ville ikke hatt noen problemer med å
vise at elektrisk er rimeligere enn med diesel. Det er bare å finne en annen
variant eksempelvis med 4x4 og stor motor så vipps…
For å representere de minste varebilene har vi benyttet en
Renault Kangoo. Her har rimeligste Kangoo med forbrenningsmotor en pris på
284.900,- og Kangoo E-Tech (elektrisk) koster fra 354.900,- 24 % mer for den
elektriske.
Slik kunne vi fortsette å «leke» med tall, men konklusjonen
er at dersom Enova skal hevde at elektriske varebiler er rimeligere enn med
forbrenningsmotor, bør de kanskje hente inn fagkompetanse og sammenligne så
like kjøretøy som mulig. Vi tviler da sterkt på at de ville ha klart å komme
med den samme konklusjonen. Vi har også tidligere sett eksempler på Enovas
manglende kunnskap om varebiler. Da de endret støttesatsene høsten 2020, hvor
like biler (eks. Opel Vivaro og Citroën Jumpy) fikk ulik støtte selv om
bilprisen og utstyrsnivået var identisk.
For tidlig
En samlet bilbransje med importører, bransjeforbund, miljøorganisasjoner og ikke minst Oslo kommune hevder alle at Enova er for tidlig ute med å fjerne støtten.
Det er også en del faktorer som Enova kanskje ikke har
tatt med i sin beregning når det gjelder måloppfyllelsen med en 40 prosent andel i
registreringer av el-varebiler. Vi har hatt flere år med ustabile leveranser av
biler til importørene. Det har ført til ett betydelig etterslep av leveranser
fra fabrikkene. Blant annet ser vi at Volkswagens ID. Buzz hittil i år har en
markedsandel på 15 prosent i varebilmarkedet, og hele 42 prosent i el-varebilmarkedet. Dette
er en modell som svært mange har ventet på, og fabrikken nå endelig har fått
opp leveransevolumene. Vil den store etterspørselen fortsette?
Er det andre
el-varebiler som nå har fått opp leveranser av etterslep?
Samtidig ser vi at
mange andre elektriske modeller har en kraftig tilbakegang i registreringene,
hva skyldes det? Er det stagnasjon i etterspørselen, eller manglende leveranser
fra fabrikk?
Ett annet element som forvirrer er at Enova forteller på sin
hjemmeside at de har gitt støtte til ca. 46.500 varebiler, men det er i samme
periode registrert under 20.000 elektriske varebiler i Norge. Det betyr at hele
26.000 varebiler «har fått støtte», men ikke er levert kunde. I sin egen
pressemelding opplyser imidlertid Enova at de har gitt støtte til 31.000
el-varebiler. Hvilket tall stemmer og vil de 31.000 bilene pluss de som sender
inn søknad innen 31. mai få biler i tide (registrert senest 15 måneder etter
innvilget støtte) slik at de vil være reelle støttemottakere?
Det er i alle fall på tide at regjeringen raskt ser nærmere
på hva som er reelt når det gjelder el-varebilstøtte og hva som skal til dersom
målet om 100 prosent nullutslipp for mindre varebiler skal oppnås i 2025. Eller er det
regjeringen som har kommet med instrukser til Enova om å strupe inn på
miljøstøtten? I så fall bør regjeringens forlengede arm, Enova, skrike ut dette
budskapet, slik at man ser hvem det er som faktisk tar livet av håpet om en
måloppnåelse om 100 prosent nullutslippsbiler om kun 19 måneder.