Langt gods i smale ganger er en god lagerløsning, men kan by på utfordringer med skader siden manøvreringen kan være krevende. Med sitt nye Aisle Entry Assist System vil Hubtex løfte sikkerheten og effektiviteten.Click to add byline
Mindre skader og smalere ganger med nytt sensorsystem
STUTTGART: Med Hubtex nye system kan truckene sette opp farten og redusere skader på både last, truck og inventar.
Truckleverandøren Hubtex har utviklet et sensorbaserte
innkjøringsassistent for smalgangslager – Aisle Entry Assist System. Systemet,
som kan installeres på alle Hubtex’ PhoeniX-modeller, hjelper operatører med å
manøvrere sidelastere presist inn i trange reoler uten kollisjon.
– Vi har hatt kunder som har hatt utfordringer med skader på
trucker og reoler. Det har vært et tema i årevis, og vi har jobbet med kundene
våre og funnet frem til denne løsningen, sier Thomas Schmitt i Hubtex.
– Kan øke hastigheten
Vi møter ham på Hubtex’ stand på LogiMAT sammen med Jan Ove
Ekerhaugen, salgssjef hos den norske Hubtex-importøren Brubakken. Ekerhuagen
har tro på at løsningen kan både redusere kostnader som følge av skader, men
også øke effektiviteten.
Thomas Schmitt (til venstre) i Hubtex, setter pris på et godt samarbeid med Jan Over Ekerhaugen og Brubakken i Norge.Foto: Øyvind Ludt
– Det med hastighet i smalganger er en utfordring.
VNA-maskinene går gjerne sakte og bruker mye tid. Med en halvautomatisk løsning
går trucken rolig inn i gangen, og så er det «full fart», sier Ekerhaugen.
Løsningen bruker en 2D lidar-sensor som justerer truckens
posisjon i forhold til innkjøringssonen, noe som øker sikkerheten og reduserer
skader på både last, reoler og maskiner. Systemet finnes i to versjoner: en
frittstående variant og en integrasjon med Hubtex’ fotgjengersikkerhetssystem,
som gir kostnadsfordeler ved gjenbruk av eksisterende sensorer.
Utnytter arealet bedre
Med systemet på truckene vil deg også være mulig å gjøre
kjøregangene enda smalere enn i dag, og dermed gjør det mulig å utnytte
lagerarealet bedre. Schmitt tror at denne typen løsning blir uunnværlig i nær
fremtid.
– Mange kommer ikke til å kjøpe slike trucker uten dette
systemet i fremtiden, mener han.
Ekerhaugen forteller at det har vært interesse for
systemet i Norge allerede, blant annet fra olje- og gassindustrien. Disse har
tradisjonelt lagret mye langt gods uten, men ønsker stadig oftere å lagre
innendørs både av sikkerhetshensyn og for å ikke utsette godset for stadig mer
ekstremvær.
Ny flåtestyring
På LogiMAT presenterte Hubtex en ny flåtestyringspakke som
gir kunder fjerntilgang til sanntidsdata for truckflåten. Tidligere var dette
kun tilgjengelig for fjernvedlikehold, men nå får brukere en sentral oversikt
over kjøretøydata, energiforbruk og produktivitet. Systemet gir også mulighet
for kontroll av fysisk tilgang, registrering av skader og individuell
førertildeling via PIN-koder eller transpondere.
Den nye løsningen kan bestilles til alle Hubtex-modeller og
ettermonteres på mange eksisterende trucker. Plattformen er tilgjengelig via
app eller nettleser. Hubtex kombinerer dermed avansert integrasjon med
brukervennlig flåtestyring, noe som gir økt sikkerhet, redusert
vedlikeholdskostnad og bedre utnyttelse av truckflåten.