Kronikk av Claes Hemberg om elektrifisering av landtransporten:
Til tross for konkursen i Volta Trucks har den svenske samfunnsdebattanten Claes Hemberg fortsatt stor tro på at el-lastebiler er fremtiden for transportbransjen.Illustrasjon: Istockphoto / Claeshemberg.se.
Volta deler bransjen
At Volta med sine elektriske lastebiler går konkurs – er det bare en fartsdump eller en krasj for elektrifiseringen? Her er to reaksjoner og tre løsninger.
ClaesHembergKronikken ble først publisert hos claeshemberg.se.
Volta med sitt enkle verdensbilde overrasket meg. Å bare bytte fra fossilt til
elektrisk virket for enkelt. Hvis det var tilfelle, ville alle allerede ha
gjort det.
Nei, innen elektrifiseringen er det flere utfordrende og
skjebnesvangre veivalg å holde styr på. Bare se på Tesla. De har totalt omdefinert bransjen.
Elektrifisering handler
ikke bare om energi. Det samme farlig enkle "Volta-bildet" har jeg møtt hos flere
lastebilprodusenter, sjåfører og transportfirmaer. Fra disse skeptikerne kan vi
nå høre en lettelsens sukk. For dem beviser Voltas sammenbrudd at
elektrifiseringen først kommer om, si, 10 år. (Det er ikke sant).
Artikkelforfatteren
Claes Hemberg er en svensk samfunnsdebattant. Han er økonom og har lang erfaring innen bank og finans samt som journalist.
Innlegget ble først publisert på hans blogg Claeshemberg.se under vignetten "Nästa fråga".
Elbiler handler om mye mer enn bare elektrisitet. Det er ikke tilstrekkelig å
snakke om CO2-null og være fornøyd med det. De som stopper der, går glipp av
betydelige forretningsmuligheter.
For det første har elbiler både fordeler og ulemper. Begge aspektene må forstås
av alle i hele forsyningskjeden. Fra bilprodusenter til transportfirmaer,
sjåfører og sluttbrukere.
El-verdenen er noe nytt som hele kjeden må ta hensyn
til og håndtere. Til slutt kan hele kjeden dra nytte av hverandre.
Enkeltpersoner vinner ikke i el-verdenen. De blir feid bort.
To reaksjoner møter derfor Voltas kollaps:
1. "Voltas kollaps beviser at elektrisitet ikke er moden."
Dette sier
de som ikke vil forstå eller ta hensyn til overgangen til elektrisitet. I stedet
fortsetter de å kjøre med diesel og vil innen ti år havne i trøbbel fordi
el har tatt over.
2. "Volta viser at hele forretningsprosessen må rekonstrueres fra grunnen
av."
Dette sier de som forstår at elektrisitet er noe helt annet og er villige
til å tilpasse sin virksomhet, planlegging, optimalisering og finansiering. Her
vil vi finne de som bytter og bygger nytt nå for å vinne på lengre sikt. De ser
at løpet allerede har begynt.
Tre store veiskiller:
Det er tre store utfordringer som flertallet i transportverdenen fortsatt har
vanskelig for å forstå, fordi det føles tryggere på kort sikt å holde fast ved
de gamle dieselbilene:
1. Elbiler er dyrere å kjøpe, men billigere å drifte
Dette endrer hele
forretningsmodellen fundamentalt. I el-verdenen er både energi og service mye
billigere. Du må bytte fra vippen til karusellen. Dette krever en annen
tankegang og finansiering. Nå er langsiktighet ikke tre år, men 20 år.
2. Elbiler har kortere, men smartere kjørelengde
For hver
"opplading" mister elbilen noen kilometer. På den annen side kan
elbilen måles og styres nøyaktig via datamaskin. Dette krever en ny,
kundetilpasset planlegging basert på kundens lager, behov og nytte, samt
datamaskinkraft.
3. Elbiler flytter fokuset fra individuell kjøring til å administrere strømmer
Flere lastebiler kan samarbeide og løse et nettverk av oppgaver sammen, og
dermed oppnå virkelig stordrift. Glem ensomme lastebilsjåfører. Nå er det
strømmene som teller, der kjøretøy er koblet til hverandre, ladestasjoner,
lagring, omlasting og værdata. I el-verdenen kjører elbilen nøyaktig riktig
hastighet for å ankomme omlasting på minuttet, til laveste kostnad og høyest
effekt.
Elektrisitet er en ny verden. Elektrisitet krever en ny, større, og dypere forretningsforståelse og
forretningsnettverk, fra A til Å.
Tidligere isolerte sektorer innen transport
kan nå samarbeide tett og optimalt takket være elektrisitet. De vil finne
overlappinger og hull. Dette gir betydelige effektivitetsgevinster,
besparelser, konflikter og til slutt nullutslipp.
Selvfølgelig er alternativet å la kineserne overta hele produksjonen av
rimelige elbiler (se statistikk nederst på siden - der de har ni av plassene på topp ti listen globalt), mens vesten finner en ny nisje. Men kanskje det er feil å gi
opp så lett, hvis elbiler ikke bare er ingeniørenes verk, men noe mye større.
Ikke alle aktører vil følge med i overgangen, fra bilprodusenter til
transportselskaper, sjåfører og sluttbrukere. Noen nøler, andre lukker øynene.
De som starter for sent vil ikke klare overgangen. Spør mammutene.
Hva ser du i el-verdenen?
Medium & Heavy-Duty Truck Battery Electric Market Share
Produsent
Registrerte kjøretøy
Markedsandel 2022
1. SANY (Kina)
4249
13 %
2. XCMG (Kina)
2834
9 %
3. Geely New Energy (Kina)
2800
9 %
4. Zhengzhou Yutong Group (Kina)
2383
7 %
5. SAIC Motor (Kina)
1751
5 %
6. Beiben Trucks Group (Kina)
1563
5 %
7. Dongfeng Group (Kina)
1561
5 %
8. Volvo (Sverige)
1211
4 %
9. Infore Enviro (Kina)
988
3 %
10. Foton Motor (Kina)
906
3 %
Andre:
11.794
37 %
Totalmarked
32.040
100 %
Statistikken inkluderer ikke hydrogen-lastebiler. Kilde: Interact Analasys 2023.