MS Stavangerfjord vil ikke trafikkere Langesund.
Erik Ask / Fjord Line
Fjord Line: Kutter ut Langesund-rute
Fjord Line avvikler ruten mellom Langesund i Grenland og Hirtshals i Danmark. Søsterskipene MS «Stavangerfjord» og MS «Bergensfjord» skal fra sommeren av gå fra Kristiansand.
Fjord Line meddeler i en pressemelding at rederiet har tatt en beslutning om å avvikle fergeruten mellom Langesund og Hirtshals.
- Fjord Line har siden starten av 2020, vært påvirket av covid-pandemien og energikrisen. Vi har løpende tilpasset vår operasjon, for å møte disse utfordringene, opplyser selskapet, som erkjenner at det har vært vanskelig å få passasjertallet opp igjen etter pandemien.
Foruten passasjertrafikk tilbyr selskapet frakt av nyttekjøretøy og gods.
Kort fortalt
Fjord Line besluttet i 2010 å gjøre store endringer i sin flåte. Selskapet valgte å investere i to store, moderne og miljøvennlige cruiseferger. Den første av de to søsterskipene, MS «Stavangerfjord», ble satt i drift i juli 2013, Cruisefergen seilte på ruten Bergen-Stavanger-Hirtshals og Langesund–Hirtshals. For første gang kunne Fjord Line tilby transport mellom Norge og Danmark også for reisende, transportører og vareeiere fra Østlandet. Det ble daglige avganger, da søsterskipet, MS «Bergensfjord» ble satt i trafikk i mars 2014. Fjord Line vekket stor oppmerksomhet ved å benytte Liquified Natural Gas. LNG, som drivstoff.
MS «Stavangerfjord» og MS «Bergensfjord» kommer ikke tilbake til Grenland havn. Sist ferge gikk fra Langesund i januar. De to skipene ligger for tiden i dokk. Men – fra sommeren av er de to fergene igjen i drift.
Kristiansand er valgt
Når trafikken med MS «Stavangerfjord» og MS «Bergensfjord» gjenopptas i henholdsvis mai og juni, vil skipene permanent seile mellom Bergen-Stavanger-Hirtshals-Kristiansand.
- Vi flytter vår havn fra Langesund til Kristiansand. Slik ønsker vi strategisk å styrke ruten mellom Kristiansand-Hirtshals, forteller administrerende direktør Brian Thorsted Hansen i Fjord Line.
Han fortsetter:
- Dette er et strategisk grep for å sikre et enda bedre tilbud for våre reisende og fraktkunder på den korteste korridoren mellom Norge og kontinentet. Endringen medfører en høyere frekvens og et helårstilbud mellom Kristiansand og Hirtshals. Våre kunder kan velge å seile med søsterskipene MS «Stavangerfjord», MS «Bergensfjord» og høy hastighets katamaranen Fjord FSTR.
En dør lukkes, en ny åpnes
- Jeg ønsker å takke for det gode samarbeidet med lokalmiljøet, havnevesenet og kommunen i denne perioden. Det har vært av stor betydning for Fjord Line, sier Hansen.
- Grenland Havn er lei for at Fjord Line ikke lenger skal seile til Langesund. Vi har hatt et utmerket samarbeid med Fjord Line, siden de kom til oss i 2011. Fergeruta har gitt en kobling til Danmark og kontinentet som turister, andre passasjerer og regionens vareeiere har hatt nytte av. Nå vil vi sammen med Bamble kommune, se på hvilke konsekvenser og muligheter denne endringen byr på, sier havnedirektør i Grenland, Torben Jepsen.
Kan veksle mellom drivstoff
Energikrisen som ble forårsaket av Russlands invasjon av Ukraina 24. februar i fjor, førte til at drivstoffprisene raskt steg brutalt.
- Energikostnadene for Fjord Lines to skip som drives Liquified Natural Gas, LNG, har hatt en dramatisk utvikling langt over bærekraftig nivå, fortalte Brian Thorsted Hansen 27. desember i fjor.
Fjord Line hadde da tatt beslutningen om å konvertere sine to LNG-skip, MS «Stavangerfjord» og MS «Bergensfjord», fra LNG-motorer til motorer med dual-fuel LNG/Marine Gasoil, MGO. Sistnevnte er en type diesel som brukes i skipsfart.
De to fergene ble tatt ut av drift i januar og satt i dokk. Skipene blir nå bygget om på Fosen Yard og motorene leveres av finske Wärtsilä.
- Ombyggingen koster opp mot 350 millioner kroner. Men denne investeringen gjør at vi har muligheten til å skifte fra én drivstoffkilde til en annen, påpekte Hansen.
Økte utslipp
Bruken av LNG gir opp til 25 prosent CO2-besparelse og en kraftig reduksjon i utslippet av svovel- og nitrogenoksid. Når MS «Stavangerfjord» og MS «Bergensfjord» sine motorer nå konverteres til å kunne veksle mellom LNG og MGO, er resultatet at klimautslippene vil øke.
Fjord Line er pionerer på LNG og det var den mest innovative og desidert mest miljøvennlige løsningen, da skipene ble ferdigstilt i 2013 og 2014.
- Vemodig
- Det er vemodig å gjennomføre en konvertering for å også kunne seile på Marine Gasoil, selv om MGO har betydelig lavere svovelutslipp enn tradisjonelle drivstoff som Heavy Fuel Oil. konverteringen er imidlertid helt nødvendig, for å kunne opprettholde vårt kundetilbud, sikre arbeidsplasser og rederiets videre utvikling, sa Brian Thorsted Hansen, da konverteringen ble kjent.
Han la til at Fjord Lines ambisjoner om å være markedsledende i den grønne omstilling er uforandret, og det vil selskapet fortsatt arbeide for.