VINNER: Kai Just Olsen er vinner av Moderne Transport-prisen 2023 - her flankert av gudmødrene fra dåpen av MS Therese og MS Marit - Therese Johaug og Marit Bjørgen.Foto: Øyvind Ludt
Moderne Transport-prisen til Kai Just Olsen
MT-PRISEN: CEO i Asko Maritime, Kai Just Olsen, er tildelt Moderne Transport-prisen for 2023.
ØyvindLudtArtikkelen ble først publisert hos vår søsterpublikasjon mtlogistikk.no
Moderne Transport-prisen ble delt ut for første gang i 1969, og skal
ifølge forskriftene gå til «én eller flere som i særlig grad har utmerket seg
innen fagfeltene logistikk og transport». Årets vinner er CEO i Asko Maritime
Kai Just Olsen. Prisen ble delt under festmiddagen på Transport & Logistikk på Lillestrøm 28. september.
Bærekraftig og selvgående
Just Olsen har siden 2020 ledet Askos autonome og grønne satsing på
sjøtransport. I fjor kom sjødronene MS Therese og MS Marit sjøsatt og kom i
prøvedrift på ruten mellom Horten og Moss. De to skipene blir en bærebjelke i
Askos helelektriske forsyningskjede på det sentrale Østlandet.
Just Olsen har gjennom sitt arbeid vist stor gjennomføringsevne og
stå-på-vilje for å bære frem et unikt prosjekt i internasjonal sammenheng. Med
lang erfaring og stort nettverk innenfor transport og logistikk, har Just Olsen
brukt sin drivkraft til å realisere det omfattende prosjektet Asko Maritime.
Realiseringen av dette prosjektet er også en realisering av drømmen til
en tidligere vinner av Moderne Transport-prisen, Askos nå avdøde styreleder,
Torbjørn Johannson.
Kai Just Olsen er en engasjert leder som påvirker omgivelsene sine med
sin visjon og ambisjoner, dette påvirker hans organisasjon til å være med på
laget og bidra mot Asko sine bærekraftige og klimanøytrale mål. Hele veien
tenkes det grønn bærekraft i tospann med effektive, gode og samfunnsnyttige
logistikkløsninger.
Nye prosjekter kommer
Å få Therese og Marit i drift mellom Horten og Moss er bare et delmål
på veien for Asko og Kai Just Olsen. Det jobbes på spreng med å realisere andre
bærekraftige skipsruter gjennom Asko Maritime. Nærmest en
investeringsbeslutning er et prosjekt med en elektrisk sjørute mellom Bodø og
Tromsø, som en forlengelse av godstrafikken på Nordlandsbanen. Det prosjektet
kan du lese mer om litt lenger bak i dette bladet.
Kai Just Olsen har lang logistisk erfaring, blant annet fra Linjegods
og DHL. De 16 siste årene har han jobbet i Asko-systemet og fra juni 2020 har
han ledet Asko Maritimes satsing.
Som vinner i fjor blir man også automatisk med i årets jury. Der har fjorårsvinner
Odd Hannestad (Ahlsell) sittet sammen med dosent ved BI, Eirill Bø, Renate
Brynhildsen, styreleder i Logistikkforeningen og redaktør i Logistikk Inside
Glenn Lund. MT-redaktør Øyvind Ludt fungerer som juryens sekretær.
Det er mange verdige vinnere der ute, og MT-redaksjonen har fått flere
innspill til årets pris. Har du gode forslag til hvem som er aktuelle
kandidater til neste års pris, er det bare å ta kontakt med redaktøren på
oyvind@bjorgu.no.