Nordic Pearl skal trafikkere strekningen Oslo-København.

Slik ser "Danskebåten" ut nå – store endringer etter oppkjøpet

Den tradisjonsrike danskebåten har fått en kraftig oppgradering. Gotlandsbolaget investerer 250 millioner danske kroner i oppussingen av MS «Nordic Pearl» og MS «Nordic Crown».

Gammelt utseende. Slik så DFDS Pearl Seaways ut.

MS «Nordic Pearl» anløp Oslo onsdag i ny drakt. Skipet, tidligere kjent som «Pearl Seaways», har gjennomgått en omfattende renovering i Landskrona, hvor både lugarer og eksteriør har fått en total oppgradering. Dette er en del av Gotlandsbolagets strategi for å styrke den klassiske ruten mellom Oslo og København.

- Den akvagrønne fargen er inspirert av havet mellom de to hovedstedene og ble valgt etter nøye vurdering av 15 ulike fargeprøver. Den røde skorsteinen knytter skipet til Gotlandsbolaget, som har en rød logo og skorstein på alle sine fartøy, forteller Kim Heiberg, rutedirektør for Københavnbåten i Gotlandsbolaget.

Oppgraderingen stopper ikke med eksteriøret. Samtlige lugarer på Nordic Pearl er nå totalrenovert. Det inkluderer nye senger, madrasser, skrivebord og baderom, samt TV i alle lugarer. Størstedelen var ferdigstilt da skipet seilte fra København tirsdag, mens de siste lugarene fullføres i løpet av de kommende ukene

Kim Heiberg, rutedirektør for Københavnbåten for Gotlandsbolaget.

- Vi har lyttet til våre gjester og satser på å heve kvaliteten på overnattingsopplevelsen. Alt interiør i standardlugarene er byttet ut. På sikt får også "Nordic Crown" samme oppgradering, forteller Heiberg.

Gotlandsbolaget overtok den ikoniske ruten mellom Oslo og København fra DFDS 1. november i fjor. Oppkjøpet, som inkluderte de to skipene, terminal- og havneavtaler samt 800 ansatte, kostet selskapet 400 millioner danske kroner.

For å styrke tilbudet på minicruise, fjernes anløpet i Frederikshavn fra 1. april 2025.

- Vi vil gi gjestene mer tid i de to hovedstedene og skape en sterkere opplevelse, sier Heiberg.

Selv om Gotlandsbolaget nå investerer i eksisterende fartøy, erkjenner de at Nordic Pearl (1989) og Nordic Crown (1994) nærmer seg slutten av sin levetid. Rederiet planlegger derfor større investeringer i nye skip de kommende årene.

- Vi vurderer hvilke teknologier som vil være best for fremtidige fartøy. Nullutslipp er ikke utelukket, men beslutningen tas når vi starter de tekniske spesifikasjonene, sier Heiberg.

Oslo Havn har på sin side klare klimamål.

- Når Gotlandsbolaget etter hvert investerer i nye skip, er det avgjørende at de satser på utslippsfri teknologi. Danskebåten har brukt landstrøm i Oslo siden 2017, og vi forventer at fremtidens skip blir enda mer miljøvennlige, kommenterer havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

Powered by Labrador CMS