Are Kjensli, adm. direktør i NHO Logistikk og Transport (f.v.) og Jo Eirik Frøise, prosjektleder for Transport & Logistikk 2022, ser frem til å ta imot en samlet logistikk- og transportbransje på Gardermoen 24. og 25. oktober.
Transport & Logistikk 2022: - En arena for påvirkning, kunnskap og nettverk
Ønsker du å skape nye forretningsmuligheter og å påvirke Norges logistikk-fremtid er Transport og Logistikk stedet å være.
Det sier konferansegeneral Jo Eirik Frøise som 24. og 25. oktober inviterer til årets største og viktigste møteplass for transport- og logistikk-bransjen i The Qube på Gardermoen, denne gangen forhåpentligvis helt fri for pandemibegrensninger.
– Slik jeg ser det har konferansen to formål. Faglig oppdatering og å møtes ansikt til ansikt. Både nye relasjoner og business skapes ved å treffes på en uformell arena. Etter to år på Teams er de veldig godt å treffe kollegaer igjen og kunne snakke litt, både på tomannshånd og firemannshånd, sier Frøise, som har satt sammen et sedvanlig sterkt faglig program til årets konferanse.
Bred meny
Den faglige menyen bør tilfredsstille de fleste. Det er planlagt 24 ulike temaer fordelt på tre spor og to dager, og rundt 80 inspirerende og engasjerende innledere skal være pålegg i det faglige logistikksmørbrødet. Årets konferanse viderefører også et vellykket grep fra fjorårets arrangement.
– Vi kjører plenum helt frem til klokka ett på dag én. Det gjorde vi også i fjor og det var en suksess. Der kommer vi innpå det som skjer på det geopolitiske området. Det er fortsatt senvirkninger etter pandemien, og Kina stengte jo nylig ned en storby igjen. Vi ser på forstyrrelser i forsyningskjedene fra Asia og hvordan krigen i Ukraina har innvirkning på norsk transport, blant annet gjennom sjåførmangel, sier Frøise.
I denne plenumssesjonen får vi en oppdatering på «rikets tilstand» gjennom Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport, Stein Lier-Hansen i Norsk Industri, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og sjeføkonom i NHO Øystein Dørum. Deretter får vi en samtale mellom samferdselsministeren og lederne i Norges tre største transportselskaper, Tone Wille (Posten Norge), Robin Olsen (PostNord) og Knut Eriksmoen (DB Schenker).
– Vi har også fått tidligere FN-ambassadør Kai Eide til å bidra med sin kunnskap om hvordan verden fungerer i en krise, og Gerdt Meyer, Managing Director i Greencarrier Shipping & Logistics AS, til å fortelle om hvordan geopolitikken har påvirket klodens transport, forteller Frøise.
Møteplassen
Men Transport & Logistikk er ikke bare de store linjer og storpolitikk. Det er også en arena for å møte gamle kontakter og skape nye forbindelser. Som vanlig er utstillerområdet utsolgt, og er en utmerket arena for den mellommenneskelige kontakten. Det samme er naturligvis den tradisjonelle festmiddagen mandag kveld, med prisutdelinger og underholdning av høy kvalitet.
– Utstillingen er ikke sånn at man har store prangende stands, men man har en stand for å gjøre seg synlig og invitere til samtaler. Store deler av beslutningstagerne i bransjen er der, og man får synliggjort produktene sine på en god måte. Og motsatt beslutningstakerne får oppdatert seg på hva som finnes, sier Frøise.
På en fagkonferanse ser man selvsagt ikke bare på de store linjene, men går også i litt mer dybden på mer avgrensede området. I tillegg til «Status på Norge 2022» er de ulike sesjonene titulert med «Innovasjon til kundens beste», «Samferdsel», «Grønn godstransport», «Strategi og trender» og «Verdiskapning».
Din mulighet til å si ifra tidsnok
På Transport og Logistikk har man også en sjelden god anledning til å påvirke Norges samferdselspolitikk. Støre-regjeringen har fremskyndet rulleringen av Nasjonal Transportplan med ett år, noe som gjør at den politiske prosessen går fortere enn noensinne.
– Vi har som vanlig den store samferdselsdebatten med fire partier til stedte – Ap, Sp, Høyre og Frp. Her har man en unik mulighet til å påvirke prosessen på et tidlig tidspunkt, sier Jo Eirik Frøise. Han understreker at utviklingen av samferdselsinfrastrukturen i Norge er av stor betydning for medlemmene i Norsk Industri og NHO Logistikk og Transport.
– Veistandarden er en begrensning for industri i hele landet. For transportkjøpere og vareeiere er også havn viktig. Mye av eksporten går på sjøen, og utvikling og vedlikehold av god infrastruktur er vesentlig for næringslivets lønnsomhet, nå og i fremtiden, sier Frøise.
Fremtiden er her
Og apropos fremtiden. Den er bokstavelig talt til stede på Transport og Logistikk. Som vanlig er nemlig landets logistikkstudenter fra blant annet Høgskolen i Molde og BI levende til stede. Det gir studentene en unik mulighet til å møte bransjen, men ikke minst gir det norsk næringsliv en mulighet til å bli kjent med de som faktisk skal løse Norges fremtidige logistikkutfordringer.
– Jeg synes det er kjempespennende og flott at vi helt siden 2005 har klart å holde studentene inne i loopen. De mister ikke interessen for konferansen, og mange studenter fra tidligere konferanser er nå tilbake, både som beslutningstakere, transportkjøpere og transporttilbydere, avslutter Frøise.
Informasjon om Transport & Logistikk 2022 finner dere på www.konferanse.info