– Det tok flere måneder å ombygge skipet. Vi har vært i gang for fullt siden august i fjor, og kjører nå «world wide» som den første plug-in hybride bulklasteren, forteller kaptein Sverre Anker Eikenes ved MS Hagland Captain.
Kaptein Eikenes kan stolt vise frem skipet ved anløp til Transittkaia i Trondheim.
– Som batterihybrid sitter vi i forsetet på hva som er mulig. Med de nye batteripakkene kan vi gå ut og inn av havn på ren strøm. Gjerne beskrevet som «silent in and out of port», forklarer Eikenes i en pressemelding fra Trondheim Havn.
– Satsningen til Hagland i kombinasjon med utviklingen på havnen er et nødvendig steg mot et klimanøytralt samfunn innen 2030. Dette har viktig overføringsverdi til andre havner og rederier i bransjen, sier havnedirektør Knut Thomas Kusslid ved Trondheim Havn.
Ved anløp til Trondheim Havn vil lasteskip kunne benytte det nylige åpnede landstrømanlegget på Pir II.
Elektrisk lossing
Denne dagen består lasten av cirka 3500 tonn anortositt som skal losses for videre frakt til Rockwool. I prosessen benyttes det en spesial-grabb for en effektiv håndtering av steinen. Grabben på den helelektriske gravemaskinen, kan enkelt byttes til andre gripere avhengig av type last.
Gravemaskinen, en Fuchs 890 cargo handler, er helelektrisk. Den har en rekkevidde på 24,5 meter og en løftekraft på 6 tonn med fullt utlegg.
Det ombygde bulkskipet er et samarbeid mellom Hagland Shipping og vareeier NOAH. Ombyggingen vil kutte NOX-utslippene med 90 prosent noe som tilsvarer 84.000 personbiler.
Hagland Captain er bygget om til plug-in hybrid med et 1000 kWh batteri, som benyttes under inn- og utseiling. I havn opererer skipet helelektrisk ved lossing og lasting. I tillegg til batteriteknologien er skipet klargjort for å bruke alternative drivstoff for ytterligere CO₂-kutt.
Ombyggingen har vært drevet av norsk kompetanse og norsk teknologi. Det er Wärtsilä på Stord og Los Elektro på Bømlo, som har levert teknologien. Prosjektet får støtte fra NOX-fondet.
Har bestilt tre nye skip
Basert på tilsvarende batterihybrid-teknologi, har Hagland kontrahert tre nybygg. Det første av disse tre skipene, «Hagland Pioneer», vil snart være i drift.
Når det tredje skipet er levert, vil minimum 50 prosent av Haglands eide flåte være utstyrt med batterihybrid-teknologi, har rederiet tidligere opplyst.
- Sammenlignet med de eldste skipene i Haglands eksisterende flåte, forventes skipene å redusere CO2 utslippet med mer enn 40 prosent og NOx utslippet med 90-95 prosent fra levering. Skipet er sammen med sine søstre også delvis forberedt for nullutslippsteknologi. Hun forventes levert rundt midten av 2023, sier administrerende direktør Arne W. Aanensen.