BELGIA: Volvo starter serieproduksjon av tunge batterielektriske lastebiler i Ghent.

Volvo: Starter å bygge elektriske lastebiler ved sin største fabrikk

Volvo Trucks øker volumene av elektriske lastebiler og starter serieproduksjon av tunge batterielektriske lastebiler også ved fabrikken i Ghent, Belgia. Dette betyr at Volvos elektriske lastebiler nå bygges ved fire produksjonsanlegg – tre i Europa og ett i USA.

– Jeg er spent! Fabrikken i Ghent er vår største, så dette er en veldig viktig milepæl. Nå kan enda flere transportselskaper bytte til elektrisk med Volvo, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Tre forskjellige elektriske modeller skal bygges i Ghent – Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX Electric.

– Våre lastebiler er godt likt for sin enestående kvalitet, sikkerhet, design og komfort for sjåføren. Jeg er glad for at våre kunder kan få alle disse fordelene og på samme tid frakte varer uten å slippe ut CO₂, sier Roger Alm.

VOLVOS STØRSTE: Volvo Trucks fabrikk i Ghent i Belgia.

Volvo Trucks’ fabrikk i Ghent har en årlig kapasitet på omtrent 45.000 lastebiler. De elektriske lastebilene blir montert på samme plattform og produksjonslinje som diesel- og gassdrevne lastebiler. Denne måten å organisere produksjonen på gir fabrikken stor fleksibilitet til å håndtere forskjellige varianter og behov. 

Batteripakkene blir levert av det nylig åpnende batterimonteringsanlegget i Ghent, som ligger rett ved produksjonslinjen.

Fabrikkene

Ghent er den fjerde av Volvo Trucks’ fabrikker som starter produksjon av elektriske lastebiler. Først ut var Blainville i Frankrike, hvor Volvo startet med å bygge elektriske lastebiler for avfallshåndtering og bydistribusjon i 2019. Ett år senere startet anlegget i New River Valley i USA serieproduksjon av Volvo VNR Electric, som ble utformet for regional transport. 

Deretter ble en milepæl nådd i fjor, da Volvo Trucks startet produksjon av tunge elektriske lastebiler ved fabrikken i Tuve, Sverige.

– Mange trodde det var umulig

Så langt har Volvo Trucks mottatt ordrer, inkludert intensjonsavtaler, på rundt 6000 elektriske lastebiler i 42 land på seks kontinenter.

– For bare få år siden trodde mange at det var umulig å elektrifisere tungtransport med lastebil. Men vi bestemte oss tidlig for at elektrifisering er vår hovedplan på veien mot nullutslipp. Nå kan vi tilby et bransjeledende modellutvalg av spesialbygde elektriske lastebiler, som er i kommersiell drift i hele verden, sier Roger Alm.

– Men for at det store elektriske skiftet skal skje må myndigheter handle nå og tilby insentiver for dem som investerer i ny teknologi, øke kapasiteten i kraftnettet og innføre CO₂-avgifter for å gjøre bærekraftig transport mer konkurransedyktig.

Powered by Labrador CMS