Hittil i år er det registrert 327 elektriske lastebiler i Norge.
El-lastebiler: Femdoblet salg i 2022
2022 har vært året der elektriske lastebiler for alvor har kommet ut av startgropa.
Frem til i år har elektriske lastebiler vært for helt spesielt interesserte og ivrige transportselskaper. I 2021 ble det registrert 64 elektriske lastebiler med elektrisk drivlinje, en andel på bare 1,4 prosent av totalsalget.
Femdobling
I 2022 er det registrert 327 elektriske lastebiler i Norge, ifølge Statens vegvesen. Fortsatt en begrenset andel av totaltallet, selvsagt, men kurven viser et tydelig trendskifte. De 327 elektriske lastebilene utgjør i år 7,2 prosent av totalsalget, og er mer enn en femdobling fra 2021.
- Det er en helt klar trend og et skifte, selv om tallene ikke er så store ser vi at det registreres klart flere elektriske lastebiler nå enn tidligere, sier avdelingsdirektør Espen Andersson i Statens vegvesen til MT.
Også andelen lastebiler drevet av gass har økt kraftig det siste året, med en markedsandel på 5,3 prosent mot 2,6 prosent i 2021.
En stor andel av lastebilene i denne statistikken er imidlertid av det små slaget, som man vanligvis ville kalt varebiler, men med tillatt totalvekt på 4250 kg. Antallet lastebiler med tillatt totaltvekt over sekst onn er 141 kjøretøy.
Varebiler
For lette varebiler har det vært stor økning i år sammenlignet med fjoråret. I fjor var andelen førstegangsregistrerte lette varebiler 14,06 prosent, mens tallet i år er hele 28,57. Det er dermed registrert dobbelt så stor andel elektriske lette varebiler i år sammenlignet med samme periode i fjor.
For tunge varebiler er andelen elektriske kjøretøy på 20,3 prosent. Her har utviklingen stått mer stille, siden andelen var 18,8 i 2021.
Det kan også nevnes hele 77,6 prosent av alle personbilene som ble registrert fra 1. januar til så langt i 2022, er nullutslippskjøretøy. Det er en økning på 14,3 prosentpoeng sammenlignet med 2021. Dette er totalt 116.645 nullutslipps personbiler.