Elektriske lastebiler og el-varebiler skal prioriteres i kollektivfeltene.

Elbilene må vike – nå prioriteres transportnæringen

Statens vegvesen ønsker å endre reglene for bruk av kollektivfelt. Elektriske varebiler og lastebiler kan få fortrinnsrett, mens elbiler må vike.

Publisert Sist oppdatert

Statens vegvesen foreslår at elektriske varebiler og lastebiler skal få permanent tilgang til kollektivfeltene. 

Bakgrunnen er et sterkt økende antall elektriske personbiler, noe som har ført til dårligere fremkommelighet for busser. Vegvesenet mener at elbilene må vike for å gi plass til næringstransport.

Elbiler har hatt adgang til kollektivfelt siden 2004 som et incentiv til nullutslipp. Nå utgjør nullutslippsbiler 90 prosent av nybilsalget. For å stimulere elektriske varebiler og lastebiler til omstilling, anbefaler Vegvesenet at de får fortrinnsrett.

Stortinget vedtok i desember at el-varebiler skal ha generell tilgang til kollektivfelt, med lokale tilpasninger. Vegvesenet foreslår også enklere og mer entydig skilting. Skilt 508.1 skal forbeholdes buss, mens 508.2 åpner for nullutslipps-varebiler, lastebiler og kjøretøy på hydrogen eller biogass.

Transportøkonomisk institutt melder at elektriske personbiler allerede tilpasser kjøremønsteret når kollektivfelt stenges for dem.

Powered by Labrador CMS