En av de nye elektriske lastebilene rullet for første gang inn på samlaster-selskapet Nordicons terminal i de ytre havnene 17. januar. Derfra skal de frakte containere til og fra Göteborgs Hamns containerterminal, som drives av APM Terminals. De to andre elektriske lastebilene brukes i transportørens faste trafikk. Det betyr mellom containerterminalen og kunder i Göteborg-regionen. Bilde: Göteborgs Hamn AB.
Elektrisk satsing i Gøteborg
Elektriske lastebiler brukes nå til containertrafikk i Gøteborg havn. Klimasmart – men helt klart en økonomisk utfordring for transportøren.
Skaraslättens Transport er Sveriges største containertransportør på vei. Selskapet kjører daglig 850-900 containere til alle Sveriges containerhavner. De absolutt største volumene går til Gøteborg havn. 17. januar satt transportselskapet ut to tunge elektriske lastebiler på containerstrømmer til havnen – en tredje er like rundt hjørnet.
- Vi ønsker ikke å være aktøren som ser på når overgangen skjer – vi ønsker å være i forkant og vi ser også at kundene våre i økende grad etterspør bærekraftig transport. På bakgrunn av dét, var dette en ganske enkel beslutning å ta, formidler Johan Söderström, markedsdirektør i Skaraslätten Transport i en pressemelding.
Tar tid å betale seg
Selv om elektrisk drift er et overlegent alternativ når det gjelder CO2-avtrykk, er det ikke en investering som gjøres uten nøye planlegging. Elektriske lastebiler har andre egenskaper og er relativt dyre, sammenlignet med fossile motstykker.
- Økonomisk er det utfordrende og det er en investering som tar lengre tid å betale seg. Kundene som ønsker å bruke våre elektriske lastebiler til sine transportbehov, må derfor tegne lengre kontrakter med oss, hvilket vi møtes med en forståelse for. Våre kunder er forberedt på å løfte blikket og tenke litt utenfor boksen, sier Johan Söderström.
Flere ladere kommer
De nye tunge kjøretøyene har sine begrensninger når det gjelder rekkevidde. Det krever å finne de riktige transportmønstrene, som må være nær lett tilgjengelig ladeinfrastruktur. Om natten vil kjøretøyene bli lastet i havnens lastebilterminal, som drives av Logent Ports & Terminals.
I Gøteborg havn er det også tilgjengelig offentlig lading midt i havnen allerede i dag. Cirkle Ks stasjon på Vädermotet har seks ladepunkter for tungtrafikk med en ladeeffekt på 360 kW hver. I inneværende år er planen å legge til flere offentlige ladepunkter i de sentrale delene av havna, opplyser Göteborgs Hamn AB i en pressemelding.
Et lite vågestykke
– Det er en trygghet at det er offentlig lading i havna, hvor vi kan supplere vår depotlading. Vi må absolutt topplade, men i hvilken grad. er vanskelig å si på nåværende tidspunkt. Det er bare én måte å vite nøyaktig hvordan det vil fungere i praksis. Det er å kaste seg ut i det.. Nå er vi veldig spente – og det skal bli kjempegøy å vise Gøteborg våre nye el-lastebil, sa Johan Söderström, da den første av nyervervelsene rullet inn på Göteborgs Hamns terminal 17. januar.
Et startskudd
- Skaraslättens tre elektriske lastebiler er en viktig milepæl for Göteborgs havn. Samtidig er dette bare begynnelsen på en utvikling som vil akselerere i 2023, hvor flere transportselskap og speditører står klare til å sette inn elektriske lastebiler. DFDS er et eksempel som i løpet av året har planer om å utplassere flere av over 120 bestilte tunge elektriske lastebiler på flyt i Göteborgs havn. Det er en rivende utvikling som Göteborgs Hamn AB ønsker velkommen og ønsker å fortsette å støtte, ifølge Elvir Dzanic, administrerende direktør i Göteborgs Hamn AB.
-Det er veldig gøy å se endringen skje her og nå. Fra havnens side er det viktig at vi fortsetter å senke tersklene for de som ønsker å legge om, for et mer klimasmart transportsystem, påpeker Dzanic.
Fokuset
- I 2021 ble prosjektet Tranzero Initiative lansert for å øke endringstakten i transportsektoren, med særlig fokus på landtransport til og fra havnen. Prosjektet er et samarbeid mellom Göteborg Havn AB, Volvo Group, Scania og Stena Line. I 2023 skal ytterligere ladeinfrastruktur for tungtrafikk være klar og to hydrogenstasjoner for tungtrafikk bygges. Elektriske lastebiler er allerede prioritert i flere havneterminaler og ytterligere Tranzero-initiativer forberedes i havnen for å øke incentiver og få fart på ombyggingen, avslutter Dzanic.