Scania-en som skal gå mellom Verdalskalks brudd og havna i Verdal, er Norges største elektriske lastebil.
Foto: Daniel Hovdahl
Verdalskalk: Da var Norges største el-lastebil på plass
Med en totalvekt på 66 tonn vil den årlig frakte 120.000 tonn med kalk fra bruddet og ned til havnen for utskipning.
Det er Verdalskalk AS som onsdag offisielt får overlevert den store elektriske Scania-en.
Med en totalvekt på 66 tonn vil den årlig frakte ca 120.000 tonn med kalk fra bruddet og ned til Trondheim Havn Verdal for utskipning. Forbruket av fossilt drivstoff på ruten vil reduseres med 58.800 liter, og utslippet av CO2 med 156 tonn.
Spesifikasjonene på bilen er:
- Scania P 45 B6X2/4NBFørerhus
- CP17NAkselavstand 4550 mm
- 9 Batterier 300 kWh batterikapasitet
- Elektrisk Motor: 450kW, 3500nm Kontinuerlig effekt
- Girkasse: 6-trinns girkasse
- Bakaksel med navreduksjon
- 31 tonn totalvekt på bil (10 + 12,7 + 8,3)
- 74 tonn teknisk totalvekt
- Ladekapasitet 130 kW
Påbygg:
- Dumperpåygg med Sidetipp fra Maur Bilpåbygg
- Hydraulisk kapelltak fra Robol
- Skal gå med 4-akslet tipphenger.
- Vi er veldig stolte av å være pionérer på dette området, sier Ketil Aksnes i Verdalskalk.
- Med den nye bilen i drift vil det også bety mindre støy for beboerne langs vår 20 km lange transportrute, og det blir nok en positiv opplevelse, legger han til.
Første i Norge
Lastebilen er del av Scanias Pilot Partner program, som i samarbeid med kunder tar frem transportløsninger som ikke er introdusert på markedet.
- Scania har allerede en rekke biler med forskjellige transportløsninger i Sverige, men dette er den første vi setter i drift i Norge, sier Tony Sandberg, direktør Pilot Partner i Scania CV.
- Norge er et foregangsland når det gjelder transportløsninger med fokus på å redusere klimabelastningen, og jeg er sikker på at vi kommer til å levere flere biler fra Pilot Partner konseptet vårt til Norge, legger Sandberg til.
- Et langt og godt samarbeide med Verdalskalk gjorde det helt naturlig å kontakte dem da muligheten for å tilby en elektrisk lastebil til deres transporter dukket opp. Verdalskalk har alltid utfordret oss på å finne gode transportløsninger, og alternative løsninger for å redusere utslippene har stått på agendaen i mange år, sier selger i Norsk Scania, Rune Wuttudal.
Mekanikere på kurs
Bilen skal vedlikeholdes på Norsk Scanias verksted i Verdal, noe distriktssjef Annar Indahl er storfornøyd med. Mekanikerne på anlegget har nylig vært på kurs for å lære om det nye produktet, og nødvendig utstyr er på plass, så han føler seg trygg på at de skal takle godt å jobbe med morgendagens teknologi.
- Vi er veldig stolte over å ha fått denne muligheten, og gleder oss til å komme i gang og høste erfaringer med elektrisk lastebil i så tung transport, sier han.