Regjeringens forslag til statsbudsjett 2025:

VIRKEMIDLER:BIL-leder Harald Jachwitz Andersen savner sterkere incentiver til utslippsreduksjon for nytte kjøretøy.

Savner virkemidler for nyttekjøretøy

BIL: Bilimportørenes Landsforening er glade for at bilavgiftene kun indeksreguleres, men savner virkemidler på nyttekjøretøysiden

Publisert Sist oppdatert

I dagens forslag til statsbudsjett for 2025 ble det klart at det verken kommer nye avgifter eller momsøkning på nye biler. 

– Dette er i tråd med våre innspill, og helt nødvendig for å opprettholde farten i det grønne skiftet. Vi er glade for å ha blitt lyttet til, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Forutsigbarhet

– Tiden vi har lagt bak oss har vist at markedet er svært sensitivt for avgiftsendringer. Vi ser også at land som har fjernet incentivene for tidlig har fått en markant nedgang i salget. Derfor er vi glade for at regjeringen kun inflasjonsjusterer dagens avgifter, og med det gir forutsigbare rammer for medlemsbedriftene våre, og for bilkjøperne, legger han til.

Andersen mener det er viktigere at vi får byttet ut eldre biler med nye sikrere, utslippsfrie biler, enn å se seg blind på 2025-målet. 

– Det er vel og bra med ambisiøse mål, men om vi havner på 97 eller 100 prosent elbilandel i nybilsalget i 2025 er ikke avgjørende. Det viktigste er at vi får flest mulig over på nye og sikrere, utslippsfrie biler. For å få til det trenger vi forutsigbarhet, og det opplever vi at dette budsjettet gir på personbilsiden, sier han.

Mangler incentiv

Selv om heller ikke nyttekjøretøyene, i form av vare- og lastebiler, får økte avgifter, mener Andersen at vi fortsatt har en lang vei å gå.

– Elbileventyret i Norge har vist oss at nøkkelen er kraftfulle, forutsigbare og ubyråkratiske incentiver. På nyttekjøretøysiden er vi skikkelig bakpå, til tross for at denne kjøretøygruppen faktisk står for halvparten av utslippene. Men her er intencivene enten fjernet, eller så er de altfor puslete til å stimulere salget i stor nok grad, sier Andersen.

– Er det én ting vi skulle ønsket oss, som dette budsjettet ikke bærer preg av, er det sterkere virkemidler på nyttekjøretøysiden. Vi trenger kraftfulle incentiver på bruk, men ikke minst på kjøp. Her kan vi kopiere vår egen suksess fra personbilsiden og igjen ikle oss den gule ledertrøya, men det er dessverre ikke prioritert i neste års budsjett, avslutter Harald Jachwitz Andersen.

Powered by Labrador CMS