Ifølge en analyse i KONTAKTFRI-prosjektet, som er et Pilotprosjekt finansiert av Norges forskningsråd og ledet av PostNord, viser at det er mulig å spare 25 prosent av CO₂-utslippet om folk henter pakken sin i en pakkeautomat, fremfor å få den levert hjem.
Dette kom frem da Inger Beate Hovi fra TØI (Transportøkonomisk institutt) og Eirill Bø fra Handelshøyskolen BI presenterte de første funnene fra prosjektet på NOFOMA-konferansen på Island i juni 2022.
Men bare hvis …
Besparelsen oppnås imidlertid om visse forutsetninger oppfylles. Nemlig at kundene henter pakker til fots, med sykkel eller med et elektrisk transportmiddel, eller henter pakken i forbindelse med et annet ærend. Dersom mottaker bruker en fossildrevet bil og drar ens ærend for å hente pakken, vil CO₂-utslippet fram til mottaker være høyere enn ved hjemlevering allerede ved henteavstander på under én kilometer.
Markedsanalytiker og netthandelsekspert i PostNord Norge, Victoria Rummelhoff som har god kjennskap til markedet og pakkeautomatenes inntog i Norge er også klar over pakkeautomatenes fordeler.
– Sammenliknet med hjemlevering er levering til pakkeautomat mer effektivt både fra et kostnads- og miljøperspektiv, sier Rummelhoff i en pressemelding.
Nærhet er viktig
PostNord utplasserer nå pakkeautomater over hele landet. Planen er at det skal settes ut 3000 automater.
– Hensikten med pakkeautomatene er at de skal utplasseres i nærheten av der folk bor og ferdes, slik at forbrukerne får kort vei når de skal hente pakkene. Dette være seg i borettslag, togstasjoner, kjøpesentre og så videre. I pilotperioden har gjennomsnittlig avstand fra pakkeautomaten kunden har mottatt pakken i og til hjemmet vært 620 meter, forteller Rummelhoff.
PostNord har som ambisjon at denne avstanden skal være 300 meter når pakkeautomatnettverket er bygget fullt ut.
Nordmenn ønsker pakkebokser
I en undersøkelse utført av Norstat i forbindelse med den kommende utgaven av Netthandelsbarometeret, fremkommer det at 47 prosent av nordmenn viser interesse for å redusere eller erstatte hjemleveringer med pakkeautomatleveranser, om den er lokalisert innen 300 meter fra hjemmet deres.
– Miljøbesparelsene vil også kunne øke som følge av vekst i volumene til pakkeautomatene. De er fortsatt et stort potensial for økt utnyttelsesgrad. Derfor er det veldig gledelig at forbrukere viser en interesse i å endre vanene sine. Det vil være med på å gjøre logistikken bak netthandel mer miljøvennlig, utover de endringene mot mer elektriske kjøretøy, avslutter Rummelhoff.
PostNord er godt i gang med utplassering sine pakkeautomater. Pakkeautomaten er en ny måte å levere ut pakker på, som gjør det enda enklere for mottakerne. Pakkeautomatene kan stå utendørs, krever lite plass, og er døgnåpne. Automatene åpnes enkelt via Bluetooth med app på telefonen.