PÅ VEIEN FOR DEG: Det er vanskelig å komme seg frem uten hjelp av brøytebilene, men folk blir forbannet på dem likevel... - Uforståelig, mener professor i veidrift.

- Må finne oss i snøkaos

Trangere byer og mye snø på kort tid gjør at snøkaos er noe vi bare pent må finne oss i. Maks beredskap er enorm sløsing av samfunnets ressurser.

Publisert

Nyåret startet med snøfall, trafikkaos, kjeftbruk og urban unntakstilstand.

Snøkaos og samfunnets utfordringer

Professor Alex Klein-Paste mener vi må akseptere noen dager med snøkaos for å unngå enorm sløsing av samfunnets ressurser.

Han understreker viktigheten av ny teknologi og felles ansvar for å håndtere vinterens utfordringer effektivt.


Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

– Prisen for å unngå kaos er skyhøy, så noen dager med snøkaos må vi finne oss i, mener Alex Klein-Paste som er ekspert på drift av vinterveier og som er professor ved Institutt for bygg og miljøteknikk på NTNU.

Det nye året kom med mye snø og skapte kaotiske tilstander. Igjen.

– Jeg blir oppgitt over folk som kjefter på brøytemannskapene som jobber døgnet rundt for å sikre best mulig framkommelighet på veiene våre. De gjør en enormt viktig jobb, og får alt for lite anerkjennelse for det.

Det sier professor Alex Klein-Paste, som jobber tett sammen med dem som eier og drifter veiene våre, som fylkeskommuner, Statens vegvesen og Nye Veier.

Brøyter 20 millioner kilometer i året

Han stusser over dem som klager over elendig brøytekapasitet, eller hevder at det nesten ikke brøytes lenger.

– Faktum er at det brøytes over 20 millioner kilometer hvert år i Norge. Det er omtrent herfra til månen, 52 ganger. Og det er bare på riks- og fylkesveiene.

– Hvorfor skaper snømengdene som vi håndterte greit for noen tiår siden, kaos på veier og flyplasser nå?

PROFESSOR: Professor Alex Klein-Paste fra NTNU har fordypet seg i problematikken rundt veivedlikehold og jobber tett mot aktører som Statens vegvesen, Nye Veier og fylkeskommunene.

– Går vi 20-30 år tilbake i tid, ser vi at snømengden over et år egentlig ikke har økt så mye. Endringen er at det faller mer snø på kort tid nå.

– Samtidig har samfunnet endret seg. Det bygges tettere. Der vi før hadde en tofelts-vei, kanskje en 2,5 meter grønn rabatt og en liten gang- og sykkelveg, har vi nå gjerne en to-felts sykkelvei ved siden av et opphøyd fortau, pluss et kollektivfelt. Kampen om plassen aldri har vært større. Mange steder finnes det ikke plasser å frakte vekk snøen til.

Kaos- eller utfordringer

– Og da blir det kaos?

– Ja, da blir det kaos. Jeg tror også at vi er veldig raske til å ta i bruk det ordet. Det betyr at det skjer noe vi som samfunn ikke kan, eller vil, akseptere. Jeg liker ordet utfordringer bedre. Dessuten, snakker vi om kaos i byene eller på riksveiene? Det er jo to totalt forskjellige problemstillinger.

Veivedlikeholds-eksperten sier det selvsagt oppleves både uakseptabelt og håpløst at man ikke kommer seg til jobb eller må ta skiene fatt på. Men utfordrer deg også til å måtte velge hvor mye av skattepengene dine som egentlig skal settes av til brøyting og vinterdrift, og hvor mye som skal gå til helse og skole. Da ville du kanskje ikke brukt alle pengene på den ene dagen du strevde for å komme deg på jobb?

Må tåle noen kaos-dager

– Samfunnet må akseptere noen dager med "kaos". Å ha et stort apparat i beredskap for de verste snø-scenariene, og som allikevel står stille 99 prosent av tiden, vil være en enorm sløsing med samfunnets penger. Prisen for å aldri oppleve snøkaos, eller utfordringer, vil bli altfor høy, sier NTNU-professoren. 

Alex Klein-Paste er nederlenderen som dro til Svalbard som student, ble hektet på snøforskning, og tok doktorgrad på vinterdrift av flyplasser. Nå jobber han med ny teknologi som skal gjøre drift og vedlikehold av norske vinterveier så smart og effektivt som mulig. Det handler om data-simuleringer, om overvåkning av kulverter med georadar, kameraer på biler, busser og inspeksjonsbiler, og bruk av kunstig intelligens til å tolke bildene.

– Veinettet i Norge er 95.000 kilometer langt, med over 600.000 skilt, og en halv million stikkrenner. Hvordan holde oversikt over alt dette, og bestemme når det trengs vedlikehold? Det er grunnleggende spørsmål for de som eier og drifter veiene. Ny teknologi kan hjelpe dem med å prioritere, sier forskeren.

Tenk på bilen og søppeldunken din

Nye, smarte teknologier er på vei, men det er mange faktorer som bidrar til krisestemning og unntakstilstand på vinterføret i starten av januar 2025. Noen av dem er faktisk du og jeg, folk selv, bilistene, ifølge Klein-Paste.

– Er bilen din skodd for vinterføre? Kjører du etter forholdene? Parkerer du bilen der den skal parkeres? Vi har et felles ansvar, alle sammen, understreker han.

Tenk på den som skal brøyte utenfor hos deg klokka fire om natta, og ikke har noe sted å legge snøen fordi din og andres biler står i veien. Eller tenk på søppeldunken din, er den tilgjengelig når det er snø? Alle kan gjøre sitt for å lette dette, oppfordrer snøforskeren.

Slipp blålys-etatene fram

De største utfordringene med store snøfall er fremkommelighet for blålysetatene. Altså den kritiske førsterekka med brannvesen, ambulanse og politi. Og så kommer nøkkelfunksjonene som hjemmetjenester og andre profesjonelle, som trenger å komme fram 24-7.

– Har du noen råd for hvordan vi skal håndtere de neste store, raske snøfallene?

– Det handler om å ha en plan. Ett, helt grunnleggende spørsmål er: Hvor skal vi legge snøen? Det spørsmålet stilles for sjelden når man planlegger nye veier og anlegg. Det er en utfordring. Når brøytesjåførene jobber på de nye veiene, og lurer på hvor de skal gjøre av snøen, er det egentlig litt for sent, påpeker han.

Bruke P-plasser som snødepot

Han peker på utallige hindringer for de som jobber med snørydding. Om vi alle blir mer bevisst på omgivelsene rundt oss, vil vi se disse hindringene – og fjerne dem.

– En annen ting som jeg har sett lite av i Norge, er at parkeringsplasser kan stenges strategisk for å gi plass til snø. Dette skaper utfordringer for parkering, og det gjør litt vondt for bilistene.

– Allikevel, vi må veie ubehaget opp mot samfunnskritiske funksjoner. Det gjør de for eksempel i Ontario i Canada. Der har kommuner en snølagringsplan som en del av brøyteplanen. En del områder er satt av på kart, og blir strategisk stengt før snøfall, forteller han.



Powered by Labrador CMS