Lastebiler med det nye CCAP-systemet kan oppnå ytterligere drivstoffbesparelser på opptil 2% på kuperte veier.

Oppdatert Scania kan spare opp til to prosent drivstoff

Det kan monne bra i en bransje der mange balanserer på en knivsegg når det gjelder overskudd.

Publisert

Scania introduserer nå en større oppdatering av CCAP-systemet (Cruise Control with Active Prediction) for Scania Opticruise.

Det nye systemet vil bli inkludert på alle Scania-lastebiler med G25- og G33-girkasse fra og med juni, og kan ettermonteres på lastebiler med Super-drivverket. Lastebiler med det nye CCAP-systemet kan oppnå ytterligere drivstoffbesparelser på opptil 2 % på kuperte veier, med samme gjennomsnittshastighet, ifølge Scania.

Scanias CCAP-system er kjent for sine evner til å «se fremover». Basert på topografisk kartdata planlegger lastebilen den optimale måten å håndtere oppover- og nedoverbakker så effektivt som mulig. Den generelle ideen er å unngå all unødvendig bremsing, alltid tilstrebe å bruke det optimale giret uten hyppige girskift, og sist men ikke minst, å dra nytte av lastebilens kinetiske energi ved å for eksempel rulle over bakketopper.

– Å bruke disse «triksene» kan virke enkelt i teorien, men det er i virkeligheten veldig mange parametere som må vurderes og behandles for optimalt resultat, sier Julian Kurzawscki Modro, Director Industries and Applications, Scania Trucks.

– Ingeniørene våre har klart å gjøre systemet mye smartere, og dermed i stand til å ta mer raffinerte avgjørelser som er tro mot sjåførens intensjoner.

Alle Scania-lastebiler (med noen få unntak) som nå bestilles med CCAP-funksjonalitet, vil automatisk få den nye versjonen. Eksisterende kan få en oppgradering på et Scania-verksted, forutsatt at de har Super-drivlinjen som ble introdusert i november 2021.

Powered by Labrador CMS