Batteripakke, rotorseil og hydrogendrift, skal gjøre de nye skipene til Viasea potensielt helt utslippsfrie.

Viasea vil bygge skip som kan drives av både vind, strøm, hydrogen og diesel

Enova støtter Viasea med totalt 171,8 millioner kroner for å bygge to hydrogendrevne containerskip. Når skipene er ferdige, vil de bli satt i drift i Viaseas eksisterende ruter mellom Norge og Nord-Europa.

Publisert Sist oppdatert

Husk å oppdatere ditt passord!

  • Logistikk Inside skifter innloggingsløsning mandag 13. november. 
  • Fortvil ikke, det er superenkelt å få nytt passord. 
  • Når du skal logge inn, trykk "Glemt passord".
  • På vår kundesupport er Christian parat til å hjelpe deg om du har spørsmål. Han kan nås på telefon 66 82 31 04 i ordinær arbeidstid. 
  • Du kan også sende en mail til post@logistikkinside.no

Fartøyskonseptet er utviklet for spesielt lavt energiforbruk som kombinerer ny, utslippsfri teknologi som grønn hydrogen og rotorseil for direkte bruk av naturens egen fornybar energi, opplyser Viasea i en pressemelding.

De to skipene vil ved oppstart driftes med en kombinasjon av hydrogen og diesel, samt utrustes med to store rotorseil, batteripakke og en rekke andre energieffektivitetstiltak. Det totale energibehovet vil bli redusert med mer enn 30 prosent, og minske det totale drivstoffbehovet.

Dette er vårt første skritt, sier daglig leder i Viasesa Shipping, Morten Pettersen.

– Vi tror at avansert grønn hydrogenteknologi vil revolusjonere sjøfrakt i Europa, med resultatet nullutslipp. Siden Viasea Shipping ble grunnlagt for 7 år siden, har målet vært å levere mer bærekraftig transport til markedet. Først som et grønnere alternativ til veitransport, og nå med fokus på nullutslipp sjøfrakt i Europa. Dette er vårt første skritt, sier daglig leder i Viasesa Shipping, Morten Pettersen.

Bunkring av hydrogen er foreløpig planlagt i Norge. Når hydrogen blir tilgjengelig andre steder langs planlagt rute, vil skipene kunne operere helt uten diesel. Slik det er planlagt fra oppstart vil kombinasjonen av hydrogen- og dieseldrift gi over 75 prosent lavere CO₂-utslipp enn et tilsvarende dieseldrevet skip. Med 100 prosent hydrogendrift vil skipet være utslippsfritt.

Viasea har engasjert The Norwegian Ship Design Company til å utvikle nullutslipps-skipskonseptet med fremdrift fra hydrogen og vind. Shortsea containerskipkonseptet baserer seg på oppskalerte konseptløsninger av teknologi utviklet under betegnelsen «Powered by Nature» som selskapet har utviklet i samarbeid med Egil Ulvan Rederi. «Powered by Nature» konseptet har høstet mye internasjonal anerkjennelse for sine teknologiske løsninger.

Viasea ble etablert høsten 2016 og er en del av ColliCare Group. Rederiet har hovedfokus på shortsea trafikk mellom Europa, Baltikum og Norge, og faste seilingsplaner med ukentlige ankomster til Norge.

– Viaseas forpliktelse til å bygge disse avanserte skip viser at logistikkselskaper kan være pionerer for en bærekraftig fremtid. Gjennom våre investeringer i innovativ teknologi, leder vi ikke bare an i transportindustrien, men setter også et dristig eksempel på hvordan logistikk kan tilby kundene innovative og bærekraftige løsninger, som vil danne grunnlaget for en bærekraftig fremtid, Rohit Sharma, bærekraftsrådgiver i Viasea Shipping, ColliCare Group.

Powered by Labrador CMS