– Vi har vært i denne bransjen i ganske mange år, og
opplever fortsatt at det er en veldig sterk dominans av menn, spesielt innenfor
nettverksbygging. Regionale nettverk bygges ofte opp ganske naturlig av menn,
for menn og med menn. Jeg tror ikke det er meningen at de skal bli
ekskluderende, men det bare blir sånn, sier Hilda Hulten.
– Kjempemoro
Hun er redaktør i Dagens Logistik i Sverige, og har sammen
med sin kollega Klara Eriksson tatt initiativ til logistikknettverket Bossa –
av og for kvinner. Første samling var kvelden før Logstik & Transport i Göteborg,
og ble en dundrende suksess. Rundt 200 kvinner meldte sin interesse og 140
møtte opp for å høre på inspirerende foredrag fra kvinnelige logistikkledere.
– Vi fikk en kanonrespons. Det kom kvinner fra hele
logistikkbransjen, fra eiendom, konsulenter, logistikksjefer, IT-folk og
forskere. Alt mulig, smiler Hultén.
– Vi merket at det var behov for dette, og at folk satte
pris på det. Det var kjempemoro, og energien vi fikk der har holdt seg hele
dagen i dag. Det var helt fantastisk, legger hun til.
Nå når Bossa er etablert, starter arbeidet med å finne form
og innhold.
– Vi får høre litt hva medlemmene ønsker og vil. Det kan
være ren mingel og nettverksbygging eller foredrag og kanskje mentorskap der vi
kobler eldre og yngre bransjekvinner med hverandre, sier Hultén.
Hva med Norge?
Hun synes også at noe lignende bør lages i Norge.
– Altså, jeg kjenner jo ikke logistikkbransjen i Norge så
godt, men jeg antar at det finnes kvinner der også. Og at de også har samme
utfordringer som svenske kvinner; å finne nettverk og forbilder. Et nettverk
som Bossa kan være en måte å bli tryggere i bransjen. For jeg synes at å jobbe
i et mannsdominert miljø kan være utfordrende. Føler man seg alene, tror jeg er
en trygghet i å snakke med folk som kjenner seg igjen i hvordan det er å være
den eneste kvinnen i rommet, sier Hultén.
Da er utfordringen gitt til norske logistikk-kvinner. Hvis noen
tar et initiativ til å lage et kvinnenettverk innen logistikk i Norge, lover
Moderne Transport og Logistikk Inside å fortelle om det.