GRØNT INITIATIV: Chief Commercial Officer i DHL og Head of Customer Soutions and Innovation (CSI), Katja Busch håper at selskapets kunder kan lære bærekraft av hverandre.
DHL-topp: – Transport har vært for billig for lenge
VALENCIA: DHL samlet 1000 kunder for at alle skulle lære om bærekraftige løsninger av hverandre. Men CCO Katja Busch gjør det også klart at transport har vært for billig for lenge, og at prisen må opp om utslippene skal ned.
I slutten av april samlet DHL rundt tusen kunder og samarbeidspartner
til et globalt symposium i Valencia. Målet var å finne gode løsninger for
bærekraftig logistikk i fellesskap.
– Dette er folk som aldri treffer hverandre, men som jobber
med bærekraft på hver sin kant. Ved å samle dem her håper vi at de kan komme
frem til nye spennende løsninger, sammen og sammen med oss, sier Chief
Commercial Officer i DHL og Head of Customer Soutions and Innovation (CSI),
Katja Busch i et intervju med Logistikk Inside.
DHL lanserte i 2017 en plan om å nettonullutslipp innen 2050.
Konsernet er i forkant av elektrifisering etter å ha introdusert over 30.000
e-kjøretøyer i sin transportflåte over hele verden, og har bestilt opptil 12
helelektriske fraktfly. I fjor sikret konsernet seg også over 830 millioner
liter SAF (Sustainable Air Fuel) frem til 2026.
Varierende betalingsvilje
Lanserte grønt dashbord
I Valencia har DHL også lansert sitt nye GoGreen Dashboard, en sømløs løsning for utslippsrapportering for DP DHLs store tverrdivisjonelle kunder, som gir åpenhet i henhold til anerkjente industristandarder som GLEC Framework eller nylig publiserte ISO 14083. Løsningen gjør det mulig for kunder å raskt og enkelt se karbonutslipp for alle konsernets forretningsenheter gjennom en enkelt tilpassbar plattform som er gratis for GoGreen-kundene. Dette grensesnittet eliminerer behov for å få tilgang til flere systemer og rapporter, noe som gir rapporteringsprosessen mer effektiv og strømlinjeformet, som igjen fører til bedre informert beslutningstaking. Verktøyet vil først bli rullet ut til de første topp 100 tverrdivisjonelle kundene med den hensikt å utvide omfanget senere i år, opplyser DHL.
Foreløpig er de grønne og klimavennlige
transportalternativene i all hovedsak dyrere å benytte seg av enn gammeldagse
fossile løsninger. Det er en utfordring å få transportkjøperne til å være med
på spleiselaget, sier Busch.
– Det varierer veldig fra bransje til bransje. Svært
lønnsomme bransjer med høye marginer, er helt klart mer villig til å investere
fordi de har råd. Så tror jeg andre bransjer med lavere inntjening også vet at
de må gjøre noe, og noen vil nok revurdere forretningsmodellen og revurdere
hvordan de skal produsere i fremtiden. Det er et veldig variert bilde, sier
Busch.
Busch sier at DHL gjerne går foran og investerer i
elektriske kjøretøy, og at høyere volum vil gjøre at prisen går ned.
– Det må bli billigere å kjøpe elektriske lastebiler. Jo mer
vi invester, jo mer bidrar vi til utviklingen av slike lastebiler. Så snart
volumet er større, vil kostnaden gå ned.
– Hva slags støtte ønsker dere fra nasjonale myndigheter og
EU for å få fart på utviklingen?
– Vi kunne helt klart ønsket oss mer støtte. Og ikke bare
til oss, men til kundene våre også. EU er full av gode ideer, men ting blir
svært kompliserte om du må få alle landene til å lande på en felles agenda. Det
sagt, så har jeg sterk tro på at reguleringer i hele EU vil bidra til å løse
noen av utfordringene.
For billig for lenge
– Men må kundene forberede seg på at transport blir dyrere
om det grønne skiftet skal lykkes?
– Absolutt. Vi må betale mer for vår transport. Alle har
betalt for lite altfor lenge, slår Busch fast.
Arrangementet i Valencia har DHL laget av flere årsaker,
blant dem å markedsføre seg selv, selvsagt, men også for å få aktører fra en lang
rekke ulike sektorer til å dele kunnskap om smarte, klimavennlige løsninger.
– Hva håper dere å få ut av disse dagene?
– To ting. For det første er vi superspent på å bringe folk
som ellers ikke ville møttes sammen. Folk vet rett og slett ikke hva andre
gjør. Vi har teknologiselskapene her. Vi har leverandørene og deres ideer. Vi
håper virkelig arrangementet kan utløse gode diskusjoner og samarbeid. I
tillegg ønsker vi jo å vise oss fram selv, som en tillitvekkende partner innen
bærekraft. Den tilliten vil skape en raskere oppskalering, mener Busch.
Hun sier at DHL heller også gjerne samarbeider med konkurrentene
i logistikksektoren og etablere «common practices».
– Vi er aldri fremmed for å samarbeide med konkurrenter. Vi
prøver virkelig å få bransjen til å samle seg. Vi må finne standarder vi alle
kan bruke, for eksempel en felles metode for å faktisk måle CO₂-utslipp, sier
Busch.
- Ikke vent
Busch understreker at det er viktig å gjøre noe nå, og satse på det som finnes av teknologi i dag, fremfor å vente. Det perfekte er det godes fiende.
- Jeg tror for de korte distansene og laste mile er elektrisitet definitivt teknologien å satse på. Langtransporter er mer utfordrende, og derfor har vi stilt ut en hydrogenlastebil her. Hva er løsningen, er de hydrogen, er det en form for biodrivstoff? Men jeg tror det viktigste er å ikke vente. La oss ta det som er mest bærekraftig nå, og begynne med det og utvikle det videre. Dersom alle venter til teknologien er perfekt, vil ingenting skje, sier Busch.