Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Trafikkmelding E6 Gudbrandsdalen:

STENGT: Her kommer man ikke forbi, og det er usikkert når det er trygt å åpne E6 igjen.

E6 er stengt etter steinskred

OMKJØRING: Det er usikkert hvor lenge E6 blir stengt etter at steinmasser har rast ned fra fjellet.

Publisert Sist oppdatert

Et skred som gikk over E6 i Rosten i Gudbrandsdalen natt til mandag, sperrer europaveien i begge retninger. Geologer vurderer skredet nå i formiddag.

Rosten er et svært skredutsatt område langs E6 i Gudbrandsdalen. Omkjøring er om riksvei 3 Østerdalen.

Undersøker skredområdet

Skredet har gått i en bratt fjellskrent ca. 50 meter over E6 og har tatt med seg store steinblokker, trær og jord som nå sperrer E6.

I løpet av formiddagen undersøker geologer fra Statens vegvesen skredet og skredområdet.

– Det er for tidlig å si hvor lenge E6 blir stengt, men vi kan ikke se bort fra at det kan ta tid å gjenåpne veien. Vi kommer tilbake med mer informasjon når geologene har gjort sine undersøkelser, sier Anne Grethe Hestenes i Statens vegvesen.

Eneste omkjøringsmulighet er riksvei 3 gjennom Østerdalen.

Fra sør: E6 Kolomoen – Rv. 3 Elverum – Rv. 3 Østerdalen – E6 Ulsberg

Fra nord: E6 Ulsberg – Rv. 3 Østerdalen – E6 Kolomoen

Fra vest: E6 Dombås – E6 Ulsberg – Rv. 3 Elverum – E6 Kolomoen

NLF jobber for bedre m\omkjøringsmuligheter

Regionssjef i NLF, Guttorm Tysnes, forteller at han har kontaktet fylkeskommunen for å få åpnet fylkesvei 27 over Venabygdsfjellet og fylkesvei 29 Folldal–Hjerkinn for modulvogntog. 

– Veien er i dag åpen for 24 meter lange og 60 tonn tunge tømmervogntog. Det betyr at modulvogntog av type 1 og 2 også bør kunne passere, uttaler Tysnes til NLFs hjemmesider

Han understreker at bilister som reiser mellom Gudbrandsdalen og de sørligste delene av Trøndelag og Møre og Romsdal må forvente betydelig lengre reisetid. 

– Omkjøring via Østerdalen innebærer en ekstra strekning på 340 kilometer tur-retur for dem som vanligvis benytter E136. Dette vil gjøre det utfordrende å overholde kjøre- og hviletid, samtidig som det medfører store kostnader, sier Tysnes. 

Powered by Labrador CMS