DB Schenker har gjennomført felttester i 2023 med eTrailerne som viste betydelige drivstoffbesparelser.Foto: Trailer Dynamics
Starter utrulling av Schenkers 2000 nye eTrailere fra 2024
De har blitt omtalt som en gamechanger for veitransporten, de såkalte eTrailerne. DB Schenker bekrefter også at tilhengerne kommer til å tas i bruk i Norge.
DB Schenker signerte i fjor høst en samarbeidsavtale med Trailer Dynamics og Krone Commercial Vehicle Group om bruk av eTrailere i europeisk landtransport. Gjennom avtalen forhåndsbestiller Schenker 2000 eTrailere.
En eTrailer er en henger med en batteripakke, som kan bidra til drivstoffeffektivitet for trekkvognene, uavhengig av hvilken energibærer den bruker. Den vil kunne kutte drivstoff-forbruket for en dieselbil, og vil kunne øke rekkevidden på en elektrisk trekkvogn dramatisk.
Starter utrullingen neste år
Logistikk Inside kontaktet DB Schenkers internasjonale kommunikasjonsavdeling for å høre mer om planene om når denne teknologien skal rulles ut i Europa, og fikk til svar at DB Schenker-konsernet vil rulle ut disse 2000 eTrailerene i sitt europeiske nettverk fra og med 2024.
Wolfgang Frank, leder for forretningsområdet landtransport i
DB Schenkers norske virksomhet og følger opp denne saken fra norsk side.
- Kan du fortelle mer om
angående reduksjon av utslipp fra transporten?
- Med felttesten, som ble
gjennomført i Frankrike om våren 2023, kunne konkrete besparelser i
dieselforbruk i reell drift hos DB Schenker verifiseres for første gang. I et
profesjonelt testmiljø ble dieselforbruket til semitrailersystemet med en
konvensjonell tilhenger sammenlignet med dieselforbruket til
semitrailersystemet i kombinasjon med en eTrailer. Besparelsene varierte
avhengig av topografien eller rutearten i driftsområdet, forklarer han.
Av en pressemelding fra konsernet i april fremkommer det at besparelsen lå i spennet mellom 24 og 55 prosent.
Et annen resultat av testen viste at det totale energiforbruket av elektrisk og
fossil energi, og dermed besparelsene i dieselforbruk, kan forutsies nøyaktig.
Til dette har Trailer Dynamics utviklet programvare for ytelsesanalyse som
brukes i rådgivning av kunder. Det faktiske målte energiforbruket i testen
avvek kun med 0,7 prosent og 0,9 prosent fra prognosene.
Kommer også til norske veier
Frank bekrefter at eTrailers blir å se på norske veier.
- Disse eTrailerne er et
viktig element for å støtte vår videre elektrifisering av vår
langtransportsflåte i Norge sammen med flere andre alternativer som lastebiler
som drives av biogass, elektriske langtransportslastebiler og
hydrogenlastebiler. Vi regner med å implementere eTrailers i løpet av 2025.
Erfaringene vi samler nå i DB Schenker og den videre suksessen til denne
teknologien i Norge vil avgjøre hvor raskt vi skalerer opp antall eTrailers i
Norge, forteller han.
En av Europas største innen veitransport
DB Schenker er som kjent en av de største aktørene i Europa innen veitransport.
I tillegg til cirka 2700 egeneide kjøretøy disponerer selskapet totalt en flåte
på over 33.000 kjøretøy via et bredt nettverk av faste samarbeidspartnere.
- DB Schenker ser kontinuerlig på ny teknologi for å dekarbonisere våre
landtransportoperasjoner. Vi jobber mot å oppnå CO2-nøytral bydistribusjon over
hele Europa for vår egen flåte. I mellomtiden styrker vi vår flåte, som for
øyeblikket består av 2700 kjøretøy, og vi
planlegger å øke dette antallet ytterligere. For mellom- til langdistanse har
vi også forpliktet oss til alternative flåtekjøretøy og vil fortsette å
investere i og øke vår alternative flåte. Vi evaluerer hvilken teknologi som er
tilgjengelig og hvordan den kan passe våre behov, og er alltid villige til å
diskutere behovene til kundene våre, forteller han.
-Hva er statusen for Schenker for øyeblikket med hensyn til lastebiler med
elektrisk drift, biogass og hydrogenkraft?
- DB Schenker står for teknologiåpenhet og opererer alle disse teknologiene i
ulik skala over Europa, avhengig av kundens behov, lokale forskrifter og
økonomisk miljø.
DB Schenker har hatt Volta Trucks’ distribusjonsbiler Volta Zero som en viktig
fremtidig satsing og har gjennomført en rekke testpiloter og hadde ifølge
tidligere rapporter 1470 kjøretøy i bestilling før lastebilselskapet ble begjært
konkurs i oktober.
- Hva er statusen med hensyn til Volta og hvilke andre alternativer er på
bordet?