Kronikk av Claes Hemberg om elektrifisering av landtransporten:

Til tross for konkursen i Volta Trucks har den svenske samfunnsdebattanten Claes Hemberg fortsatt stor tro på at el-lastebiler er fremtiden for transportbransjen.

Volta deler bransjen

At Volta med sine elektriske lastebiler går konkurs – er det bare en fartsdump eller en krasj for elektrifiseringen? Her er to reaksjoner og tre løsninger.

Publisert Sist oppdatert
Claes Hemberg.

Volta med sitt enkle verdensbilde overrasket meg. Å bare bytte fra fossilt til elektrisk virket for enkelt. Hvis det var tilfelle, ville alle allerede ha gjort det. 

Nei, innen elektrifiseringen er det flere utfordrende og skjebnesvangre veivalg å holde styr på. Bare se på Tesla. De har totalt omdefinert bransjen. 

Elektrifisering handler ikke bare om energi. Det samme farlig enkle "Volta-bildet" har jeg møtt hos flere lastebilprodusenter, sjåfører og transportfirmaer. Fra disse skeptikerne kan vi nå høre en lettelsens sukk. For dem beviser Voltas sammenbrudd at elektrifiseringen først kommer om, si, 10 år. (Det er ikke sant). 

Artikkelforfatteren

  • Claes Hemberg er en svensk samfunnsdebattant. Han er økonom og har lang erfaring innen bank og finans samt som journalist.
  • Innlegget ble først publisert på hans blogg Claeshemberg.se under vignetten "Nästa fråga".

Elbiler handler om mye mer enn bare elektrisitet. Det er ikke tilstrekkelig å snakke om CO2-null og være fornøyd med det. De som stopper der, går glipp av betydelige forretningsmuligheter. 

For det første har elbiler både fordeler og ulemper. Begge aspektene må forstås av alle i hele forsyningskjeden. Fra bilprodusenter til transportfirmaer, sjåfører og sluttbrukere. 

El-verdenen er noe nytt som hele kjeden må ta hensyn til og håndtere. Til slutt kan hele kjeden dra nytte av hverandre. Enkeltpersoner vinner ikke i el-verdenen. De blir feid bort. 

To reaksjoner møter derfor Voltas kollaps: 

1. "Voltas kollaps beviser at elektrisitet ikke er moden." 

Dette sier de som ikke vil forstå eller ta hensyn til overgangen til elektrisitet. I stedet fortsetter de å kjøre med diesel og vil innen ti år havne i trøbbel fordi el har tatt over. 

2. "Volta viser at hele forretningsprosessen må rekonstrueres fra grunnen av." 

Dette sier de som forstår at elektrisitet er noe helt annet og er villige til å tilpasse sin virksomhet, planlegging, optimalisering og finansiering. Her vil vi finne de som bytter og bygger nytt nå for å vinne på lengre sikt. De ser at løpet allerede har begynt. 

Tre store veiskiller: 

Det er tre store utfordringer som flertallet i transportverdenen fortsatt har vanskelig for å forstå, fordi det føles tryggere på kort sikt å holde fast ved de gamle dieselbilene: 

1. Elbiler er dyrere å kjøpe, men billigere å drifte 

Dette endrer hele forretningsmodellen fundamentalt. I el-verdenen er både energi og service mye billigere. Du må bytte fra vippen til karusellen. Dette krever en annen tankegang og finansiering. Nå er langsiktighet ikke tre år, men 20 år. 

2. Elbiler har kortere, men smartere kjørelengde 

For hver "opplading" mister elbilen noen kilometer. På den annen side kan elbilen måles og styres nøyaktig via datamaskin. Dette krever en ny, kundetilpasset planlegging basert på kundens lager, behov og nytte, samt datamaskinkraft. 

3. Elbiler flytter fokuset fra individuell kjøring til å administrere strømmer 

Flere lastebiler kan samarbeide og løse et nettverk av oppgaver sammen, og dermed oppnå virkelig stordrift. Glem ensomme lastebilsjåfører. Nå er det strømmene som teller, der kjøretøy er koblet til hverandre, ladestasjoner, lagring, omlasting og værdata. I el-verdenen kjører elbilen nøyaktig riktig hastighet for å ankomme omlasting på minuttet, til laveste kostnad og høyest effekt. 

Elektrisitet er en ny verden. Elektrisitet krever en ny, større, og dypere forretningsforståelse og forretningsnettverk, fra A til Å. 

Tidligere isolerte sektorer innen transport kan nå samarbeide tett og optimalt takket være elektrisitet. De vil finne overlappinger og hull. Dette gir betydelige effektivitetsgevinster, besparelser, konflikter og til slutt nullutslipp. 

Selvfølgelig er alternativet å la kineserne overta hele produksjonen av rimelige elbiler (se statistikk nederst på siden - der de har ni av plassene på topp ti listen globalt), mens vesten finner en ny nisje. Men kanskje det er feil å gi opp så lett, hvis elbiler ikke bare er ingeniørenes verk, men noe mye større. 

Ikke alle aktører vil følge med i overgangen, fra bilprodusenter til transportselskaper, sjåfører og sluttbrukere. Noen nøler, andre lukker øynene. De som starter for sent vil ikke klare overgangen. Spør mammutene. 

Hva ser du i el-verdenen?

Medium & Heavy-Duty Truck Battery Electric Market Share

Produsent Registrerte kjøretøy Markedsandel 2022
1. SANY (Kina)424913 %
2. XCMG (Kina)28349 %
3. Geely New Energy (Kina)28009 %
4. Zhengzhou Yutong Group (Kina)23837 %
5. SAIC Motor (Kina)17515 %
6. Beiben Trucks Group (Kina)15635 %
7. Dongfeng Group (Kina)15615 %
8. Volvo (Sverige)12114 %
9. Infore Enviro (Kina)9883 %
10. Foton Motor (Kina)9063 %
Andre:11.79437 %
Totalmarked32.040100 %

Statistikken inkluderer ikke hydrogen-lastebiler. Kilde: Interact Analasys 2023.

Powered by Labrador CMS