Godsvolumet som fraktes langs Den transkaspiske
internasjonale transportruten (TITR), også kjent som Midtkorridoren, økte 2,5
ganger til 1,5 millioner tonn i 2022, opplyser Kasakhstans viseminister for
handel og integrering Kairat Balykbayev.
TITRs totale fraktkapasitet er 5,8 millioner tonn årlig.
Containertrafikken var på 33.000 TEU (Twenty-foot equivalent unit) i 2022, mens
Midtkorridorens nåværende potensial er 80.000 TEU.
Ruten fra Kina via Kasakhstan, Det kaspiske hav, Aserbajdsjan,
Georgia og videre gjennom Tyrkia eller Svartehavet og til Europa, ble høyaktuell
etter Russlands invasjon av Ukraina og de begrensninger og sanksjoner det har
medført på landtransport mellom Kina og Europa.
Det jobbes med å strømlinjeforme ruten, og det er laget et
veikart for å fjerne flaskehalser på ruten innen 2027. Veikartet ble signert av
Aserbajdsjan, Georgia, Kasakhstan og Tyrkia på møtet om den transkaspiske
tilkoblingen i fjor.
Tiltak for å utvikle Midtkorridoren inkluderer bygging av et
annet spor på jernbanestrekningen Dostyk-Moiynty og et omkjøringsspor ved
jernbanestasjonen Almaty.
I årets første kvartal økte godsvolumet som fraktes av
jernbane langs TITR, med nesten 64 % – til 433 000 tonn. Eksportvolumet er
tredoblet, mens importen økte med 22 % (over 4000 containere).